ترامپ در موضع ضعف

هنوز ایران نسبت به جنایت آمریکا واکنشی نشان نداده است اما به چند دلیل تا همین جا
و قبل از هر تحول تازه‌ای، ترامپ باخته است. این چند نکته را مدنظر قرار دهید:
یک: از مسائل داخلی شروع می‌کنم؛ اتفاقات آبان‌ماه هر چه قدر برای ما ایرانی‌ها تلخ بود اما برای کاخ سفید شیرین بود. آنان تصور می‌کردند شکاف جامعه و حاکمیت بی‌سابقه شده و اکنون می‌توان از تهران امتیازهای بزرگی گرفت. لیکن اقدام تروریستی کاخ سفید معادله را کامل برهم زد. این روزها چه آنها که دل در گرو این نظام دارند و چه آنها که منتقد و معترض هستند یکصدا کاخ سفید را محکوم می‌نمایند.
یک نکته پرانتزی عرض کنم؛ روز گذشته متنی می‌خواندم مبنی بر اینکه افرادی خود را برای حضور امروز در مراسم سردار شهید آماده می‌کردند که در هر گعده‌ای می‌نشستند وقتی مسائل سیاسی مورد بحث قرار می‌گرفت تندترین اظهارات را نثار مسئولان می‌نمودند.


خب آیا غیر از این است که بازی که آمریکا و اذنابش به راه انداخته بودند برهم خورده؟
قبلا هم نوشته بودم؛ ایالات متحده پول‌های زیادی خرج کرده است تا بتواند پس از برجام ایران را منهدم کند. تصور نکنید لجن پراکنی به اصطلاح اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان در راه خدا و مردم است. وزارت خارجه آمریکا در جیب آنان پول گذاشته تا زبان‌شان بچرخد و توجیهی برای وطن‌فروشی داشته باشند.
دو: اما در آمریکا چه خبر است؟ دیروز فضای واقعی و مجازی ایالات متحده متاثر از ترور شوم بود. رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی را مبنی بر تظاهرات علیه سیاست‌های جنگ طلبانه کاخ سفید منتشر کردند. ضمن آنکه مردم این کشور در شبکه‌های اجتماعی این کشور به دو گروه موافق و مخالف ترامپ تبدیل شده بودند.
بالطبع بخشی از رئیس‌جمهور حمایت کردند
و بخش دیگر به انتقاد از وی پرداختند. هرچند به نظر می‌رسید پیام‌های منتشر شده از جانب مخالفان بیشتر دیده می‌شود؛ چرا که خلاقیت بیشتری داشت و با روحیات آمریکایی‌ها سازگارتر بود.
اما نکته اصلی آنجا بود که اکنون جامعه آمریکا در خوف و رجای چگونگی انتقام ایران دوقطبی شده است!
سه: یک نکته هم در مورد منطقه قابل ذکر است. جدایی میان ایران و عراق از برنامه‌های اصلی آمریکا در ایام گذشته بوده است. جالب است ابومهدی المهندس، عراقی است اما اینجا برای او نیز سنگ تمام گذاشته‌اند و آن طرف هم قاسم سلیمانی، ایرانی است اما عراقی‌ها باشکوه پیکر مطهر ایشان را تشییع کردند. پس از برگزاری مراسم اربعین، بازوهای کاخ‌سفید در منطقه شروع به فعالیت کردند؛ از آتش‌زدن کنسول ایران توسط افرادی نقاب‌دار تا طرح شعارهای جهت‌دار در راهپیمایی‌های مردم عراق به جهت به انحراف کشاندن آن. لیکن اکنون این نقشه و طراحی هم به سرمنزل مقصود نرسیده است.
چهار: و اما عراق. دیروز پارلمان این کشور طرح خروج آمریکایی‌ها از این کشور را مصوب کرد. یکی از دلمشغولی‌های تهران و علی‌الخصوص سردار شهید قاسم سلیمانی حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در کشور عراق بود. اکنون با فشار مردم عراق مجلس این کشور چنین رایی داده است. این نکته قابل تامل است.
بنده مطلع نیستم واکنش ایران چگونه است ولی از شواهد و قرائن اینگونه برمی‌آید که واکنش تهران در فرصت مناسب و از سرحوصله خواهد بود؛ یعنی به دور از احساسات و بر پایه منطق. قطعا در همین صورت است که ترامپ و باقی اعوان و انصارش در موضع ضعف بیشتری قرار می‌گیرند. تهدید دیروز ترامپ نشات گرفته از ترس بود؛ او و یا حداقل مشاورانش می‌دانند در مسیری قرار گرفته‌اند که برگشتی در کار نیست. اگر رئیس‌جمهور آمریکا دست بالاتر را داشت پیغام و پسغام نمی فرستاد.