یک بام و دو هوای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

طرح فاصله‌گذاري اجتماعي و ايجاد محدوديت‌ها در سفرهاي نوروزي نيز بسياري از مردم را خانه‌نشين کرد، همان‌طور که وزارت راه و شهرسازي از کاهش 94‌درصدي سفرهاي ريلي، 75‌درصدي سفرهاي جاده‌اي با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي و 70‌درصدي سفرهاي هوايي در ايام نوروز 99 خبر مي‌دهد، اما آخرين اطلاعات دريافتي از دوهزار و 311 ترددشمار فعال در محورهاي برون‌شهري در روز جمعه نسبت به روز قبل (پنجشنبه 14 فروردين) از افزايش 115‌درصدي تردد در جاده‌ها حکايت دارد که اين امر نگران‌کننده است. با اين حال بسياري بر اين باورند که ترس مردم از شيوع کرونا موجب افزايش قرنطينه خانگي مردم در ايام نوروز شد. در اين شرايط و بنا بر اعلام حسن روحاني، قرار است ادارات و بانک‌ها از امروز (شنبه 16 فروردين) با يک سوم نيروهاي خود فعاليت‌شان را آغاز کنند.
در مرحله مديريت بيماري هستيم
با اين حال بسياري از مسئولان بر اين باورند که شيب نموداري آمار کرونا همچنان در کشور ادامه‌دار خواهد بود و هنوز به زمان پيک بيماري نرسيده‌ايم. همان‌طور که عليرضا زالي، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکيد کرده است: آمار بيماراني که روزانه در تهران به مراکز بهداشتي درماني و بيمارستان‌ها مراجعه مي‌کنند و بيماراني که در بخش‌هاي عادي و ويژه بستري مي‌شوند نشان مي‌دهد شرايط ما هنوز به آن ثبات و پايداري مورد لزوم نرسيده است. با شتابزدگي و عجله نبايد تصميماتي اتخاذ شود که طرح فاصله‌گذاري اجتماعي را مخدوش کند. او همچنين تاکيد دارد که مردم بايد همچنان در خانه بمانند و مسئولان نيز در ارتباط با همين راهبرد تصميم‌گيري مقتضي داشته باشند.وزير بهداشت نيز اظهارنظر همسو با فرمانده ستاد مقابله با کرونا دارد، سعيد نمکي با بيان اينکه هنوز نتوانستيم بيماري را کنترل و مهار کنيم و مردم بدانند که ما در مرحله مديريت بيماري هستيم، افزود: به‌دليل تقويت بيماريابي توانسته‌ايم موارد جديد بيشتري از ابتلا به کوويد19 در کشور را شناسايي کنيم و در روزهاي آينده اثرات بهبودي اين افراد که شناسايي شده‌اند، بيشتر نمايان مي‌شود و وضعيت ايران را در سطح جهاني متحول خواهد کرد.
نامه هشدار آميز وزير به روحاني


سعيد نمکي، وزير بهداشت در نامه‌اي به رئيس جمهور درباره دستورالعمل ابلاغي وزارت صمت براي بازگشايي مشاغل و مراکز کسب و کار هشدار داد. در نامه سعيد نمکي به حسن روحاني آمده است: قويا اعلام مي‌کنيم هرگونه تصميم آتش به اختيار توسط هر دستگاه دولتي، غير دولتي، فرهنگي و مذهبي که مورد تاييد نباشد، شعله‌هايش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اوليه مشاهده مي‌شود آثار مدل مبتني بر کارشناسي، تدبير و گام هاي برنامه ريزي شده است.کوچک ترين حرکت نسنجيده، آسيب هاي غيرقابل جبراني در پي‌خواهد داشت. متأسفانه ناگهان اخيرا بدون اطلاع ستاد نامه‌اي توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کليه استان‌ها ابلاغ شده که عملا دستور العمل اداري براي بازگشايي کليه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقي مي‌شود که اين شيوه با نقش، مسئوليت و جايگاه ستاد ملي مقابله با کرونا مغايرت دارد.
