گفت‌وگو ی اردشیر زاهدی از صداوسیما پخش شود

آرمان ملي - مطهره شفيعي: روز پنجشنبه علي مطهري نماينده تهران در مجلس پيشنهادي را مطرح کرد و آن هم پخش اظهارات اردشير زاهدي وزيرخارجه رژيم گذشته از صداوسيما بود. اردشير زاهدي وزير خارجه دولت شاه در فاصله سال‌هاي 1966 تا 1971 بوده است. او از سال 1973 تا زمان پيروزي انقلاب ايران (فوريه 1979) در سمت سفير ايران در واشنگتن بود.
بررسي مواضع سياسي اردشير زاهدي
اردشير زاهدي در طي سال‌هاي اخير مواضعي اتخاد مي‌کند که در راستاي حفظ منافع ايران و انتقاد از آمريکا و دشمنان ايران است که تعدادي از سخنراني‌هاي او در رسانه‌هاي کشور منتشر شده است به عنوان نمونه 16 آذر اردشير زاهدي ضمن تمجيد شهيد سردار سپهبد قاسم سليماني، او را در رديف قهرمان نظامي ديگر کشورها نظير برنارد لاو مونت‌گومري، شارل دوگل، داگلاس مک‌آرتور و دوايت آيزنهاور قلمداد کرد و تاکيد نمود: «من تاکنون اظهارنظري در مورد وقايع اخير نکرده بودم، اما الان مي‌گويم: قاسم سليماني شخصيتي بزرگ در معيارهاي جهاني و سربازي دلاور براي وطن ما بود. نام او در رده‌ بزرگ‌ترين نوابغ نظامي جهان ماندگار خواهد ماند! » خبرآنلاين نوشت؛ زاهدي همچنين اظهار داشت: قاسم سليماني فرماندهي شناخته‌شده در سطح ژنرال دوگل و مونتگمري و افسري شرافتمند و ميهن‌پرست بود. او مهمان رسمي دولت عراق بود و ترور او قطعا جنايت است. وزير خارجه اسبق ايران تصريح کرد: «ترامپ ديوانه شده و اگر مدرکي عليه سليماني دارد، چرا منتشر نمي‌کند؟ بزرگ‌ترين تروريست دنيا خودِ آمريکاست.» وي همچنين گفت: «ايران براي من ايران 82 ميليوني است که برادران و خواهران خودم مي‌دانم. کساني که امروز از خارجي پول مي‌گيرند و مي‌گويند برويد آنجا (ايران) بمب بيندازيد، اينها کساني‌اند که پستان مادرشان را گاز مي‌گيرند.» 19دي ماه هم کيهان نوشت: «وزير خارجه رژيم پهلوي با اشاره به ترور سردار سليماني به دست تروريست‌هاي آمريکايي گفت: ژنرال سليماني، شخصي بزرگ و سربازي شرافتمند بود که همه ملت ايران به ايشان احترام مي‌گذاشتند. اردشير زاهدي در گفت‌وگويي تاکيد کرد: برخي از شخصيت‌ها در دنيا وجود داشتند که افراد بزرگي بودند که نمي‌توانستند به مردم دروغ بگويند و زندگي شرافتمندانه نيز داشتند و ژنرال قاسم سليماني از اين افراد بزرگ بود. وي اظهار داشت: 80 ميليون ايراني برادر و خواهران من هستند و من نيز يک ايراني هستم اما بايد در زندگي، افراد به يک اصول احترام بگذارند و هم‌اکنون آن احترام به ايران است. زاهدي تاکيد کرد: کساني که پول مي‌گيرند تا کشورشان را دشمنان بمباران کنند آنها خائن کشور خود هستند. وي با بيان اينکه ترامپ يک آدم ديوانه است، گفت: به‌دنبال ترور ژنرال سليماني، ترامپ مي‌گويد که ما مدارکي داشتيم آنها به‌دنبال ضربه‌زدن به آمريکا بودند، پس چرا آن را به کنگره آمريکا و يا به مردم دنيا ارائه نمي‌کنند؟ وي درخصوص اظهارات اخير وزير خارجه آمريکا نيز گفت: پمپئو نيز آدم بدبختي است. چطور وزير خارجه اين کشور همه را تروريست مي‌داند، در حالي که آمريکا بزرگ‌ترين تروريست جهاني است و الان نيز که آمريکا به‌عنوان يک مهمان در داخل عراق است، اقدام به عمليات تروريستي مي‌کند.»
