آنچه آمریکا به دنبال آن است

مهدی مطهرنیا-کارشناس مسائل بین الملل: تحرکات اخیر آمریکا براساس جهت گیری‌های سیاست خارجه این کشور، علیه ایران و‌گذار از محاصره غیر فعال به محاصره فعال است. دکترین آمریکا حتی قبل از آمدن ترامپ، علیه ایران بود و دو هدف کاهش همکاریهای بین المللی با کشورمان و محاصره منطقه‌ای تهران را دربرداشت. با آمدن ترامپ این دو هدف شدت پیدا کرد و در سال 2018 به سمت وسوی تبدیل چالش ایران به دشمن در سپهر امنیت ملی آمریکا شد تا اعمال تحریم‌ها را در این چارچوب رقم بزند. جهت‌گیری آمریکا در راستای اهداف بین‌المللی این کشور برای شکل دادن به نظم نوین جهانی، پیگیری این اهداف علیه کشورمان را طلب می‌کرد.
در طول این مدت شاهد گسیل نمودن ناوهای آمریکا به خلیج فارس، مسئله نفتکش‌ها، موضوع حمله به پهپادآمریکایی و حادثه آرامکو بودیم که همه در راستای اتهام‌سازی علیه ایران بوده‌اند. ترامپ بعد از حمله به پهپاد آمریکایی ادعا کرد اگر فردی در منطقه به دلیل حمله‌ای کشته شود ایران را مسئول این موضوع می‌داند که با توجه به حمله‌ای که اخیرا به پایگاه آمریکایی در کرکوک شد و یکی از پیمانکاران آمریکا جان خود را از دست داد، آمریکا ضمن مطرح کردن نام ایران به عنوان مقصر، حمله سنگینی را به پایگاه‌های کتائب انجام داد. اتفاقی که روز گذشته منجر به حمله مردم عراق به سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق شد که با این موضوع باید منتظر تحولات خاصی در آینده بود. به نظر می‌رسد برای همین است که معتقدم در‌ این وضعیت آمریکا‌یی‌ها درصدد ایجاد فضایی هستند که بتوانند‌گذار از محاصره غیر فعال را به محاصره فعال برای ایران تبدیل کنند. امروز بهمن سوریه از بلندی‌های بحران این کشور به لبنان و اکنون دامنه آن به عراق رسیده و این می‌تواند معنادار باشد.
آمریکایی‌ها از سویی با جنگ غیر مستقیمش، استراتژی جوجیتسو یعنی تهدید کردن، جاخالی دادن و پرتاب کردن را دنبال می‌کند.
در پایان در مورد رابطه آمریکا و عراق باید بگوییم به هر ترتیب عراق با آمریکا یک پیمان امنیتی دارد که کاملا حوزه سیاسی - امنیتی عراق را در بزنگاه تاریخی در اختیار آمریکا قرار می‌دهد.