تصویب طرح خروج آمریکایی‌ها در پارلمان عراق

آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ دیروز در عراق اخبار حول یک موضوع مهم بود اینکه پارلمان عراق تصویب کند نیروهای آمریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند. امری که دیروز تصویب هم شد. پارلمان عراق به خروج تمامی نیروهای خارجی و آمریکایی از عراق و لغو نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق و همچنین لغو توافق امنیتی با آمریکا از سوی دولت عراق رای داد. پنج بند مورد تصویب عبارتند از: الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، تلاش برای خاتمه دادن به هرگونه حضور نیروهای بیگانه و آمریکایی در عراق، ممانعت از استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی، ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت و سازمان ملل علیه آمریکا به دلیل حمله صورت داده، منحصرکردن وجود سلاح در دست دولت.
>پایان حضور نیروهای خارجی منطقی است
به نقل از ایسنا، منابع اعلام کردند که در این جلسه ۱۶۸ نماینده حضور یافته‌اند. عبدالمهدی در جلسه پارلمان تصریح کرد: به آمریکا ابلاغ کردیم. وی ادامه داد: اعتماد بین ما و آمریکا کاهش یافت، نخست وزیر عراق تصریح کرد: ایران و آمریکا با تروریسم جنگیدند و از نیروهای مسلح عراق حمایت کردند. عبدالمهدی عنوان داشت: آمریکا به عراق ابلاغ کرد که اسرائیل در تابستان گذشته مقرهای حشدالشعبی را بمباران کرد. وی در خصوص تحولات رخ داده در مقابل سفارت آمریکا گفت: ابو مهدی المهندس در قانع کردن تظاهرکنندگان برای ترک کردن سفارت نقش داشت. عبدالمهدی تاکید کرد: حمله آمریکا که به شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس انجامید، اوضاع را پیچیده‌تر کرد و برگزاری این جلسه را ضروری نمود. در صبح همان روزی که سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید، قرار بود با وی دیدار داشته باشم و قرار بود سردار سلیمانی پاسخ ایران به پیام عربستان را به من بدهد. نخست وزیر عراق تاکید کرد: حضور نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف اساساً به دو نامه برمی‌گردد که وزارت خارجه عراق به شورای امنیت فرستاد که در مورد آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق عراق بود و ماموریت دیگری برای آنها لحاظ نشد. نامه نخست را هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق برای دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع دشوار عراق در هنگام حضور داعش فرستاد و خواهان حفاظت از اراضی عراق از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای عراق و ارائه سلاح‌ها و تکنولوژی‌های لازم به عراقی‌ها شد. وی ادامه داد: نامه دوم را، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه سابق عراق فرستاد که مکمل نامه پیشین بود و در آن آمده بود که جامعه بین‌الملل در نشست پاریس اعلام کردند که داعش تهدیدی علیه عراق است و ما از کشورها به دلیل حمایت از عراق از جمله حمایت نظامی مناسب قدردانی می‌کنیم. عراق به کمک برادران و دوستان خود برای مبارزه با تروریسم سیاه نیاز داشت اما حاکمیت عراق و استقلال این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. عبدالمهدی تاکید کرد: براساس اوضاع کشور و پیامدهای شهادت ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، از پارلمان می‌خواهیم که قبل از اتخاذ هر تصمیمی، در خصوص اقدامی که حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند، خوب بیندیشند. ما دو گزینه داریم، یکی اینکه حضور نیروها در عراق پایان یابد. یا اینکه به پیش نویس پیشینی باز گردیم که قبل از روی کار آمدن دولت کنونی بود و در مورد منحصر کردن نقش نیروها به کمک نیروهای عراقی برای پیگرد عناصر داعش بود و اینکه نیروهای خارجی مسئولیت جنگی نداشته باشند و دولت دستورکاری را برای کاهش تعداد این نیروها بر اساس منافع ملی تصویب کند. به نفع آمریکا و عراق است که حضور نیروهای خارجی در کشور پایان یابد. عبدالمهدی تاکید کرد: در پیش گرفتن گزینه پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است. ما با تعدادی از سیاست‌های آمریکا در داخل عراق موافق نیستیم.
