سوز قیمت‌ پوشاک بیش از سوز زمستان

آفتاب یزد- گروه گزارش : با آغاز فصل زمستان و سرمای این فصل در هوای نه چندان تمیز کلانشهرها، بازار پوشاک انگار سوز قیمتی بیشتری نسبت به فصل سرد دارد. افزایش نرخ پوشاک زمستانی بازار را در رکود سنگینی فرو برده است. قیمت‌ بالای لباس‌‌های زمستانی مانند کاپشن‌های چند میلیونی یا پلیورهای چند صد هزار تومانی قدرت خرید را از مردم گرفته است.
سال گذشته قیمت پوشاک زمستانی به دنبال افزایش نرخ ارز، گران شد که این گرانی در بین پوشاک مارک بیشتر به چشم می‌خورد. درحالی که تصور می‌شد در سال جاری با کاهش نرخ ارز، پوشاک ارزان شود، نه تنها قیمت لباس‌های زمستانی کم نشد، بلکه ثابت هم نماند و اکنون شاهد افزایش سرسام آور قیمت‌ها در بازارها هستیم.
مشاهدات میدانی خبرنگار آفتاب یزد حاکی از عرضه انواع کاپشن‌ها و پلیورهای زمستانی البته با کیفیت نه چندان دلچسب در فروشگاههای مختلف سبب کشش مردم به خرید این البسه با وجود نیازشان به پوشاک به خاطر رشد صعودی قیمتها نشده است.
گشتی در بازار و پاساژها در این روزها حاکی از رشد فزاینده قیمت پوشاک است؛ قیمت‌هایی که با عرضه محصولات این فصل با قیمت‌هایی دور از ذهن به مشتریان ارائه می‌شود


> بازارهای شلوغ خالی از خریدار
هر چند که بازار‌های پوشاک مردم را به سمت خود می‌کشاند ، اما معاملات زیادی در این فروشگاهها انجام نمی‌شود. البته مردم تمایل به خرید دارند، ولی قیمت‌ها فراتر از حد انتظار است. گاهی مردم به دنبال پوشاک دست‌ دوم یا حراج لباس‌های قدیمی‌می‌گردند که نرخ پایین‌تری داشته باشند، یا کلا از خرید منصرف می‌شوند و به همان پوشاک کهنه سالهای قبل خود اکتفا میکنند.
> انواع کاپشن و پالتو چند به فروش می‌رسد ؟
قیمت کاپشن و پالتوی زنانه و مردانه در سال جاری سر به فلک کشیده ، تاجایی که قیمت یک کاپشن معمولی مردانه یا زنانه به چند میلیون تومان نیز می‌رسد. در بین لباس‌های زمستانی، پالتو و کاپشن بیشترین تقاضا را دارد که قیمت این مدل لباس‌های مردانه از 300 هزار تومان شروع می‌شود، هرچند این دسته از اجناس کیفیت چندان مناسبی ندارند و برای خرید یک کاپشن مردانه باکیفیت دست کم باید 500هزار تومان هزینه کرد. پالتو و کاپشن‌های زنانه موجود در بازار نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول اجناس سال گذشته هستند که بین 180 تا 300هزار تومان قیمت گذاری شده‌اند. دسته دیگر پالتو وکاپشن‌های زنانه شامل مد جدید می‌شوند که شروع قیمت آنها از 400 هزار تومان تا حدود یک میلیون تومان ادامه دارد. البته این قیمت‌ها به لباس‌های زمستانه معمولی اختصاص دارد و اجناس مارک بسیار گران تر هستند.
اگر وارد یکی از فروشگاه‌های پاساژها شوید ، متوجه خواهید شد که خرید یک کاپشن یا پالتوی مارک چند میلیون تومان هزینه بردار است، چراکه شروع قیمت پوشاک زمستانی خارجی با مبلغ 850هزار تومان است و یک کاپشن باکیفیت حدود 5 میلیون تومان قیمت دارد. این درحالی است که قیمت دلار نسبت به سال گذشته کاهش یافته ، ولی قیمت پوشاک مارک برخلاف نرخ ارز، رشد چشمگیری داشته است!