جنجال داروي « فاويپيراوير»
چند روز پيش دکتر محمدرضا هاشميان، رئيس بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان مسيح دانشوري آماري ارائه داد که از 30 مريضي که داروي ضد ويروس ژاپني، فاويپيراوير را مصرف کردند، 27 نفر بهبود قطعي يافته‌اند، ولي حالا از ورود اين دارو به کشور جلوگيري مي‌شود. اين صحبت‌ها با واکنش تند مسئولان وزارت بهداشت همراه بود. جهانپور سخنگوي وزارت بهداشت گفت: «تجويز، توليد و توزيع داروي فاوپيراوير براي مبتلايان به کرونا فقط در صورت تاييد کميته درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مبني بر اثربخشي آن اتفاق مي‌افتد و در غيراين صورت، توليد و واردات آن امکانپذير نيست. داروي فاوپيراوير در اروپا و آمريکا هم مورد تاييد قرار نگرفته است. اين دارو در ژاپن براي آنفلوآنزا توليد شده بود و در ژاپن هيچ‌گزارشي مبني بر اينکه اين دارو در زمينه کوويد 19 سودمند است، حتي از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است.» از سوي ديگر معاونت درمان وزارت بهداشت در اطلاعيه‌اي اعلام کرد که داروي مذکور هنوز در فارماکوپه ايران وارد نشده و در حال حاضر به‌عنوان يک دارو در يک کارآزمايي باليني به‌کار گرفته شده و در اختيار چند مرکز درماني از جمله بيمارستان مسيح دانشوري قرار گرفته است و تاکنون نتايجي از اين تحقيق به اين کميته گزارش نشده است.
خطر 11‌هزار کانون سيار کرونا
در 10 روز گذشته، يکي از اتفاقات مهم در شهر تهران، تجمع تعداد زيادي از معتادان در برخي معابر جنوب و مرکز تهران با وجود اعمال محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي شديد ترددي به‌دليل بحران کرونا بوده است که موجي از نگراني را بين مردم و مسئولان شهري ايجاد کرده است. اين افراد که به‌دليل تعطيلي مراکز ماده 16 در شهر به حال خود رها شده‌اند، باعث افزايش نگراني‌ مردم در شبکه‌هاي اجتماعي شدند. روز گذشته سيدمالک حسيني، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران با انتشار تصاويري از ازدحام معتادان در ميدان شوش از مسئولان گلايه کرد و توئيتي اعلام کرد: «اين افراد مردم همين شهر هستند، کارتن خواب نيستند و حتي بي‌‌‌سرپناه، معتاداني که محصول همين جامعه‌اند؛ اما توان خود مراقبتي ندارند. زحمات چند‌ساله نيروي انتظامي با تعطيلي مراکز نگهداري معتادان نقش برآب شد، بيش از پيش نگران همکارانم در مواجهه با اين افراد هستم. گرمخانه‌ها ظرفيتي دارند و نياز است مسئولين دولتي، شهرداري را در اين راه ياري دهند. از ستاد کرونا تهران درخواست اقدام فوري داريم.» پليس مبارزه با مواد مخدر نيز نسبت به انتشار فيلم‌هايي از تجمع مجدد معتادان در سطح پايتخت ابراز نگراني‌ مي‌کند. با اين حال آمارها نشان مي‌دهد که تهران 19‌هزار معتاد متجاهر دارد که اکنون هفت‌هزار نفر در مراکز نگهداري مي‌شوند و بقيه در شطح شهر تهران رها شده‌اند. زهرا نژادبهرام، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران ضمن هشدار در مورد حضور 11‌هزار معتاد متجاهر در پايتخت از جمله ميدان شوش به‌دليل تعطيلي مراکز ماده 16، اظهار کرد: بازگشايي اين مراکز و قرنطينه معتادان جهت پيشگيري از کرونا ضروري است. حدود 11‌هزار معتادي که از مراکز ماده 16 آزاد شده‌اند همچون منابع سيار انتقال بيماري کرونا محسوب مي‌شوند و ما نسبت به اين مساله انتقادات بسياري داشته‌ايم.» طبق مشاهدات خبرنگار «آرمان ملي» نيز در بسياري از معابر و کوچه‌هاي مناطق 11 و 12 بسياري از معتادان تجمع کرده‌اند و اين امر به شيوع بيشتر کرونا و در روزهايي که طرح فاصله‌گذاري اجتماعي اجرا مي‌شود، کمک خواهد کرد.