برگزاری کارگاه آموزش مهارت های چندهمسری

اما تبليغات درباره موضوع «چند همسري» به اين پوستر ختم نمي‌شود و در سال‌هاي اخير بسياري از مسئولان و فعالان حوزه زنان از سياست‌هاي صدا و سيما در اين رابطه انتقاد کرده‌اند. معصومه ابتکار، معاونت زنان و نهاد خانواده رياست جمهوري همواره يکي از منتقدان اصلي تبليغ چند همسري است و روز گذشته نيز بار ديگر به تبليغ چند همسري در يکي از برنامه‌هاي صدا و سيما واکنش نشان داد و گفت: ما بايد مشکلات و معضلاتي که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد را برطرف کنيم تا آنان خانواده خود را تشکيل دهند نه اينکه در رسانه ملي به ترويج فرهنگ چند همسري از سوي مردان بپردازيم. نظر صريح مقام معظم رهبري درباره چندهمسري کاملا مشخص است ايشان فرمودند که حتي شوخي آن نبايد انجام شود و مردي که يک همسر رسمي و قانوني دارد و با آن زندگي مي‌کند نبايد چنين موضوعي را مطرح کند، زيرا خانم را نسبت به ادامه زندگي دلسرد مي‌کند. ابتکار معتقد است که شرايط ازدواج مجدد در جامعه ما بسيار خاص است و عنوان مي‌کند که همسر اول بايد با آن موافقت کند.
چند همسري يک شوخي است
يک فعال حقوق زنان در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: انتشار اين پوستر و برنامه‌هايي که صداوسيما در رابطه با موضوع چند همسري مي‌سازد يک موضوع کاملا شوخي است و نبايد آن را جدي گرفت، چون جامعه ما فعلا سخت تن به ازدواج مي‌دهند، چه برسد به موضوع چند همسري ورود پيدا کند. مينو مرتاضي لنگرودي در ادامه خاطر نشان مي‌کند: روانشناسي اجتماعي بر روي چند همسري احساس کاملا منفي دارد و فقط يک تعداد خاص از جامعه که قشر صاحب قدرت و ثروت هستند، مي‌توانند چند همسر داشته باشند، در حالي که قشر ضعيف کمتر تن به ازدواج مي‌دهد. از سوي ديگر مرد يا زني که به واسطه عشق ازدواج مي‌کند، بر اساس کدام منطق مي‌تواند عشقش را با فرد ديگري تقسيم نمايد. او همچنين بر اين باور است که جوانان به واسطه فقر، بيکاري و اختلاس‌هايي که صورت مي‌گيرد، نمي‌توانند ازدواج کنند و مي‌افزايد: امروز براي هر امري مافيا تشکيل شده، همان‌طور که وزير بهداشت هم بارها به آن تاکيد کرده مافياي دارو که به عنوان موضوعي که با سلامت و جان شهروندان سروکار دارد در کشور بيداد مي‌کند و حالا دارو براي بيماران سرطاني ناياب شده است؛ روابط اقتصادي و اجتماعي غير شفاف است و آن زمان ما داريم درباره کارگاه و تبليغ چند همسري صحبت مي‌کنيم! در جامعه‌اي هستيم که فلان مسئول مي‌گويد مدرسه مناسب براي فرزندم پيدا نکرديم، رفتيم مدرسه غير انتفاعي ساختيم و حالا آمار منتشر شده نشان مي‌دهد که بسياري از مسئولان مدرسه غيرانتفاعي شهريه چند ده ميليوني دارند. هر زمان که جامعه با مشکلي روبه‌رو بوده دلواپسان موضوع زنان را مطرح مي‌کنند تا ذهن‌ها به اين سمت کشيده شود، يک روز بحث ورود آنها به استاديوم را مطرح مي‌کنند و يک روز موضوع چند همسري‌و ... همه اين‌ها براي دور کردن ذهن جامعه از مشکلات‌شان است.
نظام خانواده با اين موضوع از هم مي‌پاشد


با اين اوصاف سوال اينجاست که آيا در شرايط حال جامعه ايراني با آمار بيکاري و طلاق و جواناني که دچار فقر عاطفي هستند،آيا پرداختن به موضوع چندهمسري واجب است،درحالي که جوانان براي ازدواج اول هم دچار مشکلات متعدد بسياري هستند و براي ترويج ازدواج اين امر مقدس در دين اسلام به نظر بايد روش عاقلانه و با تدبير تري را در پيش گرفت. امان ا... قرايي مقدم، جامعه شناس اجتماعي نيز با تاييد صحبت‌هاي خانم مرتاضي در اين‌باره مي‌گويد: به طور کلي چندهمسري مردان موضوعي بوده که در اسلام هم وجود دارد در بين آمريکائيان و زماني هم در کره وجود داشته است. دين، شرع و قانون ما هم تا حدي ازدواج چندهمسري را براي مردان مجاز شمرده به شرطي که با رضايت همسر اول و تمکن مالي مرد باشد. اين جامعه‌شناس چندهمسري را خشونت روحي، رواني و جسمي براي زن دانست و تصريح کرد: ضرر اجتماعي اين نوع ازدواج بيشتر است چرا که بنيان و نظام خانواده را از هم مي‌پاشد. بر اساس تحقيقاتي که در زندان داشته‌ايم درصد بيشتري از افراد مجرم يا کساني که به آسيب‌هاي اجتماعي روي آوردند از چنين خانواده‌هايي بودند. وي با بيان اينکه ميزان موفقيت فرزندان در چنين خانواده‌هايي کمتر است، اظهار کرد: ريشه اين موضوع همين چندهمسري است به‌طوري که چنين فرزنداني آزرده خاطري را تا پايان عمر خواهند داشت زيرا شاهد خشونت عليه مادر خود بوده‌اند و اصولا مرداني که با روش چندهمسري زندگي مي‌کنند زندگي چندان موفقي نخواهند داشت. براي يک جامعه‌شناس صدماتي که چنين ازدواج‌هايي دارد مهم است چرا که اين نوع زندگي باعث ناهنجاري مي‌شود و ازدواج دوم براي زناني که فرزند دارند مشکلات آنها را دوچندان مي‌کند.