نگاهی به قیمت برخی برندهای ترک در پاساژهای پایتخت حاکی از آن است که این برندها اجناس با کیفیت درجه 3 خود را با نرخهای کلانی در معرض دید مردم گذاشته اند. پوشاکی که به خاطر نرخ رشد ارز در سال گذشته، قیمتشان همچنان بالا مانده و انگار قرار نیست با کاهش نرخ‌ها در سال 98 حتی اندکی کاهش پیدا کنند. جنس‌ها اغلب نامرغوب هستند وقیمتشان واقعا بالاست که با نرخ جیب مردم همخوانی ندارد. بگذریم که مارک‌های معروف خارجی برای اقشار مرفه خاص ریال قیمتهایشان سر به فلک می‌زند اما با جیب آنها تناسب دارد، اغلب مردم قادر به خرید این البسه نیستند و تنها در فروشگاهها نقش ناظر را ایفا کرده و اجناس را ورانداز می‌کنند. شاید هم این کار برایشان تفریحی تلخ برای گذران اوقات فراغت و سرک کشیدن قیمتی از اجناس باشد که این ماجرا هم حکایت تلخ طنز روزگار ما شده است. مردم تنها اجناس را نگاه می‌کنند و با دیدن برچسب قیمتی آنها از خرید منصرف شده و به نگاه تلخ فروشندگان در انتظار مشتری خریدار، پایان می‌دهند.
> قیمت انواع بوت و چکمه
در بررسی بازار انواع البسه شاید در نگاه اول بوت و چکمه پس از پالتو و کاپشن در شمار پرفروش ترین
اجناس زمستانه قرار می‌گیرند، اما قیمت آنها نیز از افزایش‌ها بی نصیب نمانده ‌است. عرضه نیم بوت‌ها نسبت به چکمه‌ها بیشتر است که بسته به جنس و طراحی قیمت متفاوتی دارند. قیمت نیم بوت‌های مردانه و زنانه با جنس پلاستیک و چرم مصنوعی بین 400 تا 700 هزار تومان در فروشگاههای معمولی متغیر است که این نرخ برای نیم بوت‌های زنانه با طراحی فانتزی بالاتر از یک میلیون تومان می‌رسد.
در مقابل، فروشگاه‌داران کمتری چکمه‌های زنانه ساق بلند عرضه می‌کنند که این کاهش عرضه در قیمت آنها تاثیر بسزایی دارد. چکمه‌های ساق بلند بیش از یک میلیون تومان قیمت دارند و نرخ تعدادی از آنها بالای چند میلیون تومان نیز می‌رسد، این درحالی است که جنس آنها از چرم مصنوعی است. بوت‌های مارک نیز اغلب از جنس چرم طبیعی هستند که قیمت آنها بین 2 تا 5میلیون تومان متغیر است. همچنین در طراحی بعضی از مدل‌ها از خز استفاده می‌شود که در صورت طبیعی بودن این خز، بوت‌های مارک تا 6 میلیون تومان نیز قیمت گذاری می‌شوند.
> نگاهی به قیمتهای پلیور و سویشرت
سویشرت‌های مردانه و زنانه هم در فصل پاییز و هم زمستان قابل استفاده‌اند و از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. سال گذشته امکان خرید سویشرت باجنس و کیفیت خوب با قیمت 80 هزار تومان نیز وجود داشت، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزان ترین مدل سویشرت درسال جاری 250 هزار تومان قیمت دارد. سویشرت‌های مردانه و زنانه در فروشگاه‌های مختلف تا نرخ 600 هزار تومان نیز فروخته می‌شود.
در این بین ارزان ترین سویشرت‌های مارک
600 هزار تومان قیمت دارند که این قیمت تا چند میلیون ادامه پیدا می‌کند. همچنین باید به قیمت پلیورهای بافت مردانه با کیفیت بسیار پایین اشاره کرد که رده قیمت آنها بین 400 تا 700هزار تومان متغیر است، در عین حال اگر بخواهید بافت با کیفیتی را خریدار یکنید باید بالای 900 هزار تومان دست در جیب کنید. در مقابل تقاضا برای پلیورهای بافت زنانه مانند قیمت آنها کم است، به طوری که با 200 هزار تومان هم می‌توان یک بلوز زمستانی زنانه خرید، جنس خارجی این اجناس هم تا600 هزار تومان قیمت دارد.
> قیمت انواع پوشاک بچگانه چند؟
افزایش قیمت‌ها در سال جاری به بازار پوشاک زمستانه بچگانه نیز سرایت کرده‌ است و قیمت یک دست کاپشن بچگانه با قیمت یک دست کاپشن زنانه برابری می‌‌کند! بر این اساس بخش زیادی از اجناس موجود در بازار در اختیار کارهای تولید داخل است و بخش کوچکی از پوشاک زمستانی کودکان به اجناس مارک اختصاص دارد.
