گزارش آفتاب یزد از نامگذاری معابری در شهر‌های مختلف با نام سردار بی‌بدیل ایرانی

معابر ایران مزین به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: خبر شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کل ایران را در غم و اندوه فرو برده است، حالا برای زنده نگهداشتن نام این شهید، در خیلی از شهرهای کشور، معبری با نام شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده است. در تهران نیز با آنکه معابر زیادی برای این نامگذاری مدنظر قرار گرفته شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به اتوبان آزادگان اشاره کرد، اما روز گذشته رسما بزرگراه رسالت به نام شهید سردار قاسم سلیمانی نامگذاری شد.
>ماجرای درخواست خانواده شهید همت
از همان روز اول که خبر شهادت این سردار آزاده به گوش رسید، معابر زیادی در تهران کاندیدای مزین شدن به نام شهید سردار قاسم سلیمانی شدند. بزرگراه فتح، آزادگان، رسالت و اتوبان همت به درخواست خانواده شهید همت از جمله معابر کاندیدا برای نامگذاری به نام شهید سردار سلیمانی بودند.


سخنگوی شورای شهر تهران درباره خواسته خانواده شهید همت جهت تغییر نام بزرگراه شهید همت به نام سردار قاسم سلیمانی، توضیحاتی را ارائه کرد. علی اعطا عضو شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «صبح برادرم محمدمهدی همت تلفن زد، گفت «می‌خواهیم نامه‌ای از طرف خانواده به شورا بنویسیم برای تغییر نام بزرگراه شهید همت به‌نام حاج قاسم». گفتم «این کار لازم نیست عزیز دل. حتما بهترین کار ممکن را انجام می‌دهیم»؛ محمدمهدی گفت «می‌نویسیم تا همه بدانند حاج قاسم برای ما چه جایگاهی داشته».
محمدمهدی همت، فرزند شهید همت نیز در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد: «با مادر و برادرم صحبت کردم، به زودی طی یک نامه رسمی از اعضای محترم شورای شهر تهران تقاضا خواهیم کرد تا نام بزرگراه شهید محمد ابراهیم همت را به بزرگراه شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر دهند.»
>تغییر نام بزرگراه رسالت به شهید «سلیمانی»
صبح روز گذشته طرح نامگذاری معبری به نام سردار شهید قاسم سلیمانی با قید دو فوریت به صحن شورای شهر آمد و اعضای شورای شهر بعد از بحث و تبادل نظر، نهایتا از بین سه گزینه تغییر نام بزرگراه فتح، آزادگان و رسالت به تغییر نام بزرگراه رسالت به نام شهید سردار قاسم سلیمانی رای دادند. براین اساس با رای اکثریت آرای اعضای شورای شهر، نام بزرگراه رسالت حدفاصل کردستان تا بزرگراه یاسینی به نام شهید سردار قاسم سلیمانی تغییر می‌یابد. در ادامه بررسی دو فوریت تغییر نام بزرگراه رسالت به شهید سردار «قاسم سلیمانی» حجت نظری در دفاع از این دو فوریت گفت: «جایگاه شهید قاسم سلیمانی برای ما مشخص است و چرایی اینکه معبر یا بزرگراهی را به نام ایشان اختصاص دهیم خیلی عجیب نیست. سردار سلیمانی تنها در مرزهای ایران خلاصه نشد و در منطقه محبوب بود. باید حتما این زحمات را قدر بدانیم و امیدواریم راه ایشان ادامه یابد.» نظری گفت: «علت انتخاب بزرگراه رسالت این بود که سه بخش دارد و غربی ترین قسمت به نام حاج حسین همدانی است و هم رزم ایشان است که در عراق به شهادت رسید، آیت الله حکیم در مرکز این اتوبان است که ایشان هم در عراق ترور شد و با نامگذاری این قسمت به نام سردار سلیمانی که او نیز در عراق به شهادت رسید، کل معبر از ابتدا تا انتها پیامی را می‌تواند به همگان مخابره کند. دقت داشته باشید که نامگذاری بدون تغییر نام تونل و میدان انجام شود.» سرانجام دو فوریت طرح تغییرنام بخش شرقی بزرگراه رسالت به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با ۱۷ رای موافق تصویب شد.
>نامگذاری میدان ورودی یزد
خیلی از معابر و اماکن حالا دیگر با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است. روز گذشته همچنین رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به ضرورت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا،گفت: «با تصویب اعضای شورای شهر میدان ورودی یزد به‌نام «شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» نامگذاری شد. غلامعلی سفید در صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد که با حضور اکثر اعضای شورا برگزار شد، اظهار کرد:‌ زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا یکی از مهمترین رسالت‌های مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی است،‌ ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت ایران اسلامی را در برابر توطئه‌های شوم استکبار جهانی بیمه می‌کند. این شورا با تنظیم و ارائه طرح دو فوریتی، به پاس خدمات این سردار سرافراز اسلام، میدان ورودی شهر یزد،‌ روبروی محمدآباد را به نام «سپهبد حاج قاسم سلیمانی» نامگذاری کرده است. سردار سلیمانی مجاهدی الهی و سربازی خالص و خاص برای ولایت بود که یادش همیشه در دل‌های ما باقی است.»
