قرنطینه محال قرنطینه ممکن

مجید ابهری‪-‬ قرنطینه از نگاه رفتار بهداشتی یعنی ایجاد محدودیت‌های خود خواسته در رفت و آمد و سایر فعالیت‌های اجتماعی برای حفظ بهداشت و سلامت خود و دیگران. در جامعه ما و سایر جوامع هنگام بروز بیماری‌های واگیردار و خطرناک، قوانین و معیارهای قرنطینه اعمال می‌شود. یعنی در این شرایط غیر از موارد ضروری افراد باید در خانه بمانند چرا که خانه از امن‌ترین و بهداشتی‌ترین مکان‌ها است. متاسفانه ضوابط قرنطینه نیز مانند بسیاری از موارد در کشورمان به شوخی گرفته شده و بعضی از هم‌وطنان تعطیلات پیش آمده را فرصتی مناسب برای سفر رفتن دیده‌اند. اینکه دولت بخواهد قرنطینه اجباری ایجاد کند و اجازه ندهد افراد از خانه خارج شوند مشکلاتی به همراه دارد که کمترین آن، تهیه مایحتاج یا انجام کارهای بسیار ضروری است. به همین علت بعضی از دولت‌ها قوانینی را به تصویب می‌رسانند که قرنطینه خودخواسته توسط مردم به اجرا درآید. در قرنطینه خودخواسته فرض بر این است که افراد از سطح درک بهداشتی و مشکلات موجود آگاه بوده و اجازه نخواهند داد تا با انتشار گسترده‌تر ویروس، مشکلات جامعه و همنوعان آنها بیشتر گردد. درحال حاضر در بسیاری از شهرهای
اروپایی قرنطینه خودخواسته اجرا می‌گردد و غیر از
موارد بسیار اضطراری افراد از خانه‌های خود
خارج نمی‌شوند و همکاری‌های لازم را با مقامات بهداشتی به اجرا درمی‌آورند. نمی‌دانم چرا بعضی‌ها عادت کرده‌اند تا قوای قهریه در پشت مسئله‌ای وجود نداشته باشند تن به اجرای اهداف آن نمی‌دهند. اما کسانی که دارای فرهنگ اجتماعی و شعور بهداشتی بالاتری هستند به خوبی درک می‌کنند که وقتی دولت اعلام قرنطینه خودخواسته می‌کند یعنی اختیار را به دست خود مردم داده تا آنها تکالیف اخلاقی خود را به درستی انجام دهند. باید دانسته شود که سفرهای بی‌جهت فقط باعث آسوده‌سازی افراد بی‌گناه گشته و جامعه را به پرتگاه مخاطره می‌کشاند. حالا که متاسفانه بخشی از جامعه وظیفه ملی و فرهنگی خود را درست انجام نداده و این فرصت را برای سفرهای تفریحی غنیمت می‌شمارند لازم است دولت و نهادهای انتظامی‌قرنطینه اجباری را در مسیرهای ورودی و خروجی شهرها به اجرا درآورند و اجازه ندهند افراد برای تفریح خود جان دیگران را به خطر بیندازند. واقعا با مشاهده بعضی از صحنه‌ها انسان دچار شگفتی و تاثر می‌گردد. از یک سو بخشی از هموطنان جان شیرین خود را در طبق اخلاص نهاده و در بیمارستان‌ها در خط مقدم بهداشت و درمان به مبارزه با این ویروس برخاسته‌اند و از طرف دیگر عده قلیلی فرصت طلب، سودجو و زالو صفت به ساخت مواد ضدعفونی تقلبی یا انبار کردن مواد بهداشتی، فرصت را برای اندوخته سازی خود غنیمت شمرده‌اند. ما این زالو صفتان را هم در زمان جنگ دیدیم که با انبار سازی آذوقه‌های مردم چه مشکلاتی را برای هم وطنانمان ایجاد کردند با این حال نتوانستند کاری را از پیش ببرند امروز نیز که حرکتی مهم‌‌تر از جنگ با سلامت مردم شروع شده این زالوصفتان اقدام به احتکار و عرضه تقلبی مواد بهداشتی کرده‌اند. در این میان عده‌ای هم چندین برابر نیاز خود اقلام بهداشتی را تهیه کرده‌اند این حالت شرایطی را به وجود می‌‌آورد که دیگران نتوانند به این اقلام دسترسی پیدا کنند.


در اینجا از مردم درخواست می‌کنم که اقلام بهداشتی را به اندازه نیازشان تهیه کنند. از سوی دیگر بهترین احسان و خیرات در این شرایط برای از دنیارفتگان تهیه اقلام بهداشتی و هدیه آنها به افراد بیکار، کم درآمد و حاشیه‌نشین می‌باشد. اما در اینجا لازم است چند نکته را به استحضار مسئولان برسانم.
حاشیه‌نشین‌ها، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کارگروه آسیب‌پذیر و خطرپذیر هستند که در صف آلوده شدن و آلوده‌سازی می‌باشند. از همین رو باید برای آنان فکر اساسی نمود. گروه دیگر سربازان حاضر در پادگان‌ها می‌باشد. از همین رو در این شرایط باید به آنها مرخصی داده شود تا نزد خانواده بمانند. افراد حاضر در خانه سالمندان و مراکز نگهداری کودکان و زنان بی‌سرپرست هم باید در ردیف استثنایی مورد عنایت و توجه قرار بگیرند. حالا که قرنطینه اجباری مقدور نمی‌باشد و دولت به خاطر مصالح و مقررات لازم نمی‌تواند آن را به اجرا درآورد باید رسانه‌ها و در راس آن صدا و سیما قرنطینه خودخواسته را به اجرا درآورده و آموزش‌های لازم را به مردم بدهد. در کشوری مانند آمریکا که از نظر اقتصاد و تکنولوژی در ردیف اول در دنیا می‌باشد با کمبود کیت‌های آزمایش روبه‌رو هستند. اما نمی‌دانم چرا بعضی از افراد این‌گونه نقایص و کمبودها را نمی‌بینند؟ به هر حال از مقامات نیروی انتظامی و شهرداری تهران خواهش می‌کنم که نسبت به جلوگیری از فعالیت زباله‌ گردها اقدامات جدی را به عمل آورند. با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم و براساس آداب و رسوم عده‌ای برای خرید عید شروع به فعالیت می‌کنند از آنها خواهش می‌کنم اجازه بدهند که با در خانه ماندن این بیماری ریشه‌کن شود حتی بهتر است که امسال عید را بدون دید و بازدید برگزار کنیم.