اکنون کاپشن بچه سه تا چهار ساله بین 300 تا 500 هزار تومان است که این نرخ برای کودکان بالای پنج سال به 400 تا 700 هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین یک دست پوشاک زمستانی بچگانه با قیمت 100 تا 250هزارتومان در بازار عرضه می‌‌شود. البته شاید قیمت پوشاک بچگانه نسبت به سایر اجناس زمستانی بزرگسالان مناسب تر باشد، ولی باید گفت این لباس‌ها به دلیل رشد سریع بچه‌‌ها فقط برای یک سال قابل استفاده اند، ازاین رو، قیمت آنها زیاد به نظر می‌رسد.
> پارادوکس قیمتی در بازار پوشاک
خانمی‌شیک‌پوش که به گفته خودش همه ساله در این روزها نسبت به خرید لباس‌های زمستانی خود اقدام می‌کند، در حالی که از بالا بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌ها گلایه داشت، گفت:‌ «فروشنده برای یک پالتوی زنانه ۸۰۰ هزار تومان مطالبه می‌کرد، در حالی که شاید همین جنس را تا پارسال با قیمت حداکثر ۴۵۰ هزار تومانی می‌توانستیم تهیه کنیم».
پدر و مادری که دست فرزند کوچک خود را در دست داشتند، خسته از گشت وگذار در فروشگاه‌های مختلف یکی از پاساژهای شرق تهران گفتند: به‌طور طبیعی همواره قیمت پوشاک نوجوانان گرانتر از پوشاک بزرگسالان است، اما قیمت‌هایی که اکنون با آنها مواجه شده‌ایم به هیچ عنوان در حد انتظار نبوده و نمی‌توانیم همچون سابق برای فرزندان خود هزینه کنیم.
همچنین، مادری از قیمت‌های بالای پوشاک نوزادان می‌گوید:‌ فرزند کوچکم هر روز در حال رشد است و گاهی اوقات خرید لباس را به صورت هفتگی انجام می‌دهیم، اما نکته قابل تامل آنجاست که قیمت‌ها مرتب در حال بالا رفتن است و این موضوع از توان و بودجه خانوار خارج است.
> درد دلهای مردم
خانمی‌دیگر نیز به آفتاب یزد می‌گوید: من سالهاست قادر به خرید یک پالتوی زمستانه نیستم ، چون هر زمان که به فروشگاهها مراجعه می‌کنم ، قیمتها آن قدر بالاست که از توان خرید ما که حداقل حقوق 1میلیون و800 هزار تومانی را دریافت می‌کنیم ،خارج است. ما مستاجر هستیم و باید هر سال در ابتدا به فکر تهیه پول پیش خانه در کنار افزایش نرخ کرایه‌ها باشیم .برای همین مجبور به اخذ وامهای متعدد برای این کار هستیم و دیگر پولی برای خرید لباس برایمان باقی نمی‌ماند. همین که بتوانیم شکم خود را سیر کنیم کافی است و به لباسهای کهنه ومستعمل سالهای دور خود بسنده می‌کنیم.
مشتری دیگری که به یکی از پاساژهای غرب پایتخت مراجعه کرده به خبرنگار ما می‌گوید: از دید قیمت پوشاک زمستانی حیرت کردم. واقعا باورم نمی‌شود که قیمت اجناس زمستانی نسبت به سال گذشته این قدر صعود داشته باشد. اگر بخواهم تنها یک پالتوی زنانه بخرم باید یک تومان پول بدهم و این مبلغ بیش از نصف درآمد ماهانه من که کارگری ساده هستم ،خواهد بود.
وی گفت: واقعا مردم با این قیمتها نمی‌دانند چه باید بکنند وتوان خرید لباس زمستانی را اکثرا ندارند. آنها فقط به فروشگاهها می‌آیند و با دست خالی به خانه باز می‌گردند. سوال من این است که یک کارگر که حقوق پایه وزارت کار را می‌گیرد، حتی دیگر قادر به خرید لباس نیست، در صورتی که خرید البسه مایحتاج عمومی‌مردم مثل خوراک وتغذیه است. نمی‌شود در فصل زمستان در این سرما بدون پالتو وکت در بیرون خانه تردد کرد ، مردم واقعا مستاصل شدند و توان خرید لباس را هم دیگر ندارند!
