تخصص سنجی در شرایط نمایندگی مجلس

مهدی مستفید‪-‬ با ثبت‌نام از کاندیداهای نمایندگی مجلس و کثرت ثبت‌نام کنندگان، سوالی که ایجاد می شود این است که معیار نمایندگی مجلس چیست؟ آیا این هزاران نفری که داوطلب نمایندگی اند لایق مسند نمایندگی هستند؟ اگر شایستگی وکالت مردم چنین به وفور یافت می‌شود چرا همه از ضعیف بودن مجلس می نالند؟
با نگاهی به شرایط عنوان شده در قانون انتخابات میزان نازل تبعیت از شایسته‌سالاری و تخصص گرایی به عینه مشاهده می شود. به راستی هر کسی که مدرک فوق لیسانس داشته باشد و محکومیتی در دادگاه نداشته باشد شایسته نمایندگی مردم است؟ هر چند در هیئت‌های نظارت فیلتر تعهدی برای سنجش تعهد نامزدها وجود دارد ولی در سنجش تخصص، ساز و کار معیوب است. اکثریت کاندیداها نه فهمی از وظایف نمایندگی دارند و نه درکی از مسائل سیاسی. بی شک بسیاری از آنها که شانس‌های اصلی انتخاب هستند نیز قادر به تحلیل مسائل روز کشور نیستند. باور ندارید می‌توانید نظر کاندیداهای شهرستانتان را در خصوص یکی از مسائل روز داخلی یا خارجی بپرسید و نتیجه را بنگرید! حال مجلسی که از این افراد تشکیل شود چه کارکردی خواهد داشت، خود جای تامل دارد. عدم وجود ضوابط کاربردی نه تنها با ورود افراد ناتوان به مجلس موجب تضعیف آن می شود بلکه با هدایت رقابتها به شکل ناسالم موجب ممانعت از ورود افراد کارآمد به مجلس هم می‌شود.منطقه‌گرایی حاکم بر مجلس و ارکان حاکمیت نشات گرفته از انتخاب افرادی است که نسخه‌ای برای مسائل ملی ندارند و انرژی خود را صرف تزئین ویترین منطقه ای خود می‌کنند.
چرا وکالت ملت چنین ساده گرفته می‌شود و توجهی به کفایت وکلا نمی‌شود؟ برای مثال فیلترهای گزینش وکلای دادگستری را با وکلای مجلس مقایسه کنید. برای وکالت دادگستری که وکالت اشخاص است و بسیار کم اهمیت تر از وکالت ملت و مسئولیت بزرگ تقنین قوانین ، قانونگذار هم اخذ حداقل لیسانس حقوق و مشابه آن را لازم دانسته هم آزمونی تخصصی را پیش بینی کرده هم دوره کارآموزی 18 ماهه در نظر گرفته و در نهایت باز آزمون دیگری برای مطمئن شدن از توانایی وکیل در نظر گرفته است تا تواناترین‌ها برای وکالت انتخاب شوند. به نظر می‌رسد دارا بودن تحصیلاتی مرکب از موارد موردنیاز وکالت ملت چون حقوق، سیاست، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد و... و سنجش آن طی آزمون مدون برای داوطلبین وکالت ملت ضروری است تا کسانی که به عنوان کاندیدا معرفی می شوند دارای حداقل اطلاعاتی از حوزه وظایف مجلس باشند بی شک در کنار آن تجربه و فعالیت‌های کاندیداها هم مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت و تحول در ترکیب مجلس و کارآمدی آن محقق خواهد شد، بی‌شک آسیبی که کشور از سرکارآمدن غیرمتخصص‌ها می‌بیند کمتر از غیر متعهد‌ها نیست .زیرا شاید بیشتر از آن چه غیر متعهد‌ها ممکن است میل کنند غیرمتخصص‌ها حیف کنند.