چین توانست ما هم می‌توانیم

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا به بیش از 100 کشور دنیا و خطرناک شدن همه‌گیری این ویروس در کشورهایی چون کره جنوبی، ایران و ایتالیا، مقامات چینی پس از بیش از 2 ماه مبارزه سخت با ویروس کووید 19 و اعمال سیاست سختگیرانه قرنطینه در مناطق آلوده، در تدارک جشن خلاصی از شیوع ویروس کرونا جدید هستند. با این وجود در حالی که چین، سرمنشاء اصلی کرونا از شدت و دامنه تدابیر احتیاطی خود در مقابله با ویروس کرونا می‌کاهد، ایتالیا که به اولین کانون اشاعه ویروس کرونا در اروپا تبدیل شده، شدیدترین تدابیر بی‌سابقه را برای مبارزه با این بیماری به اجرا گذاشته است. کشور ما نیز با اینکه سومین کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا است و تاکنون قربانیان زیادی هم داشته اما هنوز هیچ‌اقدام موثری جز توصیه‌های مسئولان به قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت فردی مبذول نداشته و همچنان برخی در حال تردد‌های بین شهری و مسافرت هستند!
>چین کمر کرونا را شکست
دولت چین موفق شده است آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا را به حداقل خود رسانده و آمار افراد بهبود یافته را به بالای 72 درصد برساند و طی روزهای گذشته بسیاری از مراکز درمانی مخصوص بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا را تعطیل کرده و بیماران بستری در این مراکز درمانی را به خانه‌هایشان بفرستد.
روز گذشته آمار‌ها نشان داد در چین کمترین میزان آمار مبتلایان جدید از زمان شیوع کرونا طی 10 هفته گذشته ثبت شده است به طوریکه در این کشور تنها 19 مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس جدید ثبت شد و تعداد 17 نفر نیز به آمار جان باختگان اضافه شد. این کمترین میزان مبتلایان و جان باختگان طی 1 روز از زمان شیوع ویروس کرونا در چین است. ویروس کرونا جدید از اواخر ماه دسامبر سال 2019 در شهر «ووهان» مرکز استان هوبی چین شیوع پیدا کرد و طی این مدت بر اساس آمارهای رسمی چین بیش‌از 85 هزار نفر را در این کشور مبتلا کرد و بیش‌از 3000 نفر را به کام مرگ فرستاد. دولت چین از همان ابتدای آغاز بحران، شهر ووهان و استان هوبی را به طور سفت و سخت قرنطینه کرد و اجازه خروج مردم از خانه‌هایشان را نداد. دولت چین همچنین با برپایی بیمارستان‌های صحرایی و ساخت بیمارستان هزار تخت خوابی طی کمتر از 10 روز صدها بیمار بدحال مبتلا به کرونا ویروس را بستری و درمان کرد. طی روزهای گذشته دولت چین مراکز و بیمارستان‌های صحرایی را که مختص بستری بیماران کرونایی کرده بود، یک به یک تعطیل کرد.


>رئیس‌جمهور چین به ووهان رفت
همچنین "شی جن پنگ" رئیس جمهوری چین روز گذشته برای نخستین بار پس از آغاز بحران همه‌گیری کرونا در کشورش، راهی شهر ووهان چین شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ سفر از پیش اعلام نشده شی جینپینگ، در شرایطی انجام شد که تدابیر بی‌سابقه‌ای از پایان ژانویه برای قرنطینه شهر ووهان و استان هوبئی انجام شده و در هفته‌های اخیر تعداد مبتلایان به کروناویروس در این مناطق با کاهش رو به رو بوده است.
خبرگزاری دولتی شینهوا نیز گزارش داده است شی جینپینگ با هواپیما وارد مرکز استان هوبئی شده تا به روند جلوگیری از این ویروس و اقدامات پیشگیری در این منطقه نظارت کند. این رسانه دولتی چین نشان داد که شی جینپینگ که ماسک به صورت دارد، از طریق ارتباط ویدیویی با کادر درمانی و بیماران یکی از بیمارستان‌های این شهر صحبت می‌کند. شی همچنین قصد دارد از مقام‌های نظامی، کارگران، پلیس، بیماران و ساکنان بازدید به عمل آورد.