خانواده 3 نفری دیگری در یکی از پاساژهای غرب پایتخت به خبرنگار ما گفتند: ما یک خانواده
3 نفری هستیم وکودکمان 4 ساله است.هردو شاغلیم و فرزندمان را در ساعات کاری پیش خانواده‌هایمان می‌گذاریم . امروز برای خرید البسه زمستانی برای هر 3 نفرمان به اینجا آمدیم که با دیدن قیمتها وحشت کردیم! ما ترجیح دادیم به جای خودمان تنها برای کودکمان کت زمستانی بخریم تا در سرمای زمستان بیمار نشود و خود ترجیح می‌دهیم همان لباسهای قدیمی‌را تا زمان پاره شدنش بر تن کنیم !
این خانواده گفتند: ما تازه خانه خریداری کردیم و اقساط خرید خانه مان بالاست و نمی‌توانیم برای لباس خود هزینه دیگری بپردازیم برای همین کودکمان را بر خود ترجیح دادیم ، تا از گزند سرما در امان بماند!
شهروند دیگری با چهره برافروخته می‌گوید: گوشت گران شد ،گفتند گوشت را تحریم کنید، آجیل گران شد ،گفتند آجیل نخرید، الآن هم که قیمت لباس‌ها سر به فلک کشیده است فردا می‌گویند لباس هم نخرید معلوم نیست با همین رویه پیش برویم چه باید بکنیم.
> تاناکورا پوشان شیک و غیر شیک !
در عین حال برخی افراد برای تامین پوشاک زمستانه خود به فروشگاههای تاناکورا و لباسهای دست دوم روی می‌آورند. در نگاه اول، شاید تفاوتی میان این لباس‌های دست دوم با نمونه‌های اصلی و نو آن وجود نداشته باشد، اما حقیقت چیز دیگری است. واقعیت آن است که این لباس‌ها از مغازه‌های معروف تاناکورا که در نقاط مختلف سطح شهر تهران راه‌اندازی شده‌اند خریداری شده و عمدتا قیمت چندان پایینی هم ندارند؛ البته خریداران آن هم تنها به دلیل قیمت پایین به سراغ این اجناس نمی‌روند و بلکه گروهی از آنها معتقدند که اجناسی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، اصل برند است و تولید چین نیست؛ بلکه به طور واقعی اروپایی و امریکایی بوده و بنابراین حاضرند که به پای آن پول هم بدهند.
اما این تمام داستان نیست، گروه دیگری هم هستند که به نوعی مشتریان پروپاقرص این نوع پوشاک دست دوم به شمار می‌روند و در راستای چشم و هم چشمی‌و علیرغم اینکه از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند، تنها می‌خواهند نشان دهند که آنها برندپوش هستند. به هرحال بازار خرید و فروش پوشاک دست دوم در پایتخت گرم است و ترن اور مالی که برای این خرید و فروش در سطح شهر تهران به چشم می‌خورد، به گفته فعالان بازار، میلیاردی است.
بررسی‌های میدانی خبرنگار ما، دو دسته از این فروشگاه‌ها را نمایان می‌کند؛ اول فروشگاه‌هایی که پوشاک و کیف و کفش عرضه شده در آن، بسیار شیک و اتوکشیده و ظاهرا نو هستند و دوم، آن دسته از فروشگاه‌هایی که در سطح شهر پراکنده نیستند و عمدتا، بازار مولوی را اشغال کرده‌اند، در این گروه دوم، عمدتا پوشاکی به چشم می‌خورد که حتی ظاهر آن هم، کاملا نشان از دست دوم بودن و حتی چرک و کثیف بودن آن است.در مولوی، پاساژهایی وجود دارد که به توزیع این اجناس دست دوم البته نه از نوع شیک، بلکه
تنها برای گذران زندگی روزمره برخی
مراجعه کنندگان می‌کند و البته شاید در میان آنها به
ندرت، کالاهایی هم به دردبخور پیدا شود، اما آن گونه که برخی فروشندگان این منطقه می‌گویند، کالاهای دست دومی‌که به صورت کیلویی وارد مرزهای کشور می‌شود، در جایی سورت بندی شده و آن دسته از آنها که ظاهر و کیفیت بالاتری دارند، روانه مغازه‌های سطح شهر و عمدتا شمال شهر تهران می‌شوند و آن دسته هم که به لحاظ ظاهر، کیفیت و یا کمتر مشتری پسند هستند، روانه سایر بازارها می‌شود. بخشی از این بازار هم اختصاص به فروش جزئی و تک عددی لباس‌های مارک دار و برندهای معروف دنیا در عرصه پوشاک است که فروشندگان البته آنها را با قیمت بالاتری نسبت به سایر اقلام پوشاک عنوان می‌کنند.در این بخش از بازار، رگال‌هایی به چشم می‌خورد که لباس‌های رنگی چروکی به آن آویزان است؛ اینجا است که مغازه‌های برند تاناکورا خودنمایی می‌کند، اما فروشگاه تاناکورا که در این بخش وجود دارد،
زمین تا آسمان با فروشگاه‌هایی که این برند دست دوم
فروش در سطح شهر تهران دارد، متفاوت است، اغلب لباس‌هایش کهنه است و شاید به درد افرادی که قرار است با آنها در مهمانی‌هایشان پز دهند، نخورد. در این فروشگاه، قیمتها بسیار نازل است و در مقایسه با فروشگاه‌های تاناکورایی که در خیابان و میدان ولیعصر تهران مشغول به کار هستند، جنس‌های نازل تر و با قیمت ارزانتر عرضه می‌شود.
