پیشنهاد برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و سوریه

آرمان ملي- رئيس‌جمهور تاکيد کرد: امروز ويروس کرونا به يک مشکل جهاني تبديل شده و همه ملت‌ها و دولت‌هاي جهان بايد در کنار هم بوده و با کمک به يکديگر هرچه زودتر از اين مشکل عبور کنند. حسن روحاني روز شنبه در تماس تلفني «شيخ تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر با وي، گفت: سفر جنابعالي به تهران در راستاي توسعه مناسبات و همکاري‌ها موفقيت آميز بوده و اميدوارم در ديدار سران دو کشور در آينده در دوحه براي توسعه روابط و همکاري‌هاي في‌مابين گام‌هاي موثرتري برداشته شود. رئيس جمهور با بيان اينکه امروز ويروس کرونا به يک مشکل جهاني تبديل شده و همه ملت ها و دولت‌هاي جهان بايد در کنار هم بوده و با کمک به يکديگر هرچه زودتر از اين مشکل عبور کنند، اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ايران برنامه‌ريزي ويژه‌اي براي مديريت و کنترل شيوع اين ويروس انجام داده است.
ضرورت همکاري‌هاي دو جانبه
روحاني با اشاره به ضرورت همکاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي ميان همه کشورهاي منطقه، گفت: جمهوري اسلامي ايران در خصوص تبادلات تجاري و صادرات کالا در حال اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي خاصي است و بر اين امر اهتمام دارد. رئيس جمهور افزود: همچنين براي رفت و آمد مسافران دو کشور هم پروتکل بهداشتي ويژه‌اي در نظر گرفته شده که با رعايت آن مي‌توانيم پروازها را بين دو کشور به حالت عادي برگردانيم. روحاني با اشاره به ضرورت همکاري دو کشور در تامين نيازمندي‌هاي بهداشتي و درماني مورد نياز براي مقابله با اين ويروس، خاطرنشان کرد: علاقه‌مند به توسعه همکاري‌هاي مشترک بهداشتي دو جانبه و منطقه‌اي با همه کشورهاي منطقه هستيم؛ ظاهرا هيچ کشوري از اين بيماري مصون نخواهد بود و همگان ناگزير از تبادل تجربيات و امکانات براي عبور از اين مشکل خواهيم بود. رئيس جمهور ضمن ابراز اميدواري از گسترش همکاري‌هاي همه جانبه تهران-دوحه، گفت: اميدوارم مسئولان در کميسيون مشترک همکاري‌هاي ايران و قطر که در ماه آينده تشکيل مي شود زمينه توسعه مناسبات في مابين را فراهم کنند.
آرزوي سلامتي براي ملت ايران


«شيخ تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر نيز در اين گفت‌وگوي تلفني، با ابراز خرسندي از سفر موفقيت آميز خود به ايران، گفت: اميدوارم بتوانيم در آينده‌اي نزديک شاهد ادامه گفت‌وگوهاي سران دو کشور در دوحه باشيم. امير قطر همچنين با آرزوي سلامتي براي همه مردم ايران و اعلام همبستگي دولت و ملت قطر با دولت و ملت دوست و برادر ايران در مقابله با اين ويروس و ابراز همدردي با خانواده جانباختگان، گفت: مطمئن هستيم جمهوري اسلامي ايران با توجه به توانايي و تخصص پزشکان و مديران بخش سلامت خود قادر به کنترل و عبور از اين شرايط هستند. وي با استقبال از پيشنهاد رئيس جمهور کشورمان در زمينه توافق بر پروتکل‌هاي مشترک بهداشتي و همکاري‌هاي وزارتخانه‌هاي بهداشت دو کشور در راستاي انجام تبادلات تجاري و رفت و آمد اتباع دو کشور،گفت: دولت و ملت قطر خود را در کنار مردم و دولت ايران مي بينند و از هرگونه کمک و همکاري در راستاي مقابله با اين بيماري دريغ نخواهيم کرد. شيخ تميم بن حمد آل ثاني همچنين بر ضرورت گسترش تعاملات و همکاري‌هاي همه جانبه تهران- دوحه در راستاي تسريع در اجراي توافقات في مابين در کميسيون مشترک همکاري‌هاي ايران و قطر تاکيد کرد.
