فاکتورهای مهم ژاپن برای ایران

در شرایط کنونی ایران می تواند از ژاپن به دلیل وجود چند فاکتور بهره‌‌مند شود .
نخست نقش تحریم شکنی کنترل و محدود شده ژاپن که تاکنون بارها ایران از آن در موارد بحرانی سود برده است. جمهوری اسلامی در فشارهای حداکثری تحریم، ازاین ویژگی ژاپن می تواند بهره ببرد.
از سویی این کشور تجربه تقابل و سپس همکاری با آمریکا را به عنوان یک کشور آسیایی پشت سر دارد و این کشور در مذاکرات با ایران می تواند تجربیات و ایده هایش را منتقل کند؛ تجربیات و ایده هایی که برای مسئولانمان جذاب است .
مسئله دیگر آنکه ژاپن نقش موثری در«آسه‌آن» دارد و ایران نیز بخشی از ارتباطاتش با کشورهای عضو آسه آن است که بازهم دراین زمینه ژاپن می‌تواند به نفع ایران نقش افرینی کند. مطلب دیگر اینکه تنش در خلیج فارس و ناامن شدن مسیر انرژی بیش از همه، کشورهای آسیای شرق خصوصا ژاپن را نا امن می کند چرا که آنها هفتاد تا هشتاد درصد انرژی شان


را از خلیج فارس
تامین می‌کنند
در حالیکه اروپایی ها
پنجاه تا شصت درصد و آمریکاییها
حدود پــانزده درصد از نیازهای انـــرژی شــان از این منطقه است.
بنابراین ژاپن انگیزه جدی دارد تا در میان تنش میان ایران و آمریکا و منطقه وارد شده و از برخورد و ناامن شدن مسیر انرژی جلوگیری کند . مسئله دیگر اینکه ایران و ژاپن از دیرباز به ویژه بعداز انقلاب روابط تجاری زیادی داشته‌اند در زمان هایی که ایران در تنگناهایی مانند جنگ و یا تحریم های گذشته بوده است، ژاپن نقش تضعیف کننده تحریم ها یا چانه زننده را در کشورها داشته است‌.
از سویی این کشور یکی از بازیگران مورد اعتماد هم ایران و هم آمریکاست. مجموعه عوامل دست به دست داده تا ژاپن قطبی برای کاهش فشارها و تضعیف تحریم ها برای ایران باشد . ایران و آمریکا هیچ یک از برخورد نظامی استقبال نمی‌کنند و هر دو خواهان گفتگو در قالب برجام هستند اما با شرایط خاص خودشان و ژاپن تلاش می کند این شرایط را
تعدیل کند.
در شرایط فعلی کشورهایی تلاش کردند تا نقش میانجی را میان ایران و آمریکا داشته باشند فرانسه و مکرون که نتایح مطلوبی نگرفتند ، عمان که از گذشته دراین میان نقش داشته است ، پاکستان که البته این اواخر بین ایران و عربستان هم میانجیگری کرده و دراین رابطه نتایج خوبی هم گرفت اما در شرایط فعلی ژاپن بیشتر از سایر کشورها پتانسیل میانجیگری ایران و آمریکا را دارد. شاید امروزشرایط از دفعه گذشته شده که آبه برای میانجیگری به ایران آمدمساعدتر شده است.
درهر صورت حتی اگر ژاپن بتواند معافیت نفتی بگیرد و نفت ایران را بخرد می تواند اتفاق بزرگی باشد و همین موضوع بهانه ای برای ادامه مذاکرات در آینده در قالب برجام که هردو طرف ایران و آمریکا خواهان آن هستند. اما دیوار بی‌اعتمادی از سوی آمریکا در شرایط فعلی خیلی بلند است.