همزمان با این سفر، رسانه‌های محلی اعلام کردند که مقام‌های استان هوبئی چین در حال بررسی برنامه‌هایی هستند تا اجازه سفر به افراد در مناطق با خطر کم یا متوسط در این استان داده شود. طبق گفته رسانه‌های محلی، ممکن است افراد با استفاده از یک سیستم کنترل مبتنی بر موبایل اجازه سفر پیدا کنند. مقام‌های محلی چینی در هفته‌های اخیر از این سیستم نظارتی بسیار استفاده کرده‌اند. با این حال، هشدارهای مقام‌های چین در مورد خطرات انتقال بیماری از سوی افراد خارجی یا چینی‌هایی که به کشور‌های دارای شیوع بالا به کشور خود برمی‌گردنند افزایش یافته است.
این در حالی است که کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد: «طی ۲۴ ساعت گذشته تنها ۱۹ مورد جدید ابتلا به کروناویروس گزارش شده است که کمترین میزان از ۲۱ ژانویه است. در همین حال شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در سراسر جهان به حدود ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.»
>ایتالیا چه می‌کند؟
ایتالیا اولین کشور عضو گروه هفت قدرت اقتصادی جهان است که برای مقابله با ویروس کرونا تدابیر سخت و بی سابقه‌ای را به اجرا گذاشته است. تاکنون بیش از ٩ هزار مبتلاء به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده‌اند و دست کم ۴۶۳ نفر در اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. دولت ایتالیا اعلام کرده است از این پس محدودیت‌های رفت و آمد و مسافرت در تمامی کشور اجرایی خواهد شد. شهروندان باید تنها برای حضور در محل کار و انجام کار‌های ضروری از منزل خارج شوند.
گسترش «منطقه قرمز» به کل خاک ایتالیا تصمیمی است که از سوی جوزپه کونته، نخست‌وزیر این کشور اعلام شده است و اقدامی بی‌سابقه در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور به شمار می‌آید. کونته گفته است:« از روز سه‌شنبه منطقه قرمز در ایتالیا وجود نخواهد داشت و این محدودیت‌ها شامل حال همه ایتالیا می‌شود. مردم برای انجام کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند. بهترین راهکار شهروندان برای مبارزه با ویروس کرونا ماندن در خانه است. همچنین تا اطلاع ثانوی تمامی رویدادهای ورزشی در کشور به حال تعلیق در خواهد آمد.» پیش‌تر دولت ایتالیا تنها در شمال این کشور شامل میلان، ونیز و شهر‌های اطراف آن که بیش از ۱۶ میلیون نفر جمعیت داشتند محدودیت‌های جا به جایی وضع کرده بود و رسانه‌ها اعلام کرده بودند شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایتالیا از مرز ۹۱۷۲ تن گذشته است. بدین ترتیب ایتالیا از کره جنوبی هم پیشی گرفت و به دومین کشور در جهان تبدیل شده که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. ایتالیا همچنین از بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس در یک روز خبر داده و اعلام کرد تنها در روز شنبه، ۱۳۳ نفر در این کشور جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. همچنین روز دوشنبه ۹۷ نفر در این کشور جان خود را
از دست دادند. به این ترتیب آمار کشته شدگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا به ۴۶۳ نفر رسیده است.
>ما باید چه کنیم؟
با سفر رئیس جمهوری چین به ووهان به نظر می‌رسد بحران در شهری که کانون شیوع ویروس بود در حال فرو کش است و این پیامی که این اقدام به جهانیان می‌دهد این است که چین توانسته با سیاست‌های سفت و سخت قرنطینه و روش‌های درمانی، ویروس کرونا را مهار کرده و شکست دهد. با وجود فروکش کردن موج ابتلا و مرگ و میر بیماری کووید 19 در چین، اما شیوع جهانی این ویروس در بیش از 100 کشور جهان نگرانی سازمان بهداشت جهانی را سبب شده است. در کشورهایی چون ایتالیا، ایران و کره جنوبی همه‌گیری ویروس کرونا و آمار روزانه مبتلایان جدید و تلفات ویروس روز به روز در حال گسترش است و معلوم نیست دولت‌های دیگر تا چه میزان قادر باشند ویروس کرونا را مهار کنند. اما موضوع غیر قابل انکار این است که تجربه‌های کشور‌های موفق در این حوزه مثل چین نشان می‌دهد هیچ راهی جز قرنطینه و ممانعت از تردد در شهر‌ها برای مقابله با کرونا وجود ندارد و کشورهایی مثل کشور ما چاره‌ای ندارند جز اینکه به قرنطینه اجباری تن دهند اما هر چه دیرتر نسبت به این موضوع اقدام کنیم کرونا جان انسان‌های بیشتری در کشورمان را به خطر خواهد انداخت. حالا دقیقا زمان آن رسیده است که از تجربه کشور‌های موفق در مقابله با کرونا استفاده کنیم تا بتوانیم حجم خسارات وارده را کاهش دهیم.