صحبت‌هاي زاهدي پخش شود


اکنون علي مطهري با علم به مواضع اردشير زاهدي و با تاکيد بر ضروت استفاده از انسجام و وحدت ايجاد شده در سايه شهادت سردارسليماني خاطرنشان کرد: نخستين بهره‌برداري ما از شرايط ايجاد شده مي‌تواند در همين انتخابات پيش‌رو محقق شود تا مردم حضور پرشور داشته باشند. ارکان دخيل در انتخابات، چه شوراي نگهبان و چه وزارت کشور، بايد به گونه‌اي عمل کنند که ميدان انتخاب مردم باز باشد و مشارکت بالا برود. چرا که ميزان حضور مردم در انتخابات پيام صريحي براي دنيا دارد. از آنجا که بخشي از تبليغات غربي‌ها بر اين اساس است که مردم ايران ناراضي و معترض هستند، اگر مشارکت در انتخابات افزايش پيدا کند، تبليغ آن‌ها خنثي مي‌شود و حساب کار خودشان را خواهند کرد. عضو کميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: نبايد اين انسجام ملي را خراب کرد. حتي به نظر من خوب است که صداوسيما صحبت‌هاي اردشير زاهدي را پخش کند، ايشان زماني نماينده ايران در سازمان ملل بوده و زماني هم وزير امور خارجه بوده است. مردم بايد بدانند که حتي وزير امور خارجه رژيم سابق هم از مردم ايران دفاع مي‌کند و از رفتار آمريکا اعلام انزجار مي‌کند. اگر اين کار صورت بگيرد مردم ارزش انقلاب را بيشتر مي‌فهمند. اگر نظام ما در جهت استفاده از اين ظرفيت‌هاي وطن‌دوستانه بتواند استفاده کند، آنگاه دشمنان جمهوري اسلامي نيز با اين اقدام پيام خود را دريافت مي‌کنند و عبرت مي‌گيرند. علي مطهري، عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي يکي از پيام‌هاي مهم شهادت سردار سليماني را با توجه به شخصيت وي مساله وحدت ملي عنوان کرد.
زاهدي آشنا با صداوسيما
نبايد فراموش کرد که اردشير زاهدي چهره ناآشنا براي صداوسيماست و در سال گذشته شبکه خبر به برخي مواضع او پرداخت چنانکه 21 بهمن 97 آخرين سفير رژيم پهلوي در آمريکا، با اذعان به دستاوردهاي جمهوري اسلامي گفت: گروه‌هاي برانداز فعال در خارج از کشور، از دولت‌هاي خارجي پول مي‌گيرن و خائن و فاسدن. اردشير زاهدي در گفت‌وگو‌ با شبکه تلويزيوني «آرتي»روسيه، از عملکرد و کارنامه جمهوري اسلامي در 40 سال گذشته دفاع و حملات تندي را متوجه اپوزيسيون خارج‌نشين کرد. اردشير زاهدي که 90 ساله است، در اين گفت‌وگو با اشاره به اينکه به آمار بالاي تحصيل‌کردگان ايران طي 40 سال گذشته به ويژه افزايش سطح سواد زنان و حضور بالاي آنها در دانشگاه‌ها افتخار مي‌کند، تاکيد کرد که به عملکرد جمهوري اسلامي احترام مي‌گذارد زيرا به گفته او جمهوري اسلامي براساس يک منطق عمل مي‌کند. او با حمله به دولت ترامپ و سياست‌هاي خصمانه اين دولت نسبت به ايران، سياست اصلي آمريکا و دولت ترامپ را «تغيير رژيم» در ايران دانست و در عين حال اين سياست را غيرعملي و «خوش خيالانه» دانست. او با اشاره به اينکه از نظر آمريکا پسر شاه مخلوع يکي از گزينه‌ها براي تغيير رژيم است، سياست تغيير رژيم را زير سوال برد و گفت: «تصور براندازي در ايران خوش خيالي است... اينها( اپوزيسيون) از کجا پول مي‌گيرند؟ چه کسي از آنها پشتيباني مي‌کند؟ چقدر ارتش و نيروي نظامي در اختيار دارند؟ . . ايران امروز داراي ارتش و نيروهاي نظامي و پليس و. . است. چطور مي‌خواهند به ايران بروند؟ با هواپيماي جت شخصي؟ او با حمله به اپوزيسيون خارج‌نشين اکثر اين افراد را فاسد و خائن دانست که با گرفتن پول از خارجي‌ها بر ضد مردم ايران فعاليت مي‌کنند. او گفت: من بسياري از اين افراد را مي‌شناسم... آنها از خارجي‌ها پول مي‌گيرند و عليه مردم ايران فعاليت مي‌کنند. من آنها را خائن مي‌دانم.»