سیل، خیابان‌های قشم و بندرعباس را غرق کرد

آرمان ملي- سرويس اجتماعي: در حالي بارش‌ها در کشور ما آغاز شده و هواشناسي از ورود سامانه بارشي شديد در نيمه شرقي و جنوب کشور مخصوصا دو استان هرمزگان و سيستان و بلوچستان هشدار مي‌دهد، که وقوع باران سيل‌آسا از بامداد روز گذشته (جمعه) در استان هرمزگان باعث جاري شدن سيل شد. همان‌طور که نقشه‌هاي ماهواره‌اي هواشناسي مي‌گويند اين بارش‌ها تا روز يکشنبه (22 دي‌ماه) در استان هرمزگان فعال است و بارندگي و باد شديد همراه با سيلابي شدن رودخانه‌ها و معابر پيش‌بيني شده است. خسارت جدي به تاسيسات شهري و روستايي، منازل مردم و زمين‌هاي کشاورزي از پيامدهاي بارش‌ شديد باران در اين استان است که بيشترين خسارت‌ها را در جزيره قشم و بندرعباس شاهد بوديم. بنا به فيلم‌هاي منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي عبور و مرور در خيابان‌ها و کوچه‌هاي قشم و بندرعباس با قايق امکانپذير است. همچنين تعطيلي بندرگاه‌هاي مسافري، طغيان رودخانه‌ها و بسته شدن برخي راه‌هاي ارتباطي از اتفاقات سيل اين استان است. ستاد بحران هرمزگان آماده‌باش صد‌درصدي اعلام کرده و از مسئولان استاني خواسته در استان حضور داشته باشند و مرخصي اعضاي ستاد بحران و فرمانداران هرمزگان لغو شده است. از سوي ديگر اين بارندگي در منطقه بشاگرد و ميناب باعث تعطيلي همه مقاطع تحصيلي در امروز ش،. هرچند که آماري در رابطه با خسارت‌هاي جاني اين بلاي طبيعي منتشر نشده اما روز گذشته جواني اهل کوخرد شهرستان بستک که به منطقه مروا بستک رفته بود ناپديد شده است و تاکنون اطلاعي از وي در دست نيست.
باران بي‌سابقه در 20 سال گذشته
در 24 ساعت گذشته قشم با 101 و 8 دهم ميليمتر بارندگي، حدود 19 ميليمتر از بيشترين بارندگي استان که در بندرعباس به ثبت رسيد فراتر رفت تا بخش هاي مختلف و محلات قشم با مشکل جدي در اين زمينه مواجه شوند. طبق آمار امسال، پرباران ترين سال 20 در سال گذشته بوده و سال 90 با 14 و دو دهم ميليمتر کم بارش‌ترين سال در شهرستان قشم بوده است. راه‌هاي مسدود بابري، کارشناس مديريت بحران استانداري هرمزگان به ايسنا، گفت: جاده رويدر به بندرخمير و راه‌هاي روستايي بخش فين و تخت بندرعباس هم به‌علت طغيان رودخانه‌هاي فصلي بسته شده است. راه‌هاي روستايي بخش سندرک و جاده چارک به بندرلنگه نيز بسته است. باتوجه به هشدارهاي هواشناسي، شهروندان تا پايان فعاليت اين سامانه (روز يکشنبه) از رفت و آمدهاي غيرضروري خودداري کنند و در صورت نياز با آگاهي از مسيرها از طريق راهداران و پليس راه‌ها حرکت کنند.
بندرعباس در آماده‌باش کامل


مظفر آرميده، سرپرست مديريت بحران و پدافند غيرعامل شهرداري بندرعباس از آماده‌باش 23 تيم آموزش ديده و همچنين حدود 30 دستگاه انواع ماشين‌آلات سنگين از نيمه شب گذشته براي سپري کردن باران و توفان پيش رو خبر مي‌دهد و مي‌گويد: از نيمه‌شب پنج شنبه 23 تيم آموزش‌ديده که هرکدام حداقل 10 نفر را شامل مي‌شود، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وي از شناسايي نقاط آبگير سطح شهر پيش از وقوع بارندگي خبر داد و افزود: در برخي بخش‌ها مانند سنگ‌کن که احتمال خطر بيشتري دارد، بارندگي و جاري شدن آب‌هاي سطحي و همچنين روان‌آب‌هاي بالادست شهر با بهره‌گيري از انواع ماشين‌آلات سنگين و نيمه سنگين پوشش داده مي‌شود. ستاد مديرت بحران استان از برپايي اسکان اضطراري در دو شهرستان قشم و بندرعباس خبر داد. همچنين اين ستاد از مردم بندرعباس و قشم خواست تا نکات ايمني را رعايت و از تردد هاي غيرضروري اجتناب کنند.آرميده بيان کرد: چند مورد شکستگي درخت نيز در سطح شهر گزارش شده بود که توسط تيم‌هاي فضاي سبز رسيدگي شده و مشکل به وجود آمده رفع شده است.