اندوه باران...

محمدرضا حمودی‪-‬ تراژدی تکراری دردهای خوزستان دوباره برسر زبان‌ها افتاد. استانی که با بارانی پاییزی غم‌هایش سرباز کرد و آخر پاییز با بارانی دیگر غرق در آب شد. از به شماره افتادن نفس ها تا از شمارش افتادن میزان آب در پشت سد و دلهره‌هایی دیگر از سیل در میان شرم زدگی خیابان‌ها از آبگرفتگی و انگشت اتهام هایی که به سوی یکدیگر نشانه می‌روند بی آنکه راه حلی را نشان دهند، همگی گوشه‌ای از وضع فعلی خوزستان می‌باشد. مقصر باران است؟ یا تصمیم‌ها و تصمیم گیرهایی که نم نم باران را به غم و اضطراب بخشی از جامعه تبدیل کردند.
مرثیه است بیش از آنکه یک خبر باشد. "4400 اهوازی به علت تنگی نفس راهی بیمارستان شدند" و این آمار که تنها از مرکز استان خوزستان است بازهم در روزهای پس از اولین باران پاییزی بیشتر شد. صف‌هایی از درد در بیمارستان‌هایی که به گفته نماینده مردم خوزستان در مجلس هم کمبود گاز اکسیژن دارند و هم پزشک، زنان و کودکان که همه در انتظار نفسی دوباره وقتی هوای جهان برای نفس کشیدن به یک باره تمام می‌شود و نه اسپری داروی تنفسی یاری می‌دهد و نه بینی می‌تواند معجزه کند و جز دست و پا زدن هیچ کاری از دستمان برای باز کردن راه تنفس برنمی‌آید. این ها همه اپیزودهایی هستند از حال و هوای هم استانی هایی که این روزها با باران مشکل دردناکی دارند.
در کنار نفس‌هایی که گرفته، دل‌هایی است که از باران سخت آزردند. آبگرفتگی معابر شهرها چالش پسا باران زندگی شهروندان خوزستانی است. نبود سیستم دفع آب های سطحی کارآمد و توقع غیرعلمی دفع آب های سطحی با سیستم فاضلاب شهری روزهای بارانی را به دردسر و ترافیک و اخلال در
رفت و آمد تبدیل کرده است.فاضلاب در خانه‌ها در اهواز چیز عجیبی نیست!
به گفته یکی از اعضای شورای شهر اهواز در چرتکه شهرداری ها ایجاد سیستم دفع آب‌های سطحی مقرون به صرفه نیست. این درحالی است که با هیچ رادیکالی نمی‌توان از درد این روزهای مردم خوزستان جذر گرفت تا شاید زجرهای شهروندانش کم شود. در مان دردهای حاصل از شرایط فعلی، نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. از ورود قوه قضائیه و شناسایی مقصران تا لزوم تغییر نگاه‌ها به سکاندارها اجرایی برای پیشگیری از بحران‌های بعدی انتظار مردم است.