پاك كردن صورت مساله به بهانه نوشدن!

آرمان ملي: ستاد ملي مقابله با کرونا در روزهاي اخير با صدور دستوري پيرامون ممنوعيت چاپ روزنامه‌ها و مطبوعات مکتوب در سراسر کشور، مانع از انتشار نسخه چاپي روزنامه‌ها در کشور شده است. اين موضوع چالش‌هاي زيادي را در ميان روزنامه‌نگاران و مديران مسئول ايجاد کرده و گمانه‌زني‌هاي زيادي پيرامون ممنوعيت انتشار نسخه چاپي مطبوعات به همراه داشته است. مدير مسئول روزنامه شرق در اين باره معتقد است که اين مساله به صلاح دولت و مردم نيست. مهدي رحمانيان به «آرمان ملي» مي‌گويد: «آنقدر فيک نيوز فراوان و گسترده شده که اکنون مخاطبان و دولت نيازمند رسانه‌هاي شناسنامه‌دار و معتبري هستند که به مردم و حکومت کمک کنند. به گفته او، تعطيلي رسانه‌هاي رسمي و شناسنامه‌دار اگر فايده‌اي هم داشته باشد به‌اندازه خسراني که ايجاد مي‌کند، نيست. مهران کرمي، مديرمسئول روزنامه همشهري نيز ضمن ابراز نارضايتي از عدم انتشار نسخه چاپي مطبوعات تأکيد دارد که به هر روي در شرايط ويژه کنوني بايد همراهي بيشتري با دولت و تصميمات ستاد ملي مقابله با کرونا داشت. او در گفت‌وگو با «آرمان ملي» تصريح مي‌کند: «صحيح بودن يا نبودن تعطيل شدن مطبوعات را شرايط تعيين مي‌کند. براي نمونه در زمان جنگ نمي‌توان روند عادي امور را دنبال کرد و وضعيت دوران شيوع بيماري کرونا نيز به همين صورت است. در حال حاضر نيز رضايت يا عدم رضايت ما نسبت به عدم انتشار نسخه چاپي چندان تأثيرگذار نيست و بهتر آن است که با تصميمات دولت و ستاد ملي مقابله با کرونا همراهي شود». کرمي مي‌افزايد: «مطمئنا اين شرايط ايده‌آل ما نيست. ما نسبت به زندگي و معيشت کساني که در اين حوزه رسانه فعاليت مي‌کنند مسئوليم و بايد توجه داشت که زندگي صاحبان بنگاه‌هاي مطبوعاتي، خبرنگاران و ديگر گروه‌هاي دخيل در انتشار مطبوعات تحت تأثير قرار خواهد گرفت».
گذار به فضاي جديد
پيشتر برخي ديگر نيز پيرامون اين موضوع اظهارنظر کرده بودند. جواد دليري، سردبير روزنامه ايران و پژوهشگر رسانه در ايران آنلاين نوشت: بايد باشيم و هستيم. خيلي دور نخواهد بود دوباره با کاغذ برگرديم و سلام کنيم. آن روز خواهد آمد. در يادداشت سردبير روزنامه ايران آمده است: «دوستان و همراهان عزيز! وقتي از يکماه پيش تيتر زديم و از مردم مصرانه خواستيم در خانه بمانند، چگونه از ايشان مي‌خواهيم براي خريد روزنامه از خانه بيرون بيايند؟ دور ماندن از بوي کاغذ براي هيچ روزنامه‌نگار و روزنامه‌خواني آسان نيست. من هم مانند خيلي‌ها هنوز حسرت صبح‌هايي را مي‌خورم که روزنامه را ورق بزنم اما قرار نيست روزنامه کاغذي به محاق برود. به‌عنوان يکي از اعضاي خانواده بزرگ مطبوعات و با توجه به تجربه‌‌اي که در روزنامه ايران داشتيم مي‌گويم مي‌شود بمانيم و باشيم و با لباس ديگر و دوباره برگرديم به سنت هميشگي‌مان. البته تاکيد مي‌کنم مديران روزنامه ايران موافق تعطيلي روزنامه‌ها نيستند هرچند از تصميمات جمعي حمايت مي‌کنند. بيايد فرصت را غنيمت بشماريم».
خطر شيوع اخبار فيک


عباس عبدي، رئيس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران، توقف نشر و توزيع نسخه‌هاي چاپي روزنامه‌ها را براي اطلاع‌رساني مردم پديده‌اي خطرناک اعلام کرده است. وي از خطر نشر خبرهاي کذب در پي تعطيلي روزنامه‌ها سخن گفته و اعلام کرده است که «بي‌اعتباري صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران» با توقف انتشار روزنامه‌ها عملا فضا را براي انتشار اخبار جعلي در شبکه‌هاي اجتماعي فراهم مي‌کند. اين فعال مطبوعاتي بر اهميت اطلاع‌رساني به‌اندازه اهميت بهداشت و درمان در مقابله با بيماري کرونا تاکيد کرده است. او گفته است: «يکي از خطراتي که در شرايط کنوني جامعه وجود دارد، خبرهاي فيک و يا نادقيقي است که درباره موضوع کرونا توليد و منتشر مي‌شود که اين کار در غيبت روزنامه‌ها و بي اعتباري صداوسيما تشديد خواهد شد.»