قصاص عادلانه ایران خروج آمریکا از منطقه است

موضوع ترور سردار سليماني در دستور کار دو رئيس‌جمهور سابق آمريکا يعني جرج بوش و اوباما نيز وجود داشت. با اين وجود هيچ‌کدام اين ترور را عملي نکردند. چرا ترامپ به يکباره تصميم به چنين اقدامي گرفت؟
ضرر ترور سردار سليماني در دوران جرج بوش و يا اوباما بيشتر از فايده آن بود. در آن مقطع زماني سردار سليماني تاثيراتي که امروز در منطقه خاورميانه از خود برجاي گذاشته را نگذاشته بود. از سوي ديگر روساي جمهور آمريکا به خوبي به اين نکته آگاهي داشتند که اگر سردار سليماني را ترور کنند بايد هزينه بسيار گزافي بابت آن بپردازند. با اين وجود هرچه نفوذ راهبردي سردارسليماني در منطقه خاورميانه بيشتر مي‌شد و برنامه‌هاي ايشان با موفقيت به سرانجام مي‌رسيد فايده ادامه حضور ايشان در منطقه براي آمريکا کمتر و ضررش بيشتر مي‌شد. در نتيجه براساس يک رويکرد «هزينه - فايده» اقدام به ترور سردار سليماني کرده‌اند. ترور سردارسليماني يک کنش نبود و بلکه يک واکنش بود. اين ترور واکنش آمريکا به به خطر افتادن منافعش در عراق، سوريه، يمن، لبنان و ديگر کشورهاي خاورميانه بود. واقعيت اين است که تاثيرگذاري جبهه مقاومت نسبت به يک دهه گذشته بسيار بيشتر و عميق‌تر شده است. در سال2000براي اولين بار ارتش شکست ناپذير اسرائيل مجبور شد از لبنان خارج شود. در آن زمان شايد ترور سردارسليماني هزينه کمتري براي آمريکا داشت. اين اتفاق در سال2006 و در ماجراي جنگ سي و سه روزه نيز رخ داد. در گذشته آمريکا هر کاري که در منطقه خاورميانه مي‌خواست انجام مي‌داد. به‌عنوان مثال در سال 32 طي دو روز با يک کودتا دولت مشروع دکتر مصدق را در ايران ساقط کرد و دولت ديگري را به جاي آن روي کار آورد. با اين وجود در شرايط کنوني آمريکا هشت سال است تلاش مي‌کند حکومت سوريه را تغيير بدهد اما هنوز موفق نشده است.
چرا سردار سليماني به‌عنوان مهم‌ترين نظامي ايران و منطقه به راحتي در تيررس موشک‌هاي آمريکايي قرار گرفت؟ آيا در اين زمينه ملاحظات امنيتي به خوبي رعايت شده بود؟
نبايد گمان کرد اين ترور براساس يک عمليات فوق پيچيده امنيتي و اطلاعاتي صورت گرفته است. به هيچ‌وجه اين چنين نيست. سردار سليماني با گذرنامه ديپلماتيک رسما وارد عراق شده است و با نخست وزير عراق قرار ملاقات داشته است. سردار سليماني قرار بوده پيام ايران به عربستان را به آقاي عادل الهمدي نخست وزير عراق که تلاش مي‌کرد بين ايران و عربستان ميانجيگري کند برساند. در دفتر نخست وزيري عراق براي ساعت هشت و سي دقيقه صبح جمعه قرار ملاقات ايشان با سردارسليماني ثبت شده است. سردار سليماني نه به‌صورت مخفي و نه در فرودگاه‌هاي نظامي و بلکه به‌صورت رسمي و با يک پرواز رسمي بين‌المللي وارد بغداد شده است. اگر سردار سليماني قرار بود با داعش مبارزه کند و يا به‌دنبال طراحي يک عمليات نظامي براي جبهه مقاومت بود قطعا به‌صورت محرمانه و در يک فرودگاه نظامي رفت و آمد مي‌کرد. با اين وجود هيچ‌کدام از اين مسائل مطرح نبوده و سردار سليماني به‌دليل ماموريت رسمي که داشته به‌صورت رسمي و علني وارد خاک عراق شده است.


