واکنش‌های جهانی نسبت به شهادت قاسم سلیمانی ادامه دارد دینامیت در قوطی کبریت

همدلی| پس از گذشت دو روز از شهادت سردار قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی، واکنش‌های بین‌المللی نسبت به ابعاد مختلف این حادثه، افزایش پیدا کرده است. تهدید ایران به انتقام و تاکید بر دادن پاسخی مناسب به این اقدام آمریکا، که در تمامی اظهارات شخصیت‌های سیاسی کشور دیده می‌شود، بیش از پیش مسئولان آمریکایی را به افزایش ابعاد امنیتی مواضع خود در منطقه، مشغول ساخته است. جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا از این اقدام ترامپ به عنوان انفجار دینامیت در قوطی کبریت یاد کرده است که باید عواقب خطرناکی برای آن محتمل بود.
شاید مهمترین عکس‌العمل انجام گرفته در این زمینه را بتوان، سفر از پیش تعیین نشده وزیر امور خارجه قطر به ایران دانست. بر همین اساس، محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، ظهر دیروز در تهران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در راستای این سفر از پیش اعلام نشده، این دو مقام سیاسی در مورد آخرین تحولات منطقه از جمله موضوع ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها و تحولات مرتبط با آن رایزنی و گفت‌وگو کردند .
در همین راستا، دیروز برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی جهان مانند سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، ضمن تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان مراتب تسلیت و همدردی خود را از وقوع این حادثه ابراز کرده و در مورد اوضاع منطقه، گفت‌وگو کردند.
ظریف روز جمعه نیز با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درخصوص اقدام متجاوزانه آمریکا در خصوص ترور شهید سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بود.واکنش‌ها و اظهار نظرات شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌ها نسبت به این حادثه همچنین ادامه دارد.


جو بایدن، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حمله آمریکا و ترور قاسم سلیمانی، گفته است: دونالد ترامپ با تصمیم‌‌گیری جهت ترور قاسم سلیمانی، مقام بلندپایه نظامی ایران، در حقیقت، گویی یک دینامیت را درون یک قوطی کبریت انداخته است.
در همین مورد، روزنامه فرانسوی لوموند با انتشار مقاله‌ای نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با تصمیم به ترور این مقام ارشد ایرانی، زمین لرزه‌ای با عواقب بسیار جدی برای خاورمیانه به وجود آورد.
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: دونالد ترامپ حتی به قیمت قرار گرفتن آمریکا در برابر اقدام‌های تلافی‌جویانه، تصمیم گرفته است با صدای بلند و محکم حمله کند.
نویسنده این گزارش، همچنین افزوده است: ترور سلیمانی در واقع ایجاد زمین ‌لرزه‌ای با پیامدهایی وخیم در خاورمیانه است و این مساله در واقع اعلان جنگ واشنگتن به ایران است و دونالد ترامپ در این مورد از خط قرمز عبور کرده است.
در همین ارتباط، رادیو آر. ت.ال فرانسه هم در تحلیلی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ تصریح کرد: مستاجر کاخ سفید می‌داند که با این اقدام برای شروع جنگ با ایران، خطر کرده است، حتی اگر آن را نخواهد. هیچ یک از روسای جمهوری پیشین آمریکا جرات نکردند چنین خطری را بپذیرند.
همچنین روسای جمهوری روسیه و فرانسه در گفت وگویی تلفنی از ترور سردار قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا در بغداد ابراز نگرانی کردند. ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون، تاکید کردند که این اقدام می‌تواند وضعیت منطقه را به‌شدت متشنج کند.
دستگاه دیپلماسی فرانسه، همچنین در مورد افزایش تنش در خاورمیانه در چند ماه گذشته اظهار نگرانی و تاکید کرد: فرانسه و همه شرکایش اکنون باید تلاش کنند تا از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری و از این طریق تسهیل در افزایش فشار به منظور حفظ ثبات عراق و منطقه به طور کلی انجام شود.
برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا نیز در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: ما حمله ایالات متحده به فرودگاه بغداد و استفاده از موشک برای قتل هدفمند را به شدت محکوم می‌کنیم.
او ادامه داد: این اقدام نشان‌دهنده تشدید جدی وضعیت در منطقه خاورمیانه خواهد بود، جایی که ممکن است سبب انفجار درگیری‌ها با عواقب غیرقابل محاسبه برای صلح و امنیت بین‌المللی باشد.
دولت نیکاراگوئه نیز در بیانیه‌‌ای ضمن اشاره به محکومیت حمله تروریستی آمریکا علیه خودروی حامل سردار حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد: این تجاوز آمریکا اوضاع منطقه خاورمیانه را متشنج‌ می‌کند.
دولت نیکاراگوئه همچنین در این بیانیه ضمن ابراز همدردی با مردم ایران و عراق، جنایت واشنگتن علیه قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ایران و مبارز بزرگ علیه تروریست‌ها را به مثابه تروریسم بین‌المللی خواند و آن را به شدت محکوم کرد.
دولت ماناگوآ همچنین موضع‌گیری دولت عراق مبنی بر نقض تمامیت ارضی‌اش توسط آمریکا و همچنین موضع‌گیری ایران مبنی بر اقدام واشنگتن در نقض قوانین بین‌المللی را تایید کرد.
در پایان این بیانیه همچنین عنوان شد: دولت و مردم نیکاراگوئه در این برهه حیاتی در قبال صلح و امنیت جهان، از جامعه جهانی انتظار اتخاذ تدابیر جدی، مسئولانه و معتبر در راستای جلوگیری از به خطر افتادن صلح جهانی را دارد.
روزنامه نیکی ژاپن نیز در واکنش به این اتفاق، با اشاره به اینکه به دنبال این جنایت آمریکا، اوضاع منطقه متشنج شده است، آورده است که آمریکا از شهروندان خود خواسته از عراق خارج شوند.
نیکی همچنین تحلیل کرده است که افزایش تنش بین ایالات متحده و ایران در خاورمیانه خطری برای عرضه جهانی نفت خام است.
علی درویش، یکی از نمایندگان مجلس لبنان نیز در موضع‌گیری نسبت به این حادثه گفت: پس از ترور سردار سلیمانی، تنش و نزاع در منطقه خاورمیانه افزایش خواهد یافت و موجب کنش و واکنش مستمر در این منطقه خواهد شد.
وی افزود: به خاطر ارتباطات منطقه‌ای نمی‌توان مسایل لبنان را از مسایل سوریه، ایران و عراق جدا کرد زیرا رویدادها در این منطقه درهم پیچیده هستند.
درویش تاکید کرد که لبنانی‌ها باید هوشیار باشند زیرا آنان همواره هزینه بالایی به‌خاطر پیامدهای نزاع‌های منطقه‌ای پرداخت کرده‌اند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی شهادت فرماندهان ارشد ایران و عراق در حمله آمریکا، یک مقام امنیتی آمریکا اعلام کرده است که نیروهای تحت امر آمریکا که به نیروهای عراقی در مبارزه با تندروها کمک می‌کنند، از تعداد عملیات‌های خود کاسته‌‌اند. این مقام آمریکایی همچنین گفته است که اولویت اول ما حفاظت از پرنسل ائتلاف است. البته این یک توقف نیست. ما تنها تدابیر امنیتی و دفاعی را در پایگاه‌های عراقی که میزبان نیروهای ائتلاف هستند، افزایش داده‌ایم.