فرارهاي زنجيره‌اي از زندان‌هاي کشور!

برخي زندان‌هاي کشور در نوروز ناآرام بودند
فرارهاي زنجيره‌اي از زندان‌هاي کشور!
بازار شايعات فرار کرونايي داغ بود
آرمان ملي: در تعطيلات نوروزي سال جاري اخباري درباره ناآرامي دربرخي زندان‌هاي کشور و فرار زندانيان منتشر شد. برخي از اين اخبار تاييد نشد و برخي ديگر مانند فرار تعدادي زنداني از زندان سقز تاييد شد. هراس از ابتلا به بيماري کرونا هم از سوي برخي دليل اين موضوع در زندان‌ها عنوان شد که اين موضوع براي ديگر زندان‌ها تکذيب شد.


فرار 73 نفر از زندان سقز
8 فروردين باشگاه خبرنگاران نوشت: «73 زندان سقز پس از ضرب و شتم قرار دادن مأموران از زندان فرار کردند. پس از اعلام اين خبر دادستان کردستان از فرار حدود 70 نفر زنداني خبر داد و به دنبال آن يک منبع آگاه درباره اين حادثه گفت: زندانيان در ساعت 7:22 دقيقه در پوسته زندان با معاون افسر نگهبان درگير و ساعت 7:25 دقيقه با شکاندن در اصلي زندان موفق به فرار از زندان شدند؛ يعني هنگامي که غذا در حال توزيع بود، تعدادي از زندانيان فرصت‌طلب از فرصت تجمع توزيع استفاده کردند و ضمن حمله‌ور شدن به سمت ماموران زندان و مراقبين، موفق به خروج از زندان شدند. اين منبع آگاه با بيان اينکه تعداد دقيق زندانيان خارج شده 73 نفر است، افزود: هيچ‌گونه تير‌اندازي در داخل زندان صورت نگرفته و تا کنون 5 نفر از زندانيان فراري دستگير شده‌اند.» شقنا نوشت: «فرمانده سپاه بيت‌المقدس علت احتمالي اين فرار ترس از کرونا بوده است.» 9 فروردين رئيس قوه قضائيه در نشست ويژه با مسئولان قضايي و انتظامي به دادستان‌کل دستور داد موضوع حادثه زندان سقز را پيگيري کند.
بازار گرم شايعه درباره زندان سپيدار
شايعه فرار زندانيان از زندان سپيدار اهواز يکي از همين نمونه شايعات است که در 11 فروردين به سرعت در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد اما رسانه‌هاي رسمي با پيگيري اصل ماجرا دريافتند که اين موضوع شايعه‌اي بيش نبوده است و تنها تعداد محدودي از زندانيان اقدام به سوزاندن چندسطل زباله کردند که عوامل امنيتي و انتظامي اين آتش‌سوزي‌هاي محدود را مهار کرده و فردي نيز در ميان زندانيان آسيبي نديده است. شايعه چنين بود: «در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي درباره فرار بسياري از زندانيان زندان سپيدار اهواز به‌خاطر کرونا و درگيري آنها با عوامل امنيتي زندان خبر رساني شده بود.» ايرنا نوشت: سردار حيدر عباس‌زاده فرمانده انتظامي استان اهواز با شفاف‌سازي موضوع در همين ارتباط گفته است تعدادي از زندانيان دو بند در زندان سپيدار اهواز قصد آشوب و ايجاد ناآرامي داشتند که با حضور به موقع نيروهاي انتظامي و امنيتي آرامش به زندان برگردانده .
چالش ‌آفريني زندانيان جرائم خشن
خبري هم درباره ناآرامي در زندان عادل‌‌آباد شيراز منتشر شد. شايعه فرار زندانيان از زندان عادل‌آباد در شبکه‌هاي اجتماعي مطرح شد و برخي افراد با انتشار تصاويري از خودروهاي پليس در اطراف اين زندان، مدعي شده‌اند که برخي زندانيان از اين زندان فرار کرده‌اند. رئيس کل دادگستري استان فارس با تاييد خبر نا‌آرامي در زندان عادل آباد شيراز گفت: 10 فروردين در دو بند از زندان عادل‌آباد شيراز شاهد نا‌ آرامي بوديم که اين امر توسط نيروهاي امنيتي زندان و يگان‌هاي امدادي تحت کنترل است.
مرگ يک زنداني در همدان
زندان همدان هم از چالش‌زايي زندانيان بي‌نصيب نماند و دادستان همدان 10 فروردين بيان کرد: تبهکاران اصلي زندان همدان شروع به ايجاد ناآرامي کرده و نگراني از ابتلا به ويروس کرونا را بهانه‌اي براي کار خود قرار دادند. خانجاني يادآوري کرد: عاملان اصلي اين ناآرامي شناسايي شدند و با توجه به بازگشت فضا و جوي آرام به زندان، تحقيقات از اين افراد به زودي آغاز و با آنها طبق قانون برخورد مي‌شود.
روايت دود در زندان تبريز
7 فروردين شايعه‌اي‌ مبني بر تيراندازي، حضور نيروهاي انتظامي و مشاهده دود در زندان تبريز در فضاي مجازي منتشر شد که به گفته مسئولان اين شهر صحت ندارد. روابط عمومي زندان‌هاي استان آذربايجان‌شرقي اعلام کرد: اخباري که در مورد ناآرامي در زندان مرکزي تبريز در فضاي مجازي منتشر شده، کذب است و صحت ندارد. به گفته وي چند نفر از زندانيان خواسته‌هايي را مطرح کرده بودند که براي لحظاتي باعث تحريک عده‌اي شده بود. فرماندار تبريز هم گفت: وقوع آتش‌سوزي جزيي و نگراني ناشي از آن ميان زندانيان و انتظامات زندان تبريز موجب التهاب در اين مکان شد. بهروز مهدوي ضمن رد اخبار منتشر شده مبني بر وقوع تيراندازي در زندان تبريز، اظهار کرد: بديهي است که وقوع آتش‌سوزي و دود ناشي از آن در فضاي سربسته و حساسي مانند زندان تبريز موجب نگراني زندانيان و عوامل انتظامي شود و به همين دليل نيز نيروهاي انتظامي حاضر در محل براي کنترل اوضاع به حالت آماده‌باش درآمدند.
فرار ناکام در اولين روز سال
زندان اليگودرز هم ناآرام بود. 2 فروردين مهر نوشت: يک منبع آگاه پيرامون ماجراي اعتراض زندانيان زندان اليگودرز و ايجاد درگيري به قصد فرار از زندان گفت: پس از اينکه در زندان ناآرامي ايجاد شد مأموران انتظامي وارد عمل مي‌شوند اما زندانيان خيلي مقاومت مي‌کنند و در جريان اين درگيري يک نفر کشته و يک نفر زخمي مي‌شود.
ناآرامي در آخرين روز سال
29 اسفند هم 23 زنداني زندان پارسيلون خرم‌آباد فرار کردند. معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار لرستان درباره اين فرار توضيح داد: براساس آخرين اطلاعاتي که داريم 23 نفر از زندانيان از غفلت نگهبانان و به هر شکلي موفق شدند از زندان فرار کنند. محمود ثميني تصريح کرد: در حين فرار يک زنداني با تيراندازي ماموران کشته و يک زنداني ديگر مجروح مي‌شود که به بيمارستان انتقال داده مي‌شود. ثميني گفت: با تلاش ماموران يک زنداني ر حين فرار نيز دستگير مي‌شود.