«همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، چشم‌انداز بازار نفت و سهام را در پی شهادت سردار سلیمانی ارزیابی کرد

بازارهای سرگردان
همدلی| فاطمه آقایی‌فرد: یک روز بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، مهم‌ترین بازارهای پایتخت و آن‌طرف آبی‌ها، همچنان در شوک بودند. اگرچه درهای بسته تالار شیشه‌ای در روز جمعه، فرصت نفوذ سوز این حادثه دردناک را به بورس پایتخت نداد، اما در عوض سهام شرکت‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را آنچنان شوکه کرد که خبر ریزش سهام این کشورها خیلی زود نگاه رسانه‌ها را به این سمت برگرداند.
در همان ساعات ابتدایی انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی بود که رسانه‌هایی مانند بلومبرگ از تغییر قراردادهای آتی در شاخص‌های سهام ایالات متحده خبر می‌دادند. بر اساس گزارش‌ها بعد از حمله هوایی روز جمعه آمریکا، سهام نیویورک با کاهش 1.3درصدی همراه شد، این در حالی بود که سهام‌های آسیایی کمی در واکنش به این اتفاق سرگردان بودند و در عوض سهام‌های اروپایی نیز مانند قراردادهای آتی آمریکا با افت مواجه شدند. با همه این‌ها به دلیل تعطیلی بازار سهام پایتخت و عدم حضور بازیگران بورس، خبری از وضعیت سهام شرکت‌های ایرانی نبود. اما بسیاری از تحلیل‌گران این‌طور پیش‌بینی می‌کردند که تاثیر این حمله صبح شنبه به بورس تهران نیز حتما می‌رسد. بالاخره پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و همانطور که گفته شده بود، شاخص بورس در نخستین دقایق معاملات با ریزش همراه شد، تا جایی که دیروز شاخص بورس در همان لحظه‌های ابتدایی شروع به کار، رکورد ریزش 17هزار واحدی را ثبت کرد و به کانال 367 هزار واحدی سقوط کرد؛ ریزشی که از نگاه تحلیل‌گران بورس تعجب‌‎آور نبود. به باور کارشناسان بازار سرمایه، با توجه به وسعت این حادثه تلخ، روند معاملات شاخص بورس و ریزش آن در بازار قابل‌ پیش‌بینی بود، این تحلیل‌گران در واکنش به رکورد 16هزار واحدی شاخص بورس بر این باور بودند که عمق حادثه شهادت سردار ایرانی در صورتی که با افت چشمگیر قیمت‌ها مواجه نمی‌شد و ریزش دسته‌جمعی نماگرهای بازار را در صبح شنبه رقم نزده بود، جای تعجب داشت.
جهت شاخص بورس در بازار به کدام سمت می‌رود؟


دو روزی از حادثه شهادت سردار ایرانی می‌گذرد و در میان اخبار اقتصادی ریزش بسیاری از شاخص‌های بورس خیلی از نگاه‌ها را به خود برگردانده است.
رویترز و دیگر رسانه‌های خارجی روند معاملات در نقاط مختلف جهان را تحت تاثیر ریسک‌های مختلفی گزارش می‌دهند که در این میان حادثه شهادت سردار سلیمانی بر وضعیت بازارها، نقش پررنگ‌تری را دارد. حالا رفتار بورس‌های دنیا به رونمایی سلاح استراتژیک کره شمالی، تصمیم ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به لیبی، جنگ تجاری ترامپ و چین، تنش‌های اروپا و آمریکا و مهم‌تر از همه وضعیت تنش‌های آمریکا و ایران در خاورمیانه بعد از حادثه روز جمعه دارد که در این میان موضوع شهادت سردار ایرانی بیشتر از بقیه ماجراها وضعیت سهام‌ شرکت‌های دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در میان اظهارنظرهای کارشناسان و تحلیل‌گران داخلی و خارجی یک جمله مهم وجود دارد و آن‌هم چگونگی یا حتی زمان اقدام تلافی‌جویانه ایران در قبال رفتار روز جمعه آمریکایی‌هاست که نگرانی بورس‌بازان را بیشتر کرده و چشم‌انداز دقیقی از وضعیت سهام‌ها نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد. بازار سرمایه که در هفته‌های گذشته وضعیت طبیعی داشت و با روند خوبی در حال پیش‌روی بود، دیروز در حالی در اولین روز کاری خود در شوک فرورفت که تحلیل‌گران بورس چشم‌انداز روشنی از وضعیت سهام شرکت‌ها در روزهای آینده نداشتند.
بورس در روزهای آ‌ینده
نصراله برزنی، کارشناس بازار سرمایه، درباره چشم‌انداز بورس تهران در روزهای آینده به «همدلی»، گفت: «نسبت به وضعیت بازار سرمایه در روزهای آینده خوش‌بین هستم. به نظر می‌رسد روند ریزش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه خیلی زود فروکش کند و هر چه زودتر شرایط طبیعی به بازار برگردد». این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: «طبیعت بازار سرمایه به این شکل است که سرمایه‌گذاران همیشه بر اساس شرایط موجود تصمیم می‌گیرند و این تصمیمات به آینده روابط کشورها نیز بستگی زیادی دارد. با هر اتفاق و تنشی نیز ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بالاتر رفته و نگرانی در میان سرمایه‌داران در وضعیت شاخص سهام شرکت‌ها تاثیرگذار می‌گذارد».