جزئيات پيام ايران به عربستان که سردار سليماني حامل آن بوده چه بوده است؟
اين پيام هيچ‌گاه به دست عربستان نرسيد. آقاي عادل المهدي در پارلمان عراق در زماني که قرار بود لايحه خروج نظاميان آمريکا از عراق تصويب شود به صراحت عنوان کرد که سردار سليماني ساعت هشت و سي دقيقه روز جمعه با من قرار ملاقات داشته است. يک زمان فردي مانند عماد مغنيه ترور مي‌شود که اين ترور با توجه به يک برنامه‌ريزي پيچيده امنيتي صورت مي‌گيرد. اتفاقا در صحنه‌اي که عماد مغنيه ترور مي‌شود سردار سليماني نيز وجود دارد. با اين وجود سردار سليماني ترور نمي‌شود. نکته ديگر اينکه در عراق هنوز بعثي‌ها و منافقين حضور دارند که با جمهوري اسلامي مخالف هستند. هنوز افرادي مانند عزت ابراهيم الدوري در عراق حضور دارند. کسي نمي‌تواند مدعي شود که همه مردم عراق از سياست‌هاي جمهوري اسلامي حمايت مي‌کنند. با اين وجود اغلب مردم عراق از جمهوري اسلامي حمايت مي‌کنند که اين تعداد روزبه‌روز نيز بيشتر شده است. آمريکايي‌ها تلاش زيادي صورت دادند که بين ايران وعراق فاصله ايجاد کنند. با اين وجود در اين زمينه به موفقيت دست پيدا نکردند.
آمريکايي‌ها با چه حربه‌اي دنبال فاصله بين ايران و عراق بودند؟
آمريکا از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون به‌دنبال اين بود که ملت ايران و عراق با هم درگير باشند. در طول هشت سال جنگ تحميلي نيز اين اتفاق رخ داد و آمريکا به هدف خود رسيد. با اين وجود ترور سردارسليماني مهر باطلي به اين استراتژي آمريکا زد. اگر سردار سيلماني به هر شکلي در عراق ترور مي‌شد و آمريکا عنوان نمي‌کرد که اقدام به ترور سردارسليماني کرده بين ايران و عراق چالش جدي ايجاد مي‌کرد. در چنين شرايط ايران مدعي مي‌شد که عراق مهمان رسمي خود را در خاک خود ترور کرده است. با اين وجود ترامپ به‌دليل اينکه علاقه زيادي دارد که در انتخابات رياست جمهوري آينده آمريکا به پيروزي دست پيدا کند دست به چنين کاري زد. اين اقدام ترامپ ملت ايران و عراق را به هم نزديک‌تر کرد. مردم عراق به‌صورت گسترده در تشييع جنازه سردار سليماني حضور پيدا کردند و ملت ايران نيز با حضور باشکوه و گسترده خود ابومهدي مهندس را تشييع کردند. نکته ديگر اينکه هر دو شهيد بزرگوار در شهرهاي مختلف ايران و عراق با هم و در يک اتحاد برادرانه بين ملت ايران و عراق تشييع شدند.
آيا ترامپ با مشاهده همين وحدت و حضور ‌ميليوني مردم ايران در مراسم تشييع جنازه سردار سليماني از ادامه جنگ با ايران خودداري کرد؟
ترامپ عنوان کرد که قصد دارد پنجاه و دو مرکز فرهنگي ايران را مورد هدف قرار دهد. نوع استدلال ترامپ در اين زمينه مانند داعش بود. تخريب مراکز فرهنگي و آثار تاريخي يکي از شگرد‌هاي داعش بود. ترامپ نيز به همين شکل رفتار کرد و اين تهديد براين اساس مطرح شد. در شرايط کنوني ترامپ تمام تلاش خود را به کار بسته تا در انتخابات رياست جمهوري آينده آمريکا به پيروزي دست پيدا کند. براي رسيدن به اين هدف نيز هر کاري ممکن است انجام بدهد. در شرايط فعلي احساس کرد سردار سليماني را ترور کند به سود وي خواهد بود و در سرنوشت انتخابات تاثيرگذار خواهد بود. اين درحالي است که درعمل اين ترور براي سرنوشت ترامپ در انتخابات پيامدهاي منفي مهمي به همراه داشته است. از يک طرف سبب وحدت درون ايران و از سوي ديگر وحدت بيشتر جبهه مقاومت در سطح منطقه شده است. اين در حالي است که نخبگان و مردم آمريکا انتقادات جدي نسبت به رويکرد جنگ طلبانه ترامپ در مقال ايران اتخاذ کرده‌اند و جايگاه ترامپ در بين مردم آمريکا روزبه‌روز متزلزل‌تر مي‌شود.
