ایجاد بانک اطلاعاتی در ایران

هادی ابوی ‪-‬ تدوین شناسنامه اقتصادی اقدام جدید وزارت کار با مرکز آمار برای ایرانیان است. وجود آمار برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی موثق و درست می‌تواند به تصمیم گیران هر کشوری کمک کند تا در بخش‌های مختلف برنامه ریزی کنند.
در ایران هم به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع، برنامه‌ریزی‌ها دچار مشکل می‌شود. به عنوان مثال ما در حوزه کارگری هنوز آمار دقیقی از جمعیت کارگری کشور نداریم، این خلاء آماری برای تصمیم‌گیری‌های دستمزدی همواره مشکل ساز است.
هر سال مرکز آمار برای تعیین نرخ تورم سبد دستمزدی به شورایعالی کار یک آمار می‌دهد و بانک مرکزی آماری دیگر، یعنی آمارهای دو مرکز رسمی‌کشور با هم دراین زمینه همخوانی ندارد. بنابراین ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی در کشور احساس می‌شود. اما باید توجه داشت اگر قرار است در طرح‌هایی مثل طرح حمایتی معیشتی و یا یارانه از محل صرفه جویی بنزین و حامل‌های انرژی، پولی به مردم برگردانده شود ، معادل این پول باید هزینه شود، تا آماری دقیق از مردم به دست آید. مردم به خصوص افراد شاغل بنابردلایل مختلف از حقیقت گویی در مورد دستمزدهای خود طفره می‌روند.
حسابهای بانکی آنها بیانگر موجودی حقیقی آنها نیست و به نوعی ما با پولشویی نوین در این ماجرا روبرو هستیم. مثلا کارگری که در بازار بارکشی می‌کند ، با خود دستگاه خود پرداز دارد و یا پول نقد می‌گیرد، گردش مالی این حساب متعلق به او نیست. بلکه کارفرمایش در هفته پول را از او گرفته و حق الزحمه وی را پرداخت می‌نماید.


بنابراین گردش مالی این شهروند و سایر شهروندان گاهی حقیقی نیست که ما بنا را بر گردش مالی حساب بانکی آنها بگذاریم که عملکرد مالی داشته‌اند، بنابراین با احتساب این حساب آماری بگوییم افراد فقیر یا پولدار هستند و یارانه وکمک معیشتی به آنها تعلق می‌گیرد یا نمی‌گیرد.
یا برخی افراد هستند که از بانکی وام می‌گیرند و در بانک دیگر می‌گذارند، این گردش مالی در دو بانک موید دارایی کلان این افراد نیست. یا افراد بازاری که پول خود را در 100 حساب به جریان می‌اندازند تا امتیاز از بانکها بگیرند. یا از خانواده ای 5 نفری 4 نفرشان کار می‌کنند، اما بیمه نیستند و مشخص نیست چند نفر در این خانواده شاغل هستند. به دست آوردن آمارهای دقیق در این زمینه سخت است، چرا که آمارهایی هم که مرکز آمار به دست آورد حقیقی و واقعی نیست که در تصمیم‌گیری‌ها قابل استناد باشد. ما باید اطمینان و امنیت مالی را برای مردم تضمین کنیم که قرار است بانکها آمار واقعی بدهند و یا خدای نکرده استفاده ابزاری از آمارها صورت نگیرد.
اگر قرار است آمار حساب‌های مردم و اموالشان مثلا ماشین و... را خود دولت چک کند، دیگر نیازی به راستی آزمایی سخنان مردم نیست. به نظر بنده این طرح اگرچه زوایای مثبتی دارد، اما باعث گرفتاری مردم می‌شود، چرا که اشکالات فراوانی دارد. ما مخالف تدوین نظام بانک اطلاعاتی نیستیم، اما باید روش‌های ایجاد این بانک اطلاعاتی درست و بر مبنای علمی باشد، تا مسیر آن منحرف نشود.