امضای صلح مشكوک

آرمان ملي: گروهي که بسياري از ملت‌هاي منطقه و جهان آن را تروريستي مي‌دانند، گروهي که طي سال‌هاي اخير باعث و باني مرگ بسياري از شهروندان افغانستان بوده، گروهي که روزگاري آمريکا براي نابودي آن به افغانستان لشکر کشيد و گروهي که آمريکا قريب به 19 سال با آن جنگيده، سرانجام با ايالات متحده به توافق رسيد و دولت ترامپ پذيرفت که با اين گروه توافقنامه صلح امضا کند. جنگ در افغانستان در سال 2001 ميلادي با حمله نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريکا آغاز شد و روز شنبه قريب به 19 سال پس از آن روزها، نمايندگان دولت دونالد ترامپ توافق‌نامه آمريکا و طالبان را پس از 11 دور مذاکرات رسمي به صورت رسمي امضا کردند. توافق‌نامه آمريکا و طالبان با حضور نمايندگان و وزيران خارجه 30 کشور منطقه و جهان و همچنين نماينده‌هاي ويژه برخي از کشورها براي افغانستان بصورت رسمي امضا شد. از جزئيات توافق هنوز اطلاعاتي منتشر نشده است. وزير خارجه آمريکا در مراسم آغاز امضاي توافق نامه گفت که طالبان تعهد کرده اند که رابطه خود را با القاعده و تروريست‌ها قطع مي‌کنند و ما نيز نظاميان خود را از افغانستان خارج مي‌کنيم. مايک پميئو گفت که يک هفته کاهش خشونت در افغانستان طي دو دهه بي سابقه بوده و اگر طالبان مايل به صلح باشد بايد اين روند را ادامه دهند و به خوشحالي مردم افغانستان که براي کاهش خشونت پايکوبي کردند، ادامه دهند. وزيرخارجه آمريکا افزود: اکنون به طالبان ارتباط دارد که قدم بردارند و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه کنند و به زنان و مردان افغانستان که طي هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده و به کاهش خشونت ادامه دهند. وي از دولت افغانستان نيز خواست که نشان دهد هيأت گفت وگو کننده فراگير است. پمپئو جامعه کنوني افغانستان را نسبت به زمان ساقط شدن طالبان از حاکميت متفاوت دانست و گفت که اگر ما براساس توافق نامه پيش برويم مي‌توانم بگويم که به هدف خود مي‌رسيم. وي تأکيد کرد که آمريکا هرگز نبايد در آينده از افغانستان تهديد شود و در غير آن ما براي حفظ امنيت خود هرکاري خواهيم کرد. پمپئو صلح را يگانه راه براي ثبات در افغانستان و امنيت آمريکا دانست.
وعده طالبان براي پايبندي به قرارداد
ملا «عبدالغني برادر» رئيس هيأت طالبان در قطر نيز در پيش از امضاي توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامي و آمريکا دستاوردي بزرگ براي ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبريک مي‌گويم. وي گفت به توافق نامه پابند هستيم. ملاغني برادر همچنين از ايران، چين روسيه، ازبکستان، اندونزي و نروژ هم براي همکاري در روند صلح قدرداني کرد. باس استانکزي عضو هيأت مذاکره کننده طالبان در قطر پيش از امضاي توافق نامه آن را توافق نامه فتح و پايان اشغالگري عنوان کرده و آن را براي هواداران و جنگجويان خود تبريک گفت. وي از جنگجويان اين گروه خواست که در رابطه به موفقيت آنها براي خروج از افغانستان مغرور نشوند که تا خداوند از آنها ناراضي نشود زيرا اين پيروزي به ياوري خداوند بدست آمده است. وي تأکيد کرد که طالبان نظام اسلامي و شرعي را در افغانستان بوجود خواهد آورد و چنانچه در 20 سال مبارزه در مقابل اشغالگران جنگيدند، در بازسازي و صلح نيز سهم خواهند گرفت. اما افغان‌ها با وجود آنکه امروز را بعنوان يک روز تاريخي در اين کشور عنوان مي‌کنند نسبت به نتيجه مثبت آن با شک و ترديد مي‌نگرند. آمريکا و طالبان نزديک به دوسال و 11 دور گفت وگو موفق شدند که به توافق نهايي برسند، هرچند درجريان گفت وگوها چند بار به دليل حملات طالبان بر نظاميان و پايگاه طالبان متوقف شد اما بارديگر گفت وگوها از سرگرفته شد.