اگر سری هم به مغازه‌های شمال شهر تهران بزنیم، داستان پوشاک تاناکورای زمستانی رنگ و لعابی دیگر به خود می‌گیرد. فروشندگان در این فروشگاه‌ها شیک‌پوش تر بوده و بالطبع، مشتریانی هم که پای خود را در این مغازه‌ها می‌گذارند، شیک‌پوش تر از مشتریانی هستند که برای رفع حاجت خود، روانه مولوی شده بودند.این دسته از مشتریان، خوش پوشی‌ و تنوع‌ طلبی‌ برایشان خیلی مهم است؛ اما از آنجا که این‌ نیاز برای‌ آنها هزینه‌بر است‌ و از همه مهمتر، بسیاری از برندهای مطرح دنیا، در ایران نمایندگی رسمی‌ندارند، آنها ترجیح می‌دهند که لباس‌های خود را از این مغازه‌ها تهیه کنند و البته استدلالشان این باشد که حداقل، برند اصلی را به تن می‌کنند.
لبته در این میان مشتریانی هم هستند که به دلیل تورم و گرانی‌های ناشی از چند سال گذشته اقتصاد ایران، مجبور به خرید چنین لباس‌هایی هستند که در این میان، به سراغ لباس‌های ارزان تاناکورا هم می‌روند.
این دسته از مشتریان دیگر حاضر نیستند که برای خرید خود، پول بالایی بپردازند، بلکه فقط و فقط می‌خواهند لباسی مرتب و با قیمتی مناسب در فصل سرد سال به تن کنند. البته برخی اتباع خارجی همچون افغانی‌ها هم، مشتریان پر و پا قرص این پوشاک هستند.
یکی‌ از فروشندگان‌ لباس‌های‌ تاناکورا می‌گوید: بیشتر لباس‌ها از طریق‌ واسطه‌ها از بازار تاناکورای‌ شهرهایی چون مهاباد که‌ مرکز این‌ نوع‌ لباس‌ها شناخته‌ شده‌ است‌، تهیه‌ می‌شود‌. این‌ لباس‌ها در بسته‌هایی‌ قرار دارند که‌ با سیم‌ بسته‌ شده‌اند و
حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم‌ وزن‌ داند. پس‌ از
باز کردن‌ بسته‌ها و جدا کردن‌ لباس‌های‌ نو از کهنه‌ و پاره‌ برحسب‌ پولی‌ که‌ به‌ هر بسته‌ داده‌ می‌شود، لباس‌ها قیمت‌گذاری‌ می‌شود. این‌ فروشنده‌ با اشاره‌ به‌ استقبال‌ مردم‌ از خرید این‌ لباس‌ها ادامه‌ می‌دهد: مردم‌ بر اساس‌ توان‌ مالی‌ خود می‌توانند نیازهای‌ پوشاک‌ خود را در بازارهای‌ تاناکورا تامین‌ کنند.یکی دیگر از فروشندگان تاناکورا می‌گوید: لباس‌های تاناکورا بسیار ارزان تر از نمونه‌های نو است، بسیاری از آن‌ها سال‌ها دوام دارند. وی در مورد قیمت گذاری اجناس تاناکورا می‌گوید معمولا روال منظمی‌در این مورد وجود ندارد و متناسب با عرف بازار توسط هر فروشنده ای
قیمت گذاری می‌شود.
