تاثیر هنر هفتم در جامعه

جعفر بای‪-‬ جشن سینمای ایران که این روزها به اوج خود رسیده می تواند بستری برای رشد، تعالی و درخشش فیلم سازان کشور برای تولید آثار فاخر در سطح جهان را فراهم نماید.
سینمای هر جامعه بازتاب اوضاع و احوالی است که در آن جامعه سپری می شود، قطعا جامعه غمگین، سینمای غمگین را به همراه دارد و جامعه شاد، سینمای شاد را به ارمغان می آورد. در واقع هنر هفتم که یکی از منابع مهم فرهنگی جامعه محسوب می شود و پیشتاز سایر نهادهای فرهنگی و هنری است حقیقتا می تواند چندین گام جلوتر از حیات اجتماعی، هدایت گر و به عنوان راهنمای مخاطبان، مرجعیت اجتماعی را به عهده گرفته و با اثر بخشی و تاثیر گذاری پیشگام حرکات اجتماعی شود. شهروندان که در واقع مخاطبان اصلی هستند را در سالن‌های نمایش همانند کلاس‌های درس به شکوفایی و پویایی رسانده و باعث رشد و تکامل جامعه شود.
سینمای مسئول و متعهد با استفاده از ابزار هنر به زیباترین شکل محتوای غنی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به مخطبانش منتقل می کند و با جذابیت تام عشق و مهر و محبت را در آنان زنده می کند.
سینمای واقعی به دنبال بیان دردهای اجتماعی و تجزیه و تحلیل آسیب‌ها و شرح انحرافات فرهنگی، راهکارهای نافذی را ارائه می دهد و نسخه‌های شفابخشی را برای درمان بیماری‌های اجتماعی تجویز می کند.


کلاس درس سینما از طریق فیلم، جامعه مایوس را امیدوار ساخته و چندین گام جامعه را به جلو هدایت می کند. سینمای حقیقی می تواند از طریق تکنیک‌های هنری جامعه پر تنش و بحران زده
را تنش زدایی کرده و به آرامش برساند و حرکات اجتماعی را از بن بست‌ها رهایی بخشد و با راهبردهای اساسی رشد و ترقی و تعالی همه جانبه را برای شهروندان به ارمغان بیاورد وچون هنر می تواند محتوای پیچیده را در لفافه به صورت رمز آلود بیان کند در این صورت آثار جاودان و مانا برای نسل‌ها در تاریخ می ماند.
سینما با روشنگری و واقع گرایانه می تواند حلال مشکلات سخت و پیچیده و درمان دردهای لاعلاج شده و از یک سوی محتوای غنی
و فرهنگ فاخر ایرانی- اسلامی و از سوی دیگر می تواند رشادت‌ها و دلاوری‌ها و قهرمانی مسلمانان صدر اسلام را به عنوان الگوی مناسبی برای پیروی و تبعیت از فرهنگ متعالی دینی به نسل جوان معرفی کند.
اگر سیاست گذاران کلان کشور توجهی ویژه نسبت به سینمای ایران داشته باشند می توان شاهد تولیدات گرانسنگی که غنی و پر محتوا، اثر بخش و تعیین کننده هستند در سطح جهان باشیم. اگر چه امروزه سینمای ایران توانسته در سطح جهان خودی نشان دهد، قطعا اگر مورد حمایت قرار بگیرد می تواند منشاء تولیدات آثار اندیشمندی برای جهانیان شود و ضمن معرفی متون مفید دینی فرهنگ سازی عمیقی را انجام دهد و فیلم سازان که از مرجعیت اجتماعی نافذی برخوردارند می‌توانند با ارزش آفرینی، الگوی رفتاری و متعالی فرهنگی جامعه شوند و با اقتباس از محتوای غنی ایرانی- اسلامی که آثار گرانبهای دو تمدن بزرگ را در خود جای داده بهره گرفته و کشور را به کانون قوی تولیدات آثار هنری تبدیل نمایند که اثر بخش تر از‌هالیوود باشد و در سطح جهان بدرخشد و موجب افتخاری و مباهات باشد. هنر صنعت سینما، رسالت بسیار مهمی در هدایت جوامع بشری برعهده دارد و هیچگاه نمی تواند به عنصری مقلد و پیرو تبدیل شود و به تکرار و آفت در جا زدن در حوزه مسائل اجتماعی مبتلا شود.
سینمای پیشتاز مانند یک ایده پرداز به جامعه جان می بخشد و نشاط آفرین است و روح اجتماعی را تکامل داده، عطش فرهنگی شهروندان را سیراب می کند و با نقش خطیری که برعهده دارد مانند یک پیشوا نقش تعیین کننده
حرکات بزرگ اجتماعی را هدایت می کند.
فیلم سازان، مشعل داران نور و روشنایی هستند و همیشه هدایتگر و راهنمای مسیر و حرکات جامعه محسوب می شوند. بدون شک امروزه سینما اثر بخش‌تر از هر ابزاری می‌توان در انتقال فکر و اندیشه عمل کند و توجهات را به سوی خود جلب کند به همین دلیل انسان‌های موفق
به مدد این مهارت و با توجه به عنصر
ذائقه شناسی می‌توانند به کمک محتوای قوی و نیروی انسانی مستعد فیلم را مانند خوراک فرهنگی برای صدور افکار و اندیشه استفاده نمایند.
قطعا امروز با توجه به ظرفیت انسانی فوق العاده و ارزشمند که در اختیار فیلم سازان ایرانی است می توانیم کشور را کانون اصلی تولیدات مهم و موثری برای جهانیان کنیم و آثار ماندگار و جاودانه ای برای بشریت تولید نموده و با کمک مهارت‌های فنی و تخصصی و با عنایت به احساسات لطیف و قوی شرقی و هنر ایرانی همراه با نو آوری و خلاقیت و اندیشه قدرتمند اسلامی یکه تاز این عرصه شویم. بی شک با حمایت همه جانبه از فیلم سازان می توانیم بستری مناسب برای تبیین اندیشه فاخر انقلاب اسلامی برای جهانیان فراهم نماییم که قویتر از هر پدیده فرهنگی اثر بخش و ارزشمند در سطح بین المللی مفید و موثر باشد و چون استعداد‌های قوی و هنری و توانایی‌های ممتاز بی‌بدیلی همراه با خلاقیت‌های بی نظیری در کشور
موجود است اگر به آنان میدان داده شود توانمندی
منحصر به فردی در سطح جهانی از خود
نشان خواهند داد.