تمرکز ایران بر سابقه تحریم‌شکنی ژاپن

سفررئیس جمهور کشورمان به مالزی و ژاپن که در راستای شکستن تحریم‌ها و مذاکره برای ایجاد راه‌های جدید به منطور تسهیل سرمایه گذاری در کشورمان انجام شد، روزگذشته با بازگشت او به تهران پایان یافت. حسن روحانی در بازگشت از این سفر از پیشنهاد جدید ژاپن برای شکستن تحریم‌ها و ادامه رایزنی‌ها در این خصوص خبر داد. روحانی با بیان اینکه در طول این سال 3ملاقات در تهران، نیویورک و توکیو با آقای آبه (نخست وزیر ژاپن ) داشته‌ام، گفت: در دیدارهایی که داشتیم به غیر از روابط دوجانبه، جلسه‌ای را با شرکت‌های ژاپنی داشتیم، شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کردند و هنوز هم دفترشان در تهران است، بعضی از آنها شرکت‌هایی بودند که تا 70 سال سابقه کار در تهران داشتند و همه تاکید بر ادامه روابط اقتصادی داشتند. روحانی با بیان اینکه در دیدار با آقای آبه دو مسئله دیگر مورد بحث بود، گفت: در مسئله تحریم برخی کشورها حساس‌تر از دیگران هستند، البته به غیر از یکی دو کشور همه مخالف تحریم هستند و مخالف قوانین بین المللی است؛ این موضوع مورد اتفاق همه کشورهاست چون به ضرر همه کشورها است. ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها در این زمینه فعال هستند تا تحریم را بشکنند. رئیس جمهور تاکید کرد: معتقدیم شکستن تحریم و از بین‌بردن توطئه آمریکا کاری ضروری، ملی و انقلابی است که وظیفه همه ما است. وی با بیان اینکه با همه کشورها در این زمنیه‌ها رایزنی داریم که با برخی کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر است، عنوان کرد: در زمینه شکستن تحریم هم ژاپنی‌ها یک پیشنهاد جدید داشتند و هم ما که بنا شد رایزنی‌ها ادامه داشته باشد.
روحانی موضوع امنیت انرژی و کشتی رانی را دیگر موضوع حائز‌اهمیت مطرح شده در دیدار با نخست وزیر ژاپن برشمرد و گفت: مذاکرات خیلی خوبی در این زمینه داشتیم؛ ژاپن اولا از طرح صلح هرمز حمایت کرد و آنجا هم به صراحت اعلام کرد حمایت می‌کنیم و دوم آنکه ژاپن اعلام کرده در برنامه ریزی آمریکایی‌ها برای امنیت منطقه شرکت نخواهند کرد.رئیس جمهور ادامه داد: در ضمن ژاپن یک کشتی تجسسی می‌خواهد در منطقه بیاورد، البته نه در منطقه خلیج فارس و هرمز بلکه در منطقه باب المندب بیاورد، که برنامه آن را برای ما توضیح دادند.وی گفت: راجع به کل منطقه مباحث خیلی خوبی داشتیم، ژاپنی‌ها گفتند می‌خواهیم در چابهار سرمایه‌گذاری کنیم و آقای آبه اعلام کرد که چابهار و مسئله ترانزیت جنوب به شمال برای آنها بسیار مهم است.
به گزارش ایرنا، روحانی با بیان اینکه در مسئله افغانستان و مشارکت دو کشور در زمینه صلح و بازسازی افغانستان مباحث بسیار خوبی داشتیم، گفت: در زمینه یمن بحث بیشتری داشتیم و بناشد رایزنی و همکاری داشته باشیم.رئیس جمهور همچنین افزود: ژاپنی‌ها در زمان دولت مصدق زمانی که انگلیس خرید نفت ایران را تحریم کرد، اولین دولتی بودند که نفت ایران را خریدند و در این زمینه سابقه تحریم شکنی را دارند.
>روایت عراقچی


از سویی دیگر معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین مقامات ایران و ژاپن در جریان سفر رئیس جمهور به توکیو گفت: در این مذاکرات در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین المللی و همچنین مباحث مربوط به برجام و تحریم‌های آمریکا رایزنی و گفت‌وگو شد. سید عباس عراقچی در تشریح نتایج سفر رئیس جمهور به توکیو گفت: این سفر در پاسخ به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران صورت گرفت از دیگر سو در نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور هستیم و در سال جاری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن تاکنون سه بار با هم دیدار داشتند. دیدارهایی در تهران، نیویورک و توکیو. این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که ژاپن از دوستان قدیمی و شرکای تجاری ایران است و ما همواره مشورت‌های سیاسی نزدیکی با ژاپن داشتیم اظهار کرد: امسال به دلیل نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور و تحولاتی که در جریان است از جمله فشارهای آمریکا و تحریم‌های ناعادلانه این کشور با خروج واشنگتن از برجام ضرورت داشت که گفت و گوهای نزدیک‌تر و فشرده‌تری بین دو کشور انجام شود و در همین چارچوب مقامات دو کشور مذاکرات سنگین و فشرده‌ای را در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و مباحث مربوط به برجام و تحریم‌های آمریکا انجام دادند و قرار شد که مشورت‌های دو کشور از نزدیک ادامه پیدا کند.
گفتگوی تلفنی "آبه" و"ترامپ" پس از سفر روحانی به ژاپن
"آبه شینزو" نخست‌وزیر ژاپن پس از پایان سفر حسن روحانی به توکیو، به صورت تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرد. به گزارش رسانه‌های ژاپنی، نخست‌وزیر ژاپن عصر شنبه به صورت تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کرده است.
به نوشته روزنامه ژاپنی «نیکی»، آبه احتمالا در این گفت‌وگو ترامپ را در جریان دیدار روز جمعه خود با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران قرار داده است.