برزنی با تاکید بر این‌که بازار به صورت طبیعی کار خود را ادامه خواهد داد،‌ به همدلی گفت: «در هفته‌های گذشته وضعیت بسیار طبیعی در بازار سرمایه حاکم بود و هیچ گونه نگرانی درباره شاخص‌ها وجود نداشت و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده روند طبیعی به بازار برگردد و رفتار بورس بسیار طبیعی شود. در حال حاضر تورم بالا و رشد نقدینگی تاثیر زیادی بر بازار سهام داشته است و کاهش ارزش پول ملی کشور نیز بی‌تاثیر بر بورس نبوده است. اما با این همه وضعیت این بازار در روزهای گذشته طبیعی بود و به پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده نیز این روند طبیعی به بازار برگردد».
نفت به کجا می‌رود؟
بازار نفت دو روز بعد از حادثه شهادت سردار سلیمانی همچنان در شوک است. این شوک از اوایل روز جمعه و با حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد آغاز شده است و به نظر می‌رسد تا آرام شدن تنش‌های خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد. نگاه رسانه‌ها به نفت از همان لحظات ابتدایی انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی شروع شده و قیمت این کالای زیرزمینی را حداقل برای کوتاه‌مدت دستخوش تغییر کرده است. تغییری که به نظر می‌رسد تا آرام شدن اوضاع سیاسی ادامه داشته باشد. خاورمیانه که به دلیل بلعیدن حجم بالایی از نفت و گاز طبیعی همواره با اتفاقات سیاسی قیمت طلای سیاه را تحت تاثیر قرار داده، حالا دیگر با واژه واکنش احتمالی مسئولان ایرانی در قبال اتفاق تلخ روز جمعه، بهای نفت را حسابی تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که روز جمعه و تنها ساعتی بعد از دست به دست شدن خبر شهادت سردار سلیمانی بود که قیمت هر بشکه نفت به نزدیک دو دلار رسید.
خیز قابل‌توجه نفت در بازارهای جهانی بود که با واکنش بسیاری از تحلیل‌گران حوزه انرژی همراه شد و پیش‌بینی‌های نفتی یکی پس از دیگری در صدر اخبار رسانه‌های اقتصادی جا باز کرد. ادوارد مویا، تحلیل‌گر بازار نفت در موسسه اوآندا، گفت:«ریسک بروز اختلال در عرضه نفت خاورمیانه با توجه به تحولات اخیر همچنان بالاست و ممکن است شاهد افزایش بیشتر تنش‌ها بین ایران و آمریکا در عراق باشیم»؛ حالا اتفاقات سیاسی دو روز گذشته آنچنان فضای این بازار را تحت تاثیر قرار داده که بسیاری از تحلیل‌گران داخلی یا خارجی، چشم‌انداز دقیقی از این بازار ندارند و آینده نفت را منوط بر رفتارهای سیاسی مقامات ایرانی و آمریکایی می‌دانند. هر چه که هست طی همین دو روزی که شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد، قیمت نفت شاهد بیشترین افزایش طی سه ماه گذشته بوده که دلیل آن ترس از افزایش درگیری‌ها در منطقه و مختل شدن عرضه نفت است و البته چشم‌انداز روشنی از وضعیت این بازار در روزهای آینده وجود ندارد. سوال مطرح در رسانه‌ها این است که روند رو به رشد نفت در بازارهای جهانی تا چه زمانی ادامه دارد و رشد قیمت طلای سیاه به نفع چه کشورهایی است؟
نامشخص بودن وضعیت هیجانات نفتی
حسن مرادی، کارشناس انرژی، در باره افزایش قیمت نفت و وضعیت قیمت آن در روزهای آ‌ینده به «همدلی»، گفت: «رشد قیمت نفت در روزهای اخیر ناشی از افزایش نگرانی‌ها در اثر حرکت نابخردانه آمریکا است که این عمل نسنجیده باعث تغییر قابل‌توجه قیمت شده. آمریکا به دلیل نقض حقوق بین‌المللی باعث ایجاد نگرانی‌ها شده و ترس از وخامت اوضاع و پیامدهای ناشی از این حرکت بی‌عقلانه رئیس جمهور آمریکا باعث افزایش قیمت نفت شده است».
مرادی با تاکید بر احتمال افزایش قیمت نفت در روزهای دیگر افزود:«به نظر می‌رسد این روند خیلی طولانی نخواهد بود، با این همه پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده نیز روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشته باشد».
این کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش«همدلی» که آیا رشد قیمت نفت به نفع کشورهای تولید کننده است یا خیر گفت:«افزایش قیمت نفت تا زمانی به نفع کشورهای تولیدکننده خواهد بود که یک افزایش منطقی در قیمت دیده شود. یعنی قیمت نفت نباید تا حدی بالا برود که باعث کاهش تقاضا شود».
این کارشناس انرژی در ادامه تاکید کرد: «باید خریداران توان خرید نفت را داشته باشند تا افزایش قیمت به نفع کشورهای تولید کننده باشد. اما چشم‌انداز دقیقی از بازار نفت در روزهای آینده وجود ندارد و به دلیل ادامه تنش‌های سیاسی و عباراتی مانند اقدامات تلافی‌جویانه، نمی‌توان به طور دقیق حدس زد که بازار نفت تا چه زمانی هیجانی خواهد بود».