آنچه در پارلمان عراق تصویب شد

قاسم محبعلی‪-‬ روز گذشته رسانه‌ها از تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور خبردادند. اما درباره مصوبه دیروز باید گفت که پارلمان به دولت عراق این ماموریت را داده تا برای خروج تمام قوای بیگانه از عراق اقدام کند. در عراق تنها آمریکایی ها حضور ندارند که برخی از مصوبه عراق با عنوان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور یاد کردند .
به غیر ازاین موضوع ، مطلب بعدی دیگری که روز گذشته در پارلمان عراق تصویب شده است این است که تمام گروه های مسلح در عراق بایدخلع سلاح شوند و اسلحه تنها دراختیار دولت باشد .
هرچند هردوی این تصمیمات، تصمیمات بسیار بزرگی است اما با توجه به این که دولت فعلی عراق دولت مستعفی است و معلوم نیست دولت بعدی چه زمانی به روی کار بیاید چنین تصمیمی‌از حد این دولت برای اجرا خارج است. نکته دیگر اینکه آمریکایی ها پایگاه های بزرگی در عراق دارند و بعید است که به تصمیم دولت عراق بخواهند این کشور را ترک کنند .
سوم اینکه دولت عراق هیچ گاه قدرت حاکمیتی در کردستان عراق نداشته است . بدیهی است که درصورت عملی شدن خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اگر کردهای عراق از آمریکایی‌ها حمایت کنند و آن ها را به منطقه خود راه دهند در این شرایط دولت عراق دیگر نمی‌تواند تصمیمش را در کردستان عراق اعمال کند.


بنابراین عملی بودن این تصمیم پارلمان محل بحث است و باید دید که دولت بعدی عراق چه قدر این توانایی را دارد تا این تصمیم را عملی کند و آمریکایی‌ها تا چه اندازه می‌توانند در مذاکره با عراق این موضوع را بپذیرند.
از سویی پیشتر نیز پارلمان چنین تصمیمی را گرفته بود. این اولین باری نیست که پارلمان چنین تصمیمی گرفته است، قبل از داعش نیز دولت عراق چنین تصمیمی گرفت و بعد از آن پشیمان شد و تقاضا کرد تا آمریکایی‌ها برگردند. بنابراین این تصمیم یک موضوع است و اجرایی شدنش موضوع دیگری است. از سویی دولت عراق یک دولت همگام با مشارکت‌های گروه‌های مختلف مذهبی و قومی است و معلوم نیست که از دستورات نخست وزیر پیروی بکنند یا نه.