دادگاه نجفی دوباره تشکیل می‌شود

آرمان ملي- سهيل ثابت: پرونده قتل ميترا استاد همسر محمدعلي نجفي شهردار پيشين تهران به ايستگاه‌هاي پاياني خود نزديک مي‌شود. هر چند به جرأت مي‌توان نقطه عطف اين پرونده را گذشت و اعلام رضايت خانواده مقتول دانست، اما اين گذشت نيز باعث نشده که وکلاي نجفي از حکم صادره دادگاه يعني قتل عمد به سادگي درگذرند. به همين دليل است که آنها با اعتراض به راي دادگاه و ارائه برخي دلايل بحث قتل غير عمد را پيش کشيدند و ديوان عالي کشور همزمان با نقض حکم خواهان بررسي مجدد پرونده شد و پس از بررسي کارشناسان اسلحه حال مشخص شده که شليک گلوله‌ها مستقيم نبوده و پس از اصابت به دست مقتول وارد بدن او شده است. اين در حالي است که وکيل نجفي از دريافت ابلاغ نظريه کارشناسان خبرداده و قاضي کشکولي نيز از برگزاري مجدد دادگاه علني سخن به ميان آورده است.
اعلام نظر کارشناسان
حدود 3 ماه و بيست روز پيش بود که طي آخرين دادگاه رسيدگي به پرونده قتل ميترا استاد، قاضي کشکولي به جرم قتل عمد حکم به قصاص محمدعلي نجفي داد. پس از آن تلاش‌ها براي اخذ رضايت از خانواده مقتول بيشتر شد و پس از چندي مسعود استاد برادر مقتول از اعلام رضايت خود خبر داد. با اين حال وکلاي نجفي از اعتراضات خود نسبت به حکم صادره دست نکشيدند و پس از چندي حميدرضا گودرزي وکيل متهم با ارائه دلايلي مدعي قتل غير عمد شد و نقايصي را به دادگاه ارائه کرد. اينگونه بود که با وجود گذشت و اعلام رضايت اولياي دم بازهم پرونده خاتمه نيافت و به ديوان عالي کشور رفت. اين ديوان نيز با بررسي مدارک و ادعاي مطرح شده راي صادره از سوي دادگاه مبني بر قتل عمد را نقض کرده و با فرستادن مجدد پرونده به شعبه نهم دادگاه کيفري استان تهران خواهان بررسي مجدد اين پرونده شدند. در همين راستا قاضي پرونده نيز با تعيين 6 کارشناس اسلحه شناسي و پزشکي قانوني روز 15 مهر ضمن بازسازي دوباره صحنه قتل به کارشناسان 2 هفته مهلت داد تا نظر خود را در مورد نحوه شليک گلوله‌ها و علت مرگ مقتول اعلام کنند. طي اين دو هفته نيز اظهار نظرات مختلفي در مورد چگونگي نحوه قتل شليک گلوله‌ها و دفرمه شدن آنها مطرح شد، اما همگان منتظر بودند تا نظر کارشناسان در اين خصوص به دادگاه اعلام شود. سرانجام پس از 2هفته گزارش کارشناسان آماده و به دادگاه ارائه شد و صبح شنبه به وکلاي نجفي ابلاغ شد. در اين راستا برخلاف نظر اوليه کارشناسي که گفته بودند گلوله مستقيم به سوي مقتول شليک شده است، اين بار اعلام کردند که شليک‌ها مستقيم نبوده و گلوله بعد از اصابت به دست ميترا استاد و تغيير شکل مرمي آن، وارد بدن او و باعث مرگش شده است. با اين حال قاضي پرونده است که با توجه به مستندات عمد يا غيرعمد بودن قتل را تشخيص خواهد داد.
ابلاغ نظريه کارشناسي


وکيل محمدعلي نجفي درباره جزئيات نظريه کارشناسي دادگاه موکلش توضيحاتي داد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ حميدرضا گودرزي وکيل مدافع محمدعلي نجفي درباره نظريه جديد کارشناسي دادگاه در خصوص پرونده موکلش اظهار کرد: نظريه کارشناسي به ما ابلاغ شده و در حال مطالعه آن هستيم. وي گفت: در اين نظريه مطالب جديدي وجود دارد که نياز به تحليل دارند و بعد از آن ما لايحه خود را به دادگاه ارسال خواهيم کرد. وکيل نجفي افزود: تاکنون هيچ مطلبي از اين نظريه را رسانه‌اي نکرده‌ايم.
برگزاري دوباره دادگاه
رئيس شعبه 9 دادگاه کيفري يک تهران گفت: دادگاه نجفي مجدد به صورت علني برگزار مي‌شود. ايسنا نوشت؛ قاضي محمد کشکولي رئيس شعبه 9 دادگاه کيفري يک تهران که مسئوليت رسيدگي به پرونده محمدعلي نجفي را برعهده دارد درباره آخرين وضعيت پرونده نجفي گفت: نظريه کارشناسي به وکلاي طرفين پرونده ابلاغ شد و وکلا 7 روز فرصت دارند که نظر کتبي خود را به ما اعلام کنند. وي افزود: اگر وکلا به نظريه کارشناسي اعتراضي داشتند بايد هيات قضايي بررسي کند که آيا اين اعتراضات قابل اجابت است يا نيست. قاضي کشکولي تصريح کرد: بعد از طي اين مراحل وقت دادرسي مجدد تعيين مي‌شود و به پرونده رسيدگي مي‌شود و دادگاه علني خواهد بود.