حاشیه‌سازی بی‌پایان علیه دستگاه دیپلماسی

گروه ديپلماسي: وزير امور خارجه روز يکشنبه در مجلس حاضر شد تا پاسخگوي سؤالات سيدمحمدجواد ابطحي نماينده خميني‌شهر و حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده قم باشد. اين هشتمين حضور محمدجواد ظريف در مجلس شوراي اسلامي طي سه ماه اخير است. با اين وجود فرصت کافي براي پاسخگويي به سؤالات ذوالنوري وجود نداشت و ظريف صرفاً پاسخگوي سؤالات نماينده اصولگراي خميني شهر مبني بر علت اظهارات وزير خارجه در باب پولشويي به ميزان 30 هزار ميليارد تومان در ايران و انفعال در برابر وقت کشي سه کشور فرانسه، آلمان و انگليس شد. وزير امور خارجه در نشست علني عصر يکشنبه مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از تداخل جلسه مجلس با جلسه شوراي عالي امنيت ملي گفت: از هيات رئيسه مجلس درخواست کردم که طرح سوال از بنده را عقب انداخته تا سر فرصت جواب دهم که با آن مخالفت شد. بنده مسئول دفاع از جمهوري اسلامي در خارج از کشور هستم و همگان نحوه دفاعم را در تلويزيون و يا کليپ‌هاي پخش شده ديده‌اند، لذا معلوم است چه کساني به خاطر منافع داخلي سوال مي‌کنند. او با بيان اينکه بيشترين تلاش براي مقابله با حرکت غربي‌ها جهت مقابله با پولشويي را جمهوري اسلامي و وزارت خارجه انجام داده است، تصريح کرد: بعد از آخرين اقدام گروه ويژه مالي(FATF) عليه ايران بنده تندترين دفاع را از موضع جمهوري اسلامي کردم. وظيفه من دفاع و حمايت از جمهوري اسلامي است و شايد مقداري عقل داشته باشم تا صحبتي نکنم که در خارج از کشور مشکلاتي براي کشور ايجاد شود. او با اشاره به دادگاه‌هاي فساد اقتصادي نيز بر مواضع پيشين خود در خصوص لزوم مبارزه با پولشويي تأکيد کرد. وزير خارجه در ارتباط با موضوع مذاکره با آمريکا و انفعال در برابر وقت کشي تروئيکاي اروپايي برجام اظهار کرد: بنده مسئول دنبال کردن سياست خارجي جمهوري اسلامي هستم. سياست ما در قبال 1+5 يا امروز 1+4 در هيات نظارت هسته‌اي تصويب مي‌شود و بنده موظف به اجراي آن هستم. جمهوري اسلامي به هيچ وجه انفعال در برابر غرب و اروپايي‌ها ندارد.
انتقاد اقتصادي از وزير خارجه!
پس از صحبت‌هاي رئيس دستگاه ديپلماسي، محمدجواد ابطحي به عنوان نماينده سؤال کننده پشت تريبون قرار گرفت و طي انتقادي با موضوع اقتصاد از وزير خارجه پرسيد که «شرطي شدن اقتصاد جامعه با برجام و اينستکس چه توجيهي دارد؟» نماينده خميني شهر گفت: «آيا ساختار صحبت‌هاي شما مبني بر فشار براي پذيرش لوايح استعماري پالرمو و مبارزه با تامين مالي تروريسم نبود که ايران ناچار شود از روي عجله FATF و اين لوايح را بپذيرد؟» ابطحي افزود: «زماني به دنبال برجام بوديم و حال چشم به اروپايي‌ها دوخته‌ايد. سياست گام به گامي که آمريکا براي فروپاشي اقتصاد داخل دنبال کرده است از نظر بنده با سياست‌هاي گام به گامي که ما خود در داخل پيش گرفته‌ايم همراستاست و خود با برداشتن گام اول، دوم، سوم و چهارم اقتصاد جامعه را درگير کرده و بازارهاي سرمايه‌گذاري و بورس را دچار اضطرار کرده‌ايم». اين انتقادات در حالي مطرح شد که بر اساس اظهارات رئيس‌جمهور، کاهش گام به گام تعهدات هسته‌اي نه تصميم وزارت امور خارجه، بلکه مصوبه شوراي عالي امنيت ملي بوده که به امضاي رهبري رسيده و از سوي ديگر وزير امور خارجه بر طبق قانون هيچ اختياري در عرصه اقتصادي ندارد که بخواهد دخالتي در آن حوزه داشته باشد. اگر انتقادي هم از معطلي اقتصاد وجود دارد بايد به مسئولان حوزه مربوطه وارد شود و نمي‌‌توان اظهار نظر تخصصي وزارت امور خارجه در خصوص مسأله تصويب لوايح FATF را مشروط کردن اقتصاد به اقدامات خارجي تعبير کرد.
حاشيه مهم‌تر از متن


پس از استماع بخش دوم صحبت‌هاي وزير امور خارجه وي براي شرکت در جلسه‌ شوراي عالي امنيت ملي جلسه‌ مجلس را ترک کرد. ابطحي پس از ترک کردن صحن مجلس از سوي وزير امور خارجه از ادامه دادن صحبت‌هاي خود امتناع کرد و اين کار را خلاف آيين‌نامه داخلي مجلس دانست. وي اظهار کرد: آقاي ظريف با ترک کردن جلسه علني به مجلس توهين کرده است. ايشان بايد مي‌نشستند و به صحبت‌هاي بنده گوش مي‌دادند. ايشان پاسخي در رابطه با اينستکس و تعهدات اروپايي‌ها ندادند. اين که بگويد عده‌اي پول دادند تا گروهي با FTAF مخالفت کنند کاملا غير منطقي است. مسعود پزشکيان که رياست جلسه علني را برعهده داشت بيان کرد: از آقاي ظريف در جلسه بعدي دعوت مي‌شود تا ضمن پاسخ به سوال آقاي ذوالنوري به صحبت‌هاي شما گوش کند. در همين حين گروهي از نمايندگان اصولگرا در اطراف ابطحي تجمع کرده و از او مي‌خواستند تا از ادامه صحبت‌هاي خود امتناع کند.