اعلاميه مشترک اسپر و اشرف غني


همزمان با امضاي اين توافق، مارک اسپر، وزير دفاع ايالات متحده و رئيس‌جمهور افغانستان، اعلاميه‌ مشترکي را کابل صادر کردند. براساس اين اعلاميه، قرار است تمامي نيروهاي آمريکايي در مدت 14 ماه افغانستان را ترک کنند. آمريکا هم اکنون در حدود 13 هزار سرباز در افغانستان دارد. قرار است در طول 10 روز پس از امضاي توافق صلح آمريکا و طالبان، گفت‌وگوهاي ميان گروههاي افغانستاني آغاز شود. آمريکا با ادعاي تامين صلح و رفع خشونت‌ها در افغانستان پس از حملات يازدهم سپتامبر سال 2001 وارد افغانستان شد. مشاور امنيت ملي افغانستان اعلام کرد که از تمام جزئيات توافق‌نامه صلح آمريکا و طالبان آگاهي دارد و با بخشي از اين توافق از نگاه فني موافق نيست. «حمدا... محب» ديروز در گفت وگو با خبرنگاران در کابل گفت که دولت افغانستان با برخي نکته‌ها که در توافق نامه است موافق نبوده و يکي از نقاط مورد اختلاف را ذکر «امارت اسلامي» به جاي «تحريک طالبان» در توافق‌نامه، عنوان کرد. محب گفت که بايد از گروه طالبان به نام «تحريک طالبان» ياد مي‌‌شد.
نگاه ترديد آميز کنگره
ابهام در چند و چون اجراي توافقنامه جديد آمريکا با طالبان افغانستان به اضافه تجربه نه چندان خوب ناظران از توافق‌هاي بي‌پايه و اساس دولت ترامپ بر نگراني‌ها درباره آينده افغانستان در سايه بازگشت طالبان به بخشي از قدرت افزوده است. در آمريکا همه مي‌خواهند از شر جنگي 20‌ساله خلاص شوند اما سوال اساسي آن است كه به چه قيمتي و چگونه. 11 عضو كنگره آمريکا روز جمعه در نامه‌اي سرگشاده به وزراي خارجه و دفاع اين كشور، نگراني‌هاي خود را از توافقنامه قريب‌الوقوع صلح ميان دولت آمريکا و طالبان اعلام كردند. در بخش‌هايي از اين نامه آمده است: «طالبان سابقه بدي در خيانت به توافق‌ها و امتياز گرفتن در برابر وعده‌هاي پوچ دارد. طالبان چيزي كمتر از خروج كامل نيروهاي آمريکايي از افغانستان را نمي‌پذيرد و در سايه اين اقدام هم به دنبال احياي امارت اسلامي مدنظر خود بر اين كشور است.» در بخش‌هاي ديگري از اين نامه نسبت به آنكه ارتش آمريکا، طالبان را در عمليات‌هاي مبارزه با تروريسم شريك كرده و اطلاعات محرمانه را در اختيار آنها قرار بدهد، ابراز نگراني شده است. همچنين از دولت آمريکا خواسته شده كه هيچ تعهدي براي خروج كامل نيروهايش از افغانستان ندهد. نماينده كنگره در اين خصوص نوشته‌اند: طالبان شريك مناسبي براي ما در مبارزه با تروريسم نيست. اين گروه تظاهر مي‌كند كه شبه‌نظامي‌گرهاي طولاني‌مدت خود را فراموش كرده و اين در حالي است كه آنها همچنان متحدان نزديك القاعده هستند و در برخي مواضع كنار آنها مي‌جنگند. بايد ديد چه زماني جزئيات اين توافق منتشر خواهد شد و تا چه اندازه در اين توافق، نظرات کنگره در نظر گرفته شده است.