> بازار خرید مجازی داغ تر است ؟
از فروشگاههای لباسهای دست دوم نیز که بگذریم این روزها بازار خرید‌های اینترنتی برای مردم داغ شده است. از آنجایی که بخشی از افراد جامعه قادر به اجاره و خرید وپرداخت هزینه‌های یک مغازه نیستند. آنها روی به فضای مجاز ی آورده اند و با تهیه لباس‌های مختلف و عرضه آنها در شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام و اینستاگرام و... درآمد زایی می‌کنند. از آنجایی که این فروشندگان هزینه‌های جاری تهیه یک فروشگاه یا هزینه‌های واسطه ای دست به دست شدن اجناس را توسط واسطه‌های مختلف نمی‌دهند، سود کمتری نسبت به فروشندگان رسمی‌دریافت می‌کنند و مشتریان بیشتری را سمت خود جذب می‌نمایند. قیمت البسه زمستانی آنها نسبت به فروشگاهها بسیار مناسب تر بوده ومردم را به سمت این بازارهای مجازی می‌کشاند.
یکی از مخاطبین آفتاب یزد در این زمینه گفت: من معمولا پوشاک مورد نظر خود را از کانالهای تلگرامی‌و اینستاگرامی‌تهیه می‌کنم. این البسه قیمتهای مناسبتری نسبت به سطح بازار دارد و حتی کیفیت آنها نیز از نظر من مناسب تر است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال پالتویی را که بیرون من با قیمت 800 هزار تومان دیدم در اینترنت قیمت همان جنس با کیفیت مشابه 550 هزار تومان بود که برای من مشتری به صرفه تر است.بنابراین خریدهای خود را از این طریق انجام می‌دهم.تنها مشکل آن به نظر من در پاره ای موارد اندازه نبودن سایز آن به دلیل عدم پرو حضوری است که این مشکل هم در تماس اینترنتی با فروشنده وتعویض آن حل می‌شود وتنها باید هزینه پستی آن را پرداخت کرد که این هزینه باز هم به نسبت خرید بیرون برای ما چندان گران نیست.
> تاثیر سهمیه بندی بنزین در قیمت پوشاک
اما آنچه بیش از هر چیز فکر مردم را برای خرید پوشاک در این روزها مشغول کرده، تاثیرپذیری قیمت‌ها از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن است و این که فروشندگان به همین بهانه قیمت‌های بالاتری برای اجناس خود ارائه می‌کنند، اما برخی کارشناسان منکر تاثیرگذاری آن دست کم در ایام گذشته و حتی در ماه‌های آینده هستند و دلایل دیگری را مطرح می‌کنند.
«علیرضا حائری»‌ عضو جامعه متخصصان نساجی ایران در این زمینه به می‌گوید: این موضوع شاید روی قیمت‌های حمل و نقل و کرایه‌ها و کالاهای ضروری اثر فوری گذاشته باشد، اما هنوز برای اظهارنظر در خصوص تاثیرگذاری قیمت و سهمیه‌بندی بنزین روی قیمت پوشاک و محصولات نساجی زود است.
وی معتقد است: دست کم یک فرصت زمانی چندماهه برای بررسی اثرگذاری نرخ بنزین بر قیمت‌ها نیاز است، زیرا باید ابتدا تاثیرگذاری هزینه‌های بنزینی را در اقتصاد شاهد باشیم تا پس از آن روی اجزای تمام شده صنعت نساجی و پوشاک بتوان بحث و بررسی کرد.
حائری یادآور شد: ‌قیمت محصولات نهایی پوشاک و نساجی متاثر از سه عامل مواد اولیه، هزینه دستمزد و پرسنلی و انرژی (آب، برق، گاز و غیره) ‌است که در خصوص مواد اولیه به دلیل دپوی آنها از سوی کارخانجات، دست کم بین دو تا سه ماه آینده افزایش قیمت‌ها منطقی نیست.
وی گفت:‌ هزینه دستمزد و پرسنلی نیز تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و در موضوع انرژی نیز هنوز افزایش قیمتی را در این خدمات شاهد نیستیم، تنها تاثیر افزایش نرخ بنزین روی هزینه‌های حمل و نقلی است که آن هم نمی‌تواند رقم بالایی باشد.
عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران در عین حال منکر تاثیرگذاری روانی موضوع بنزین بر جامعه نیست و می‌گوید:‌ شاید نگرانی فروشندگان و تولیدکنندگان از وضعیت مبهم آینده و این که باید مواد اولیه و کالاهای نهایی را گران‌تر بخرند، سبب شود قیمت‌های بیشتری بابت محصولات مطالبه کنند.
وی بیان داشت:‌ در گذشته اگر تولیدکنندگان خواهان افزایش قیمت بودند، باید به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده درخواست می‌دادند و پس از ارائه توضیحات درخصوص مواد اولیه، حمل و نقل، هزینه‌های دستمزد و کارگری، انرژی و غیره، توجیهی برای افزایش قیمت‌ها ارائه می‌کردند، اما سهم بنزین در قیمت‌ها آنقدر نیست که بخواهد به این درخواست منجر شود.
حائری تاکید کرد: ‌سهم مواد اولیه در قیمت تمام شده پوشاک و محصولات نساجی ۶۵ تا ۷۰ درصد و سهم حقوق و دستمزد ۱۵ درصد است، بنابراین نمی‌توان سهم آنچنانی برای بنزین متصور شد.
> برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت‌ها
به جای افزایش ؟
رئیس هیات مدیره شرکت یکی از تعاونی‌ها در این گفت: تاکنون هیچ افزایش قیمتی بر محصولات این شرکت نداشته ایم و حتی حس نمی‌کنیم که نیازی به افزایش قیمت باشد.
«رحیم چگنی» خاطرنشان کرد: ‌عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید مثل پنبه، الیاف و غیره با حجم بالا و خودروهای تجاری دیزلی حمل ونقل می‌شود که تاکنون افزایش قیمتی بابت گازوئیل نداشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد:‌ شرکت ما حتی به مناسبت ایام پایانی پاییز و در شب یلدا محصولات خود را در یک جشنواره چهار روزه با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌کند و هیچ برنامه ای بابت افزایش قیمت‌ها ندارد.
وی، به افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته اشاره کرد که تاثیر خود را روی افزایش قیمت‌ها گذاشته و تاکید کرد:‌ هرگونه افزایش قیمتی در این شرایط به هیچ عنوان کشش ندارد.
> فعالان بازار پوشاک چه می‌گویند؟
هرچند برخی مسئولان دولتی منکر افزایش قیمت‌ها در بازار هستند و تولیدکنندگان بزرگ نیز بر ثبات قیمت‌ها در این شرایط تاکید دارند و حتی برنامه‌هایی در جهت کاهش قیمت‌ها ارائه می‌کنند، اما بررسی‌های میدانی در برخی موارد خلاف گفته مسئولان را نشان می‌دهد.
یکی از فعالان بازار پوشاک می‌گوید: تا پیش از سهمیه بندی بنزین، بازارها در حال گرم شدن بود و حتی برخی فروشندگان حاضر به دریافت چک چهار ماهه از خریداران شده بوند، اما با این اتفاق دوباره ورق در بازار برگشت.
وی که نخواست نامش فاش شود، بیان داشت:‌ پس از گرانی بنزین، هر متر پارچه پیراهنی
۱۳ هزار تومان گران شده، پارچه جین از متری ۳۲ هزار تومان به ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان و در برخی موارد تا ۶۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته و هر دوک نخ بین هشت تا ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است».
یک فعال دیگر بازار پوشاک نیز گفت:‌ اکنون با شرایط رکود تورمی‌در بازار مواجه ایم و بنزین بهانه ای
شده تا عده ای جو روانی در بازار به راه انداخته و حتی از فروش اجناس خود خودداری می‌کنند و امیدوارند به دلیل در پیش بودن شب عید قیمت‌ها بیش از پیش افزایش یابد.
فروشنده‌ها و مغازه‌دارها هم از این وضعیت ناراضی‌اند. یکی از فروشنده‌ها در بازار می‌گوید: فروش نسبت به سال گذشته کمتر از نصف شده و حتی نمی‌توانیم کرایه مغازه را بپردازیم.
> نصف مغازه‌ها تعطیل‌ شده‌اند
این فروشنده ادامه می‌دهد: بیشتر همکاران یا مغازه را تعطیل کرده‌اند یا به مناطق دیگر شهر نقل‌ مکان
کرده‌اند. ما باید هزینه‌های فروشگاه خود اعم از مالیات و هزینه اجاره و سایر هزینه‌های جاری را پرداخت کنیم . ما دست مردم چک داریم و باید چکهایمان پاس شود، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ، فروشمان به شدت افت کرده و گرفتار طلبکاران خود شده ایم. بنابراین خیلی از همکاران این صنف عطای این کار را به لقایش بخشیده اند.