براي گذر از بحران بايد کنار هم باشيم
رئيس جمهور در گفت وگوي تلفني با رئيس جمهور ترکيه با قدرداني از ابراز همدردي و همکاري رئيس جمهور ترکيه درمورد جانباختگان ويروس کرونا در ايران، گفت: برنامه‌ها و سياست‌هاي موثر و مطمئني را براي مديريت و کنترل ويروس کرونا و درمان بيماران مبتلا به اين ويروس در ايران در نظر گرفته شده و اقدامات بسيار خوبي انجام گرفته و اميدواريم در آينده نزديک از اين بحران عبور کنيم. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني با اشاره به اينکه متاسفانه شيوع اين بيماري در بسياري از کشورهاي جهان مشکلاتي را براي همه بوجود آورده است، اظهار داشت: کرونا تبديل به يک مشکل جهاني شده و همه کشورها براي گذر از اين بحران بايد کنار هم باشند. وي با تاکيد بر ضرورت همکاري وزارتخانه‌هاي بهداشت و درمان دو کشور براي همکاري در مقابله با اين بيماري، افزود: ايران آمادگي دارد با اجراي سريع پروتکل بهداشتي مشترک ميان دو کشور براي مقابله با اين ويروس، زمينه را براي تداوم همکاري ها و تبادلات تجاري و رفت و آمد اتباع دو کشور فراهم کند. روحاني همچنين با تاکيد بر توسعه روابط دو جانبه با ترکيه در همه زمينه ها، ابراز اميداري کرد کميسيون مشترک همکاري‌هاي دو کشور در موعد تعيين شده برگزار شود.
نبايد روند آستانه تضعيف شود
رئيس جمهور با اشاره به اهميت بالاي حل مسأله ادلب، تاکيد کرد: موضوع ادلب با توجه به اجتماع تروريست‌هاي خطرناک و حفاظت از جان انسان‌هاي بيگناه ساکن در اين منطقه بسيار پيچيده است، که از يک طرف بايد جان انسان‌ها محفوظ بماند و از طرف ديگر تروريست‌ها بايد ريشه کن شوند. روحاني با اشاره به اهميت ويژه همکاري‌هاي سه جانبه ايران، ترکيه و روسيه براي حل مشکل سوريه در راستاي تقويت روند آستانه، گفت: همکاري‌هاي سه جانبه در سطوح مختلف اهميت ويژه اي دارد و همانطور که قبلا گفته شده، ايران براي ميزباني دور بعدي اين اجلاس سه جانبه آمادگي دارد. رئيس جمهور روند آستانه را براي امنيت منطقه يک دستاورد بزرگ قلمداد کرد و افزود: قطعا افزايش تنش به سود هيچ‌کس در منطقه نيست و ما بايد از طريق گفت‌وگو مسائل را حل و فصل کنيم و نبايد اجازه دهيم روند آستانه تضعيف شود. روحاني با طرح پيشنهاد برگزاري اجلاس سه جانبه ايران، ترکيه و سوريه، گفت: با توجه به توافق ما بر روي اصولي همچون حفظ تماميت ارضي سوريه، ريشه کن کردن تروريست‌ها، حفظ جان انسان‌هاي بيگناه و حل و فصل سريع مسأله ادلب، مي توان در اين نشست اختلاف نظرها را برطرف کرد.
ترکيه آماده هر گونه همکاري
رئيس جمهور ترکيه نيز در اين گفت و گوي تلفني با اعلام همبستگي با ملت ايران و ابراز همدري با خانواده هاي درگذشتگان در اثر ويروس کرونا، گفت: ترکيه آماده هرگونه همکاري و کمک به ملت و دولت دوست و برادر ايران است و از ارائه هرگونه خدمات مورد نياز دريغ نخواهد کرد. رجب طيب اردوغان با استقبال از اجراي سريع پروتکل بهداشتي مشترک بين دو کشور در جهت تسهيل روابط تجاري و رفت و آمد اتباع دو کشور، گفت و گو و همکاري هاي وزارت بهداشت دو کشور در اين زمينه را لازم دانست. اردوغان با تاثير گذار خواندن نقش ايران در تحولات سوريه، گفت‌وگو‌هاي سياسي را تنها راه حل مشکل سوريه خواند و خواستار مساعدت و همکاري جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه شد. رئيس جمهور ترکيه با تاکيد بر تاثير توافقات سه جانبه ايران، روسيه و ترکيه در چارچوب روند آستانه، گفت: اين گفت و گو‌ها نتايج خوبي به همراه داشته و براي دستيابي به صلح پايدار مي بايست تداوم يابد.
فيک نيوزها دست از عمليات رواني بردارند
معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهوري از مکالمه‌ رئيس جمهور با اردوغان و پوتين خبر داد. عليرضا معزي معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهوري در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «مکالمه‌ رئيس جمهور با اردوغان، دقايقي پيش پايان يافت و روحاني اينک در دفتر خود و در حال مکالمه تلفني با پوتين است. انتظار مي‌رود فيک نيوزها حداقل در اين روزهاي سخت مواجهه‌ کشور با کرونا، چند روزي از توليد و نشر اخبار جعلي و عمليات رواني دست بکشند.»