ماجرای یک سقوط

آرمان ملي- حميد شجاعي: درست از زمان سقوط بوئينگ 737 اوکرايني رسانه‌هاي غربي درصدد سناريو چيني براي مقصر جلوه دادن ايران برآمدند و تئوري مضحک سقوط هواپيما بر اثر اصابت اشتباه يک موشک از سامانه‌هاي پدافندي ايران را مطرح کردند. اين در حالي است که تقريبا همه مقامات و کارشناسان بر اين فرضيه مهر باطلي زده و اين سقوط هواپيما را صرفا به دليل نقص فني آن عنوان کردند. در اين راستا با اينکه برخي مقامات گفته بودند اجازه دخالت به ساير کشورها نمي‌دهيم، اما علي ربيعي سخنگوي دولت در اين خصوص مي‌گويد: «طبق قواعد بين‌المللي، سازمان هواپيمايي کشوري از کشوري که سانحه در آن رخ داده است ( ايران)، سازمان هواپيمايي از کشوري که صادرکننده گواهينامه صلاحيت پرواز است ( اوکراين)، مالک هواپيما (اوکراين)، کارخانه سازنده هواپيما (بوئينگ) و کارخانه سازنده موتور هواپيما (فرانسه) مي‌توانند در فرايند تحقيق شرکت کنند.» بايد ديد با بازگشايي جعبه سياه هواپيماي اوکرايني چه رازهاي سر به مهري از اين موضع برملا خواهد شد.
آدرس غلط غربي‌‌ها
صبح چهارشنبه بود که خبر سقوط يک فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ 737 که از فرودگاه امام خميني(ره) به سمت اوکراين در حرکت بود رسانه‌هاي رسمي و مجازي را درنورديد و به سرعت با واکنش‌هاي متفاوتي روبه‌رو شد. ماجرا از اين قرار بوده که اين هواپيما پس از بلند شدن دچار نقص فني شده و در راه بازگشت سقوط مي‌کند. بررسي ليست مسافران هواپيماي اوکرايني نشان مي‌دهد که 147 سرنشين هواپيماي سانحه ديده، ايراني و 32 نفر مسافر ديگر تبعه کشور‌هاي اوکراين، افغانستان و کانادا بوده‌اند و همين مساله نيز ابعاد بين‌المللي به اين موضوع بخشيده است. البته در اين که اين حادثه صرفا يک اتفاق و در اثر نقص فني موتور اين هواپيما بوده شکي نيست، اما از ساعات اوليه بسياري از رسانه‌هاي غربي همچون نيويورک تايمز و ام.بي.سي يک سناريوي مشترک را مبني سقوط اين هواپيما بر اثر اصابت موشک‌هاي ايراني‌ها به راه انداختند. اين در حالي است که برخي کارشناسان در حوزه پدافند هوايي سناريوي برخورد موشک با هواپيما را مجدانه رد کرده‌اند. چون هواپيمايي که به آن موشک برخورد کند بلافاصله در آسمان منفجر مي‌شود و اينگونه نيست که بخواهد به فرودگاه مبدأ برگردد. با اين همه اين سناريو از همان ابتدا توسط مقامات کشورمان قويا تکذيب شد، اما آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها روي اين سناريو تاکيد کردند. هر چند برخي رسانه‌ها مانند لس‌آنجلس تايمز نيز از جلسه بي‌حاصل آمريکايي‌ها و نتيجه آن يعني غلط بودن اين فرضيه گزارش دادند. در اين ميان هم نگاه‌ها به پيدايش و گشودن جعبه سياه هواپيما بود، اما در ابتدا مقامات مسئول از فرستادن آن براي شرکت بوئينگ در آمريکا خودداري کردند، اما با گذشت يک روز آمادگي خود را مبني بر همکاري با بوئينگ و کشورهايي که اتباع آنها در اين حادثه جان باخته بودند اعلام کردند. در اين راستا ولاديمير زلنسکي رئيس‌جمهوري اوکراين نيز پنجشنبه شب در پيام ويدئويي از مردم کشورش خواست «در مورد علت سقوط هواپيماي اين کشور در ايران گمانه‌زني نکنند و از تئوري‌هاي توطئه، نتيجه‌گيري‌هاي عجولانه و مطالب تاييد نشده اجتناب کنند.» اين در حالي است که نمايندگان آمريکا، کانادا و فرانسه براي بررسي جزئيات وارد تهران خواهند شد.
تشکيل کميته بررسي


سخنگوي دولت پيرامون سقوط هواپيماي اوکرايني با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد، ضمن ابراز تسليت مجدد دولت جمهوري اسلامي ايران به خانواده‌هاي داغديده حادثه سقوط هواپيماي اوکرايني ذکر چند نکته ضروري است: اکنون سازمان هواپيمايي کشوري جمهوري اسلامي ايران کميته بررسي سانحه را بر اساس مقررات ايکائو تشکيل داده است و با شفافيت، دقت و سرعت تمام، با حضور و مشارکت کارشناسان از همه کشورهاي مرتبط، اين سانحه هوايي را از همه جوانب فني و اجرايي بررسي و به طور کامل اطلاع‌رساني خواهد کرد. طبق قواعد بين‌المللي، سازمان هواپيمايي کشوري از کشوري که سانحه در آن رخ داده است (ايران)، سازمان هواپيمايي از کشوري که صادرکننده گواهينامه صلاحيت پرواز است (اوکراين)، مالک هواپيما (اوکراين)، کارخانه سازنده هواپيما (بوئينگ) و کارخانه سازنده موتور هواپيما (فرانسه) مي‌توانند در فرايند تحقيق شرکت کنند. هم‌اکنون نماينده کشور اوکراين در ايران حضور دارد. ما از شرکت بوئينگ نيز مي‌خواهيم نماينده خود را براي مشارکت در فرايند بررسي جعبه سياه اعزام نمايند. از حضور کشورهاي مرتبط ديگر که اتباع آنها در اين حادثه تلخ جان باخته‌اند نيز در فرايند بررسي استقبال مي‌کنيم. بنا به دستور رئيس‌جمهور نتيجه بررسي‌هاي فني و کارشناسي، به طور منظم و سريع، به اطلاع عموم، به‌ويژه خانواده‌هاي داغدار خواهد رسيد.
هيأت 10 نفره کانادايي در تهران
سخنگوي وزارت امور خارجه به بيان توضيحاتي درباره آخرين تحولات مربوط به رسيدگي به سانحه هوايي...
ادامه در صفحه6