پزشکی که اولین بار نسبت به شیوع کرونا هشدار داده بود اما بازداشت شد، بعد از مرگش به قهرمان ملی در چین تبدیل شد

برخورد امنیتی پکن با کرونا؟
آفتاب یزد- گروه سیاسی: بازار ماسک فروشان سکه است، از وقتی ویروس کرونا در ووهان ظاهر شد، آنچه از چین به جهان مخابره می‌شود تصاویر اژدهای سال نو چینی نیست بلکه مردمی وحشت‌زده با ماسک است که از یک ویروس فراری اند! اتوبان‌های ووهان پر از خالی است و به سادگی نمی‌توان اتومبیلی را یافت. تا همین یک ماه پیش کسی خبر نداشت که کرونا چیست و چه خطراتی دارد اما حالا همه شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری و کانال‌های تلویزیونی بخشی را به اطلاع‌رسانی درباره کرونا اختصاص داده‌اند. اما آیا همه چیز به یکباره شروع شد؟ اخباری که از چین مخابره شد نشان می‌دهد اینگونه نیست و برخی پزشکان چینی پیش از همه گیر شدن این ویروس مطلع شده‌اند اما مسئولان چینی مانع از انتشار اخبار شده و حتی تهدیداتی را علیه پزشکان داشته اند! یک چشم پزشک به نام "لی وینلیانگ" 34 ساله اولین نفری بود که بعد از مشکوک شدن به شیوع بیماری جدید و کشنده، با انتشار متنی، درباره آن هشدار داد اما مقامات چینی با او برخورد و وی را متهم به شایعه‌سازی کردند. او نخستین بار هشدار درباره بیماری جدید را در یک گروه پزشکان در شبکه اجتماعی چینی "ویبو" منتشر کرده بود. خود این پزشک نیز به تازگی درگذشت تا کرونا به او هم رحم نکرده باشد!
>پزشکی که قهرمان ملی شد
این پزشک بعد از روبه رو شدن با بیمارانی که کرونا گرفته بودند گفته بود به بیماری جدیدی مشکوک شده که شبیه سارس است. وی از پزشکان و کادر درمان خواسته بود هنگام کار با این بیماران، از لباس‌ها و وسایل مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده کنند. چهار روز بعد، وی در کنار هشت نفر دیگر از سوی پلیس به اتهام "پخش شایعه" احضار شدند. این پزشک افشاگر همچنین گفت که بعداز احضار به پلیس، مقامات از او خواستند نامه‌ای را امضا و تایید کند که او "سخنان دروغ" گفته که منجر به "تشویش شدید نظم اجتماعی" شده است. این پزشک بعد از حوادث اخیر به یک قهرمان ملی تبدیل شده است. او با مقامات چینی درگیر بود. مقامات محلی چین تلاش می‌کردند در ابتدای شیوع بیماری، آن را پنهان کنند. یکی از همکاران این پزشک نیز در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» نوشت:«او یک قهرمان است که درباره این بیماری هشدار داد و هزینه‌اش را با جان خود پرداخت. یکی از کاربران این شبکه اجتماعی (ویبو) هم در کامنتی که توسط ناظران دولتی حذف شد نوشت: «هلاک شوند همه مسئولانی که شکم‌های خود را از بودجه عمومی پر می‌کنند.» در واکنش به خشم عمومی در چین، دولت چین اعلام کرد تحقیقی را درباره شرایط پزشک افشاگر «لی‌وینلیانگ» آغاز می‌کند. همچنین گروهی را برای تحقیق درباره وضعیت این پزشک به شهر ووهان اعزام می‌کند. همچنین در اقدامی نادر، دادگاه در اواخر ژانویه، تایید کرد که این 8 نفر با رفتار نامناسبی روبه رو شده‌اند. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خشم شدید خود را از مقامات استان "هوبی" (به مرکزیت شهر ووهان محل اصلی گسترش کرونا) اعلام کرده‌اند چرا که به اعتقاد آنها، مقامات، وقت طلایی مقابله با بیماری کرونا را از دست دادند و واکنش آنها در روزهای اولیه کُند بوده است. خبرگزاری فرانسه هم نوشت: درگذشت این پزشک افشاگر، نظام حاکم در چین را گیج کرده است. رسانه‌های رسمی در چین مانند تلویزیون رسمی و روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» خبر درگذشت این پزشک در پنجشنبه گذشته را منتشر کردند اما سپس این خبر از صفحات آنها در شبکه‌های اجتماعی حذف شد.