آيا تزلزل جايگاه ترامپ در بين مردم آمريکا مي‌تواند وي را به يک رئيس‌جمهور چهارساله تبديل کند؟
امروز مردم آمريکا اقدامات ترامپ را اقدام به جنگ قلمداد مي‌کنند. ترامپ براي تصميمات نظامي خود، از جمله ترور سردارسليماني بايد از کنگره نظرخواهي مي‌کرد. برخي متحدان نظامي آمريکا نسبت به رويکردي که ترامپ در پيش گرفته انتقاد دارند و معتقدند اقدامات نظامي ترامپ مانند ترور سردار سليماني به منافع آنها نيز آسيب زده است. برخي از کشورهاي عضو ناتو مانند ترکيه به صراحت از اقدام نظامي آمريکا انتقاد کردند و آن را به ضرر کشورهاي عضو ناتو دانستند. واقعيت اين است که به‌دليل رفتارهاي ترامپ، آمريکا توانايي اجماع‌سازي خود را از دست داده است. ترامپ با اقداماتي که انجام داده مانند خارج شدن از معاهده پاريس، برجام و ديگر قراردادهاي بين‌المللي سبب بي‌اعتمادي متحدين خود شده و ديگر متحدان سنتي آمريکا حاضر نيستند به راحتي با سياست‌هاي ترامپ همراهي کنند. مردم آمريکا هم بايد به اين نکته آگاهي داشته باشند که اگر در انتخابات رياست جمهوري آينده دوباره به ترامپ رأي بدهند همچنان اين اقدامات خطرناک و جنون‌آميز ادامه خواهد داشت. امروز مسئوليت اقدامات جنون آميز ترامپ مردم آمريکا هستند. اين مردم آمريکا بودند که به ترامپ رأي دادند و وي را به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب کردند. براساس قوانين بين‌المللي مقابله به مثل در زمينه نظامي حق هر کشوري است و اين شناخته شده‌ترين حق بين‌المللي يک کشور است. در نتيجه اين حق نياز به رأي پارلمان نداشت. اين در حالي است که ما اين کار را کرديم و براي حمايت مردمي آن را در پارلمان به‌صورت سه فوريتي تصويب کرديم. ترامپ چنين کاري نکرد و به تنهايي در اين زمينه تصميم گيري کرد. آمريکا خود را مدعي دموکراسي مي‌داند. با اين وجود اين اقدام ترامپ نشان داد که رئيس‌جمهور آمريکا اهميتي براي دموکراسي قائل نيست و به تنهايي تصميم مي‌گيرد. اين وضعيت درباره برجام نيز وجود داشت. ايران برجام را در مجلس در معرض رأي نمايندگان مردم قرار داد در حالي که در آمريکا اين اتفاق رخ نداد.
تحليل شما از حمله موشکي ايران به پايگاه نظامي آمريکا در عراق چيست؟ چرا ايران به سمت ترور شخصيتي هم وزن سردار سليماني در عراق حرکت نکرد؟
ايران به‌دنبال قصاص عادلانه بود. قصاص عادلانه نيز خروج آمريکا از منطقه خاورميانه است. اخراج آمريکا از منطقه خاورميانه آغاز شده و در آينده نيز ادامه خواهد داشت. اين اخراج از عراق و با تصويب پارلمان عراق و در ساعتي که سردار سليماني به شهادت رسيد آغاز شده است. اين طرح تاکنون چندين بار در پارلمان عراق مطرح شده بود اما اين بار به برکت خون شهيد سليماني و ابو مهدي مهندس بود که به تصويب رسيد. امروز آمريکا در خاک عراق به‌عنوان اشغالگر شناخته مي‌شود و بايد خاک اين کشور را ترک کند. ممکن است سربازان آمريکايي که در منطقه حضور دارند ترامپ را دوست داشته باشند اما حاضر نيستند جان خود را بدهند که ترامپ دوباره در انتخابات به پيروزي برسد.