>پیشنهاد نامگذاری مسیر تهران تا کربلا
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز از پیشنهاد فرزندان شهدا برای نامگذاری مسیر تهران تا کربلا به نام شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خبر داد.
محمدمهدی تندگویان، گفت: «درخصوص پیشنهادهایی که از سوی خانواده‌های شهدا و فرزندان شهدا برای اختصاص نام معبری در شهر تهران به نام شهید قاسم سلیمانی صورت گرفت و به دنبال آن پیشنهادی را با وزیر ورزش و جوانان مطرح کردیم که اتوبان و بزرگراهی ملی و در سطح کشوری را به نام شهید ابومهدی‌المهندس نامگذاری کنند که باید در سطح دولت تصمیم‌گیری شود. این پیشنهاد به اختصاص یک مسیر بزرگراهی کشور اشاره دارد که در نقشه ایران در نقشه‌های بین المللی قابل رویت و رصد خواهد بود. در این پیشنهاد ذکر شد تا در صورت امکان مسیر تهران تا کربلا به نام دو شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس مزین شود. این اتفاق که نشان دهنده وحدت و ارادت دو کشور است و بعلاوه مسیر بلندی است که در نقشه جهان به راحتی قابل رویت است، خاری در چشمان دشمنان و پاسخ دندان شکنی به افرادی است که گمان می‌کردند با شهادت این عزیزان اسم آن‌ها از تاریخ خط خواهد خورد و آمریکایی‌ها هم متوجه خواهند شد که پیوند این دو ملت به این راحتی از هم گسستنی نیست.»
>نامگذاری دو خیابان و یک استادیوم
در گرمسار و شاهرود
دو خیابان‌ و یک استادیوم ورزشی در حال ساخت در شهرهای گرمسار و شاهرود نیز به‌ نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.
با تصویب کمیسیون نامگذاری معابر شورای اسلامی شهر گرمسار، بلوار ورودی غربی این شهر حدفاصل پل ورودی غربی راه‌آهن تا میدان انقلاب به نام شهید بزرگوار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد. همچنین شهرداری شاهرود از نامگذاری یکی از خیابان‌های این شهر به‌نام این سردار برجسته کشورمان خبر داد.
بنا بر اعلام شهرداری و شورای شهر شاهرود به دنبال پیشنهاد شهرداری و توافق شورای شهر و فرمانداری شاهرود، بلوار بین میدان آزادی تا میدان امام رضا(ع) این شهر به نام شهید سردار سلیمانی نامگذاری شد. علاوه بر این به پیشنهاد اداره ورزش و جوانان شاهرود، استادیوم ۱۵ هزار نفری در حال ساخت شاهرود نیز به‌نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری می‌شود.
>نامگذاری امتداد خیابان امام در ارومیه
شهردار ارومیه نیز گفته است:«نامگذاری خیابان امام(ره) ۲ ارومیه به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی به تصویب شورای شهر رسید.»محمد حضرت پور افزود: «مزین شدن یکی از خیابان‌های شهر به نام شهید سلیمانی بهانه‌ای برای تداعی همیشگی یاد، خاطره و راه این شهید گرانقدر است.دشمنان بدانند که راه این شهید ادامه دارد و نام و یاد این بزرگ مرد در دل‌ها برای همیشه زنده خواهد ماند.»
>نامگذاری ۲ خیابان در اهواز
محمدجعفر فلسفی استاندار خوزستان نیز روز گذشته بیان کرد: «نشست فوق‌العاده شورای نامگذاری شهرداری اهواز برگزار شد که در این نشست تصمیم براین شد که یک اتوبان و یک جاده به نام این ۲ شهید بزرگوار مزین شود. در این نشست مصوب شد اتوبان پاسداران (حد فاصل اتوبان آیت‌الله بهبهانی تا پل شیبان) بنام سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی نامگذاری شد و در ادامه کمربندی جاده اندیمشک تا پل شیبان نیز بنام سردار شهید ابومهدی المهندس نامگذاری گردید.»
>نامگذاری یک خیابان در شیراز
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز اعلام کرده است که آمادگی نامگذاری یکی از خیابانهای این کلانشهر به نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ساخت و نصب سردیس آن شهید، وجود دارد. سید عبدالرزاق موسوی افزود: «از ساعاتی پس از انتشار خبر شهادت این سردار سرافراز، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهادی را مطرح کردند که یک مکان مناسبی را اعم از خیابان، بلوار، میدان یا معبر عمومی متناسب با هیبت و شان سپهبد سلیمانی در شهر شیراز پیش‌بینی و در شورای شهر مصوب کنیم. به محض ارائه این پیشنهاد به شهردار شیراز، دریافتیم که این موضوع پیشنهاد شخص شهردار شیراز نیز بوده است و مجموعه شهرداری نیز مانند شورای شهر توافق دارند که محلی در شهر شیراز به نام ایشان مزین شود. البته نکته‌ای که برای من اهمیت دارد این است که این محل باید متناسب با شان این سردار بزرگ باشد و اینکه چه مکانی به نام ایشان نامگذاری کنیم بسیار مهم است؛ در نتیجه لازم است که روی آن تامل کنیم.»
با این اوصاف تمام کشور این روزها با نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی مزین شده است.