تعداد فوت شدگان الکل بیش از کرونا

آفتاب یزد- گروه شبکه: علی رغم هشدار مسئولان مبنی بر اینکه مصرف الکل نه تنها هیچ تاثیری در واکسینه کردن فرد مقابل کرونا ندارد بلکه باعث آسیب رساندن به فرد می‌شود، بازهم عده‌ای با مصرف الکل جانشان را به خطر انداخته‌اند. بنا به گفته علی احسان پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، متاسفانه در ۲۴ساعت گذشته ۱۷۰مورد مسمومیت جدید با مشروبات الکلی تقلبی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه افراد با تاخیر قابل ملاحظه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که اقدامات درمانی برای آنان موثر نیست، بیان کرد: «متاسفانه تا صبح دیروز ۳۶ نفر قربانی مشروبات تقلبی الکلی در خوزستان شدند که ۲ مورد از این تعداد مربوط به رامهرمز است.» وی خطاب به مردم و والدین گفت: «از خانواده‌ها خواهشمندیم مراقب فرزندان خود بوده و در خصوص عدم پذیرش نوشیدنی از سمت افراد ناشناس به فرزندان خود هشدار دهند، همچنین افراد در صورت مشاهده علائمی چون اختلال هوشیاری و یا نشانه‌های مصرف مشروبات بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نمایند.» جالب اینجاست که تعداد کل مبتلایان به کرونا در 18 اسفندماه در استان خوزستان 69 نفر است اما یکی، دو روز پیش خبر رسید بیش از 330 نفر در اثر مصرف الکل بستری و بالغ بر 36 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در واقع اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند تعداد فوت شدگان بر اثر مصرف الکل از کرونا پیشی خواهد گرفت.
> افزایش مسمومین
همچنین رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسمومیت برخی افراد به دلیل مصرف محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی خبر داد و گفت: «مردم باید توجه کنند این ذهنیت که شُرب الکل می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کند، کاملا غلط است و هیچ پایه و اساس علمی ندارد.» دکتر شادنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصرف ژل ضدعفونی‌کننده و در مواردی محلول‌های الکلی از سوی برخی افراد با این توجیه که این اقدام از ابتلای آنها به بیماری کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند، گفت:«متاسفانه از شهرهای مختلفی چون اهواز، البرز، تهران و... مواردی از این اقدام گزارش شده است. مشخص آن است که در چند روز گذشته شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل سمی متانول بودیم که دلایل مختلفی داشته است.»
> مصرف مواد الکلی جان 2 نفر را در ساوه گرفت


رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و ۱۷ شهریور ساوه نیز گفت: «به دلیل مصرف مواد الکلی و مسمومیت، ۲ نفر در این شهرستان جان خود را از دست دادند.» دکتر الهام فرهادی گفت:‌ «جانباختگان شامل زن و مردی هستند که به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مواد الکلی قبل از رسیدن به بیمارستان تسلیم مرگ شدند. در ۲۴ ساعت اخیر سه تن دیگر نیز که مواد الکلی مصرف کرده بودند به بیمارستان مدرس منتقل شدند و اکنون تحت مراقبت‌های درمانی قرار دارند.» وی گفت: «دلایل قطعی مرگ این ۲ نفر قرار است از سوی پزشکی قانونی اعلام شود اما این احتمال هم وجود دارد که آنها با باور غلط مبتلا نشدن به کرونا در صورت مصرف الکل دست به چنین اقدامی زده باشند یا شاید به جای اتانول، الکل متانول مصرف
کرده باشند.»
> پزشکی قانونی واقعیت مسمومیت‌های الکلی را
به خبرگزاری‌ها بدهد
از سوی دیگر بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسمومیت الکلی که اخیرا رخ داده است، به برنا گفت: «گزارش چند مسمومیت الکلی در اهواز داشتیم، به هر حال مسمومیت با الکل اتفاق تازه‌ای نیست ولی می‌بایست پزشکی قانونی گزارش مبسوط به خبرگزاری‌ها و نهادهای مسئول بدهد که آیا مسمومیت، به خاطر موضوع کروناست یا برداشت اشتباهی صورت گرفته است. البته ممکن است صداوسیما توصیه‌های اشتباهی را مطرح کرده باشد و یا بروشورها و مراکز بهداشتی اشتباهی مرتکب شده باشند زیرا در همه اخبار و رسانه‌های دیداری و شنیداری، گفته شده الکل برای ضدعفونی دست‌ها و سطوح استفاده شود اما در هیچ جا گفته نشده باید به صورت خوراکی مصرف شود. قطعا باید پزشکی قانونی و قوه‌قضائیه در این زمینه ورود و علت را شفاف کنند که چه کسانی دچار مسمومیت شده‌اند. آیا به خاطر اطلاع‌رسانی و آموزش اشتباه بوده است یا خیر؟ البته افراد سودجویی در فضای مجازی راهنمایی اشتباه می‌کنند. در این زمینه پلیس فتا باید بررسی‌های لازم را داشته باشد.»
> استعمال الکل را کاهش می‌دهد
در همین حال محمدرضا زاهدپور انارکی، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص ریه، در رابطه با استعمال الکل برای ضدعفونی و مقابله با کرونا گفت: «این اقدام کار بسیار اشتباهی است. الکل دفاع و ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.» او افزود: «الکل خیلی سریع به حرارت تبدیل می‌شود و باعث شده تا از نظر کالری، باری روی کبد اضافه کند و تاثیر ضدعفونی ندارد.» زاهدپور انارکی با بیان اینکه الکل آنقدر غلظت ندارد تا اثر ضدعفونی بر بدن داشته باشد، گفت: «در مواد خوراکی چیزی به عنوان ضدعفونی نداریم. برخی مواد خوراکی مانند زردچوبه عنوان می‌شود تا مصرف کنید که آن هم تاکنون ثابت نشده است.» این متخصص داخلی و فوق تخصص ریه تاکید کرد: «ماده خوراکی برای افزایش مقاومت بدن در مقابل کرونا وجود ندارد.» او با بیان اینکه بهترین مقابله با کرونا ماندن در خانه است، اظهار کرد: «یکی از مسائل مهم این است که برای کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشویم. در اجتماعات کمتر شرکت کنیم و حفاظت‌های شخصی داشته باشیم. جاهای شلوغ کمتر تردد کنیم. می‌گویند ماسک بی‌تاثیر است اما اینگونه نیست و از دستکش استفاده کنید. بهترین راه شستشو دست با آب و صابون است.»