چرا ايران از بين پايگاه‌هاي متعدد آمريکا در منقطه پايگاه «عين الاسد» عراق را براي حمله انتخاب کرد؟
«عين الاسد» به معناي چشم شير است. اين پايگاه پيچيده‌ترين پايگاه جاسوسي و عملياتي آمريکا در منطقه خليج فارس است. معناي نام اين پايگاه نيز اين است که آمريکا شير است و اين پايگاه مانند چشم آن عمل مي‌کند. اين پايگاه امن‌ترين پايگاه نظامي آمريکا در منطقه است که براي خود ساخته‌اند و از بيشترين ضريب امنيتي برخوردار است. به همين دليل نيز هنگامي که ترامپ به خاورميانه سفر مي‌کند به پايگاه‌هاي ديگر نمي‌رود و به اين پايگاه مي‌رود. دليلش اين است که اين پايگاه را امن‌ترين پايگاه آمريکا در منطقه مي‌داند. با اين وجود اين پايگاه حتي نتوانست يک موشک ايران را رهگيري کند و همه موشک‌ها به هدف اصابت کرده است. در نتيجه اين عمليات از نظر نظامي بسيار باارزش است. مساله مهم در اين حمله اين بود که نشان داد جبهه مقاومت برخلاف گذشته نسب به آمريکا برتري فناوري نظامي پيدا کرده است. امروز حزب‌ا... لبنان اگر اراده کند، مي‌تواند هر نقطه‌اي از اسرائيل را مورد هدف قرار دهد. اين وضعيت درباره سرنگوني پهپاد آمريکايي هم وجود داشت که برتري فناوري نظامي ايران را به خوبي نشان داد. از سوي ديگر حمله موشکي يمني‌ها به پالايشگاه عربستان با مجهزترين تجهيزات نظامي و به‌صورت دقيق انجام شد.
چرا آمار دقيقي از تلفات نيروهاي آمريکايي در اين حمله اعلام نشد؟
در اين زمينه آمار دقيقي به‌دليل اجازه ندادن آمريکا به خبرنگاران براي بررسي موضوع ارائه نشده است. با اين وجود آنچه حايز اهميت است اراده ايران براي حمله نظامي ايران به مواضع آمريکا در منطقه است. آمريکايي‌ها مدعي دموکراسي و گردش آزاد اطلاعات هستند. با اين وجود هنگامي که منافع آنها به خطر مي‌افتد برخلاف آن عمل مي‌کنند. آمريکا خيلي زود مانع از ارائه اطلاعات دقيق از آمار تلفات خود شد تا بتواند عکس‌العمل مناسبي از خود نشان بدهند. ترامپ به خوبي متوجه اين مساله بود که اگر به‌دليل اقدامات اشتباه وي سربازان آمريکايي کشته شوند پيامدهاي بسيار مهمي در خاک آمريکا خواهد داشت و براي وي گران تمام خواهد شد. به همين دليل از همان لحظه نخست اجازه ندادند اطلاعات دقيقي از تلفات آمريکايي‌ها دراين حمله مشخص شود. از پس از جنگ جهاني دوم تاکنون هيچ‌ کشوري جرأت حمله به پايگاه‌هاي نظامي آمريکا را در سراسر جهان نداشته است.
چرا ترامپ پس از حمله ايران به پايگاه عين الاسد به يکباره عقب نشيني کرد؟
بنده هيچ‌کدام از سخنان ترامپ را جدي نمي‌گيرم و معتقدم نبايد به چنين فردي اعتماد کرد. ترامپ يک دروغگوي بزرگ است که تنها به منافع خود فکر مي‌کند. ترامپ يک قمار باز است که فقط مي‌خواهد با حقه بازي در قمار پيروز شود. به همين دليل ممکن است اين عقب نشيني ترامپ دروغ باشد و وي قصد داشته باشد اقدام ديگري انجام بدهد. در نتيجه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي بايد در آماده باش کامل قرار داشته باشند و همه اقدامات آمريکا در منطقه را رصد کنند. ما بايد براي بدترين حالت نيز آمادگي داشته باشيم. اين به معناي اين نيست که آمريکا مي‌تواند بدترين حالت را براي ما رقم بزند، بلکه به معناي اين است که بايد براي هر شرايطي آمادگي کامل داشته باشيم.