>ساختار حاکمیتی چین
چین یکی از معدود رژیم‌های کمونیستی در جهان است، البته پکن در راهبرد خود میان اقتصاد و سیاست تمایز قائل شده به طوری که در سیاست نظامی کاملا تمرکز گرا را ایجاد کرده که دقیقا بر اساس رژیم‌های کمونیستی قدرت به طور انحصاری در اختیار حزب کمونیست است. راس قدرت در این کشور اگرچه به عنوان رئیس جمهور شناخته می‌شود اما سمتی مادام العمر است. در اقتصاد آنها مدل کمونیستی را چندان رعایت نکردند بلکه به دنبال افزایش تعاملات و استفاده از ابزارهای اقتصاد لیبرالی برای بهبود وضعیت اقتصادی خود شدند و به همین دلیل است که آنها امروز بعد از ایالات متحده در رتبه دوم اقتصاد جهان قرار گرفته‌اند. در اوایل دهه ۱۹۸۰مزارع اشتراکی بر چیده شد و بخش خصوصی مجددا اجازه فعالیت یافت. چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالا در جهان است، سرمایه‌گذاری‌های خارجی وسیعی را به خود جلب می‌کند و در حال سرمایه‌گذاری گسترده در سایر کشورها است. با این حال آزادی اقتصادی در این کشور هیچگاه فرصتی برای آزادی‌های سیاسی نبوده و رهبران چین نسبت به هر اقدامی کاملا حساس بوده‌اند و فضای سیاسی در این کشور چندان باز نیست. چین تقریبا راهش را در اینترنت از جهان جدا کرده و با ساخت اینترنت ملی و شبکه‌های اجتماعی بومی تلاش کرده تا از تاثیر اینترنت جهانی بر مردم این کشور بکاهد.
>کم کاری کردیم اما...
با وضعیتی که ساختار سیاسی چین دارد طبیعتا هر اقدامی از سوی حزب حاکم در درجه اول نگاهی امنیتی به خود می‌گیرد و به همین دلیل است پزشکی که هشدار کرونا را داده بود سرانجامی جز بازداشت و تعهد به دروغ بودن اظهاراتش نداشته است. به نوشته این گزارش‌ها دولت چین حدود هفت هفته پیش از اعلام رسمی شیوع این بیماری در شهر «ووهان» چین از شیوع این بیماری مطلع بوده است اما از اعلام رسمی و عمومی آن جلوگیری کرده است. با این حال حالا و با توجه به موجی که در این کشور راه افتاده مقامات چینی گفته‌اند به کاستی‌ها معترف و به دنبال اصلاح هستند! کمیته دائمی راهبری حزب حاکم کمونیست چین که متشکل از هفت سیاست‌گذار ارشد حکومت این کشور است روز دوشنبه، سوم فوریه، با صدور اطلاعیه‌ای گفت به «نقصان‌های اجرایی و کاستی‌های عملیاتی» در مواجهه با ویروس کرونا معترف است، نقاط ضعفی که باید «اصلاح و بهبود» یابد. با این حال چین از آمریکا نیز انتقاد کرده و سخنگوی وزارت خارجه چین گفته آمریکا واکنش "بیش از حد" از خود بروز داده و برخلاف توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت عمل کرده است که به عقیده این مقام چینی موجب "هراس افکنی" شده است. این نوع واکنش دولت چین نسبت به کرونا بسیاری را به یاد حادثه چرنوبیل انداخت که از قضا همان حادثه نیز در شوروی سابق رخ داد که کمونیست‌ها آن را رهبری می‌کردند! فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل نیز وقتی رقم خورد در ابتدا با پنهان کاری مقامات وقت شوروی همراه بود اما بعد وقتی اثرات تخریبی آن دامن بسیاری را گرفت سرانجام آنها به واقعیت اعتراف کردند.
>سایه کرونا بر اقتصاد چین
حالا براساس آخرین آمار اکنون ۷۲۲ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته و ۳۴ هزار و ۵۴۶ تن مبتلا شده‌اند. اما این تنها یک وجه ماجرا است، چین نه تنها شهروندانش را بر اثر کرونا از دست داده بلکه اقتصادش هم به طور قابل توجهی براساس موج کرونا آسیب دیده است. با شروع فعالیت‌های مالی در چین که به دلیل سال نو چینی چند روزی تعطیل بود بورس این کشور رقم قابل توجه 393 میلیارد دلار ضرر کرد. افت شدید در بازار بورس چین در حالیست که دولت چین اخیرا برای مقابله با پیامدهای منفی این ویروس بر اقتصاد این کشور اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. چین برای مقابله با تاثیرات ویروس کرونا بر گردونه اقتصادی ده‌ها میلیارد دلار پول به سامانه مالی تزریق کرده است. سخن بر سر تزریق بیش از یک تریلیون یوان (معادل ۱۵۰ میلیارد یورو) به سیستم بانکی و مالی چین است. اقدام دیگر دولت چین برای کم کردن تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد این کشور، کاهش غیرمنتظره نرخ سود بانکی (کوتاه‌مدت) است.
همان جمله معروفی که می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است، بار دیگر در ابعادی وسیع صدق کرد، نگاه سیاسی چین به دیدگاه پزشکانی که کرونا را هشدار داده بودند موجب شد تا سیستم سلامت این کشور برای جلوگیری از انتشار این ویروس دیر بسیج شود و وقتی هزاران نفر گرفتار شدند حالا پکن باید بسیار بیشتر هزینه کند تا بر کرونا غلبه کند، شاید در نهایت زور اقتصاد چین به کرونا برسد اما در این میان احتمالا زور صدها چینی و غیرچینی به این ویروس نخواهد رسید و جان خود را از دست خواهند داد!