>درخواست‌های مقتدی صدر


مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در این پیام خود تاکید کرد: باید توافق امنیتی لغو شود و سفارت واشنگتن و پایگاه‌هایش هرچه سریع‌تر بسته شود. مقتدی صدر این درخواست‌ها را در این پیام خود عنوان کرد: نخست آنکه توافق امنیتی هرچه سریع‌تر لغو شود و به بندهای ظالمانه و خوار کننده آن پایبندی وجود نداشته باشد. دوم: سفارت شرِ آمریکا هرچه سریع‌تر بسته شود. سوم: پایگاه‌های آمریکایی بسته شده و به صورت خوارکننده‌ای بیرون رانده شوند. چهارم: تماس با دولت آمریکا جرم تلقی شود و برقراری تماس مورد مجازات قرار بگیرد. پنجم: از نیروهای ارتش عراق و نیروهای امنیتی با کمک مقاومت ملی منضبط برای حفاظت از حاکمیت عراق و مرزهایش و حریم هوایی‌اش پشتیبانی به عمل آید. ششم: از سفارت‌خانه‌های دیگر در عراق حفاظت به عمل آید. هفتم: کالاهای آمریکایی در عراق تحریم شود. در پایان: از گروه‌های مقاومت عراق و نیز از گروه‌ها در خارج عراق می‌خواهم که نشست فوری برای اعلام تشکیل "هنگ‌های بین المللی مقاومت" داشته باشند. مقتدی صدر در پایان گفت: اگر پارلمان این کار را نکند، ما اقداماتی فراتر خواهیم داشت.
>وقفه فعالیت ائتلاف آمریکا
در جنگ به اصطلاح علیه داعش در عراق
در جدیدترین خبر، تنش در عراق همچنین موجب وقفه در فعالیت نیروهای ائتلاف تحت امر ایالات متحده شده که با هدف مبارزه با داعش در این کشور هستند. نیروهای ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد: اولویت اول ما حفاظت از تمامی نیروهای ائتلاف برای شکست داعش است. حملات مکرر موشکی طی دو ماه گذشته مرگ نیروهای امنیتی عراقی و آمریکایی را به دنبال داشته است. ما به حمایت و حفاظت از پایگاه‌های عراقی میزبان نیروهای ائتلاف ادامه می‌دهیم. این مسئله توان ما را در انجام فعالیت‌های آموزشی و پشتیبانی و حمایت از شرکایمان در عملیات علیه داعش محدود می‌کند بنابراین تصمیم گرفتیم در این فعالیت‌ها وقفه‌ای ایجاد شود و نظارت‌های بیشتری صورت‌گیرد.
>مصوبه پارلمان عراق یک پیروزی بزرگ
برای ایران است
یک استاد دانشگاه با اشاره به مصوبه پارلمان عراق به آفتاب یزد می‌گوید؛ « اگرچه بر اساس پیمان فی مابین واشنگتن ـ بغداد در سال2007، حتی اگر یکی از طرفین تصمیم به خروج بگیرد بازهم برای اجرایی شدن آن یک سال زمان وجود دارد اما چنین به نظر می‌رسد که خروج آمریکایی و دیگر نیروهای ائتلاف از خاک عراق در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.»
بیگدلی ادامه می‌دهد، «فارغ از واکنش‌هایی که حکایت از تلافی‌های نظامی می‌دهد، همین تصمیم پارلمان عراق می‌تواند به عنوان یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران به شمار آورده شود. اگرچه عراقی‌ها نیز در این تصمیم‌گیری ملاحظات بسیاری داشته‌اند ازجمله تحریک ارتش و واکنش نیروهای اهل تسنن که با این تصمیم؛ عملا آرامش به فضای عمومی جامعه و منطقه بازگشت و می‌توان امیدوار بود که این تصمیم سلسله‌ای از تصمیمات دیگر منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد.»