> به اسم جنس ترک قیمت‌ها را نجومی‌می‌گویند
او می‌گوید: کیفیت لباس‌ها افت زیادی کرده است. علاوه بر این که هیچ‌کدام از این لباس‌ها برند معتبر نیست و به نظر می‌رسد در کارگاه‌های غیراستاندارد تولید شده است؛ مغازه‌دارها قسم می‌خورند که پیراهن کار ترک است و قیمت‌های نجومی‌اعلام می‌کنند. من کم‌کم دارم تصمیم می‌گیرم امسال لباس نخرم شاید سال آینده وضع بهتر شود یا حداقل بعد از ایام عید قیمت‌ها متعادل تر شود که این مساله را نیز بعید می‌دانم.
> قیمت مواد اولیه صنعت پوشاک و نساجی
۳ تا ۵ برابر شده
اما چرا قیمت پوشاک این چنین سیر صعودی را در نوردیده است. مجید نامی‌نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این زمینه می‌گوید: قیمت مواد اولیه صنایع پوشاک و نساجی بین ۳ تا ۵ برابر افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع پوشاک و نساجی ۳ تا ۵ برابر افزایش یافته و در عین حال اگر قبلاً می‌توانستیم خرید مدت‌دار انجام دهیم حالا باید کاملاً نقدی خرید کنیم.
وی با بیان این که حجم نقدینگی موردنیاز صنعت نسبت به ۴ سال گذشته ۳ تا ۵ برابر شده است، افزود: این اتفاق باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی شده است.
وی با اشاره به ممنوعیت واردات رسمی‌پوشاک به کشور گفت:‌ در حال حاضر قاچاق پوشاک به کشور صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان داخلی باید با کالاهای قاچاق رقابت کنند.
به گفته نامی،‌ مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک از جمله نخ پلی‌استر و الیاف پلی‌استر عمدتاً وارداتی است که با افزایش نرخ ارز، صنایع پتروشیمی‌نیز قیمت این مواد را برای کارخانجات افزایش داده‌اند.
وی ادامه داد:‌ این افزایش قیمت حتی در مورد نخ و الیاف پلی‌استر که صادرات زیادی دارند نیز اتفاق افتاده است.
وی همچنین با بیان اینکه حجم واردات رسمی‌پوشاک به کشور ۶۰ میلیون دلار است،‌گفت:‌ حجم قاچاق پوشاک حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.
> افزایش ۳۰درصدی قیمت پوشاک
تنها در تابستان امسال !
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان این که مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه در زمینه پوشاک هنوز برطرف نشده است، از افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت پوشاک تنها در تابستان می‌گوید.
نامی‌با بیان رکود در بازار پوشاک اظهار کرد: مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه در زمینه پوشاک هنوز برطرف نشده است.
به گفته این مقام صنفی، صنعت نساجی و پوشاک سالیانه نیازمند 2 میلیارد و 500 میلیون دلار مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات است که با احتساب مواد اولیه ای که در داخل تامین می‌شود، به حدود چهار میلیارد دلار می‌رسد.
وی تاکید کرد: نساجی و پوشاک جزو بخش‌هایی است که بیشترین درصد اشتغال و ارزش افزوده را به خود اختصاص داده و بیش از 250 هزار نفر به طور مستقیم و حدود یک میلیون نفر به طور غیرمستقیم در این صنعت اشتغال به کار دارند.
نامی‌خاطرنشان کرد: ممنوعیت ورود کالاهای ساخته شده به کشور و قرار گرفتن پوشاک در بین یکهزار و 400 قلم کالای ممنوعه وارداتی، حمایت واقعی از این بخش می‌تواند به رونق هر چه بیشتر تولید بینجامد.
وی اظهار داشت: برآوردها نشان داد در سال 96 بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار پوشاک به کشور قاچاق شده، اما پارسال به دلیل افزایش نرخ ارز این آمار کاهش یافت. عضو هیئت مدیره اتحادیه مزبور یادآور شد: مطابق آمار منتشره بانک مرکزی، سرانه مصرف پوشاک هر ایرانی 150 دلار در سال است و با احتساب جمعیت کشور، گردش مالی بالایی دارد و انتظار می‌رود مسئولان بانک‌ها تعامل واقعی با فعالان این صنعت داشته باشند.