مجلس مجازی درگير عدم آشنايی به اينترنت

آرمان ملي- حميد شجاعي: تعطيلي جلسات علني مجلس باعث شده ا نمايندگان نيز دورکاري پيشه کرده و در بستر اينترنت جلسات صحن علني را دنبال کنند. هر چند اين اتفاق در ابتدا با موافقت و مخالفت‌هايي روبه‌رو شد اما رفته‌رفته از ميانه‌هاي اسفند 98 تا فروردين 99 اين واقعيت عيان شد که بخشي از نمايندگان هنوز آنطور که بايد نمي‌توانند در بستر اينترنت به فعاليت بپردازند و به عبارت ديگر مجلس مجازي را تشکيل دهند. هر چند به گفته بسياري از نمايندگان زير‌ساخت‌هاي اين مساله نيز چندان فراهم نيست. آنچه مشخص است اينکه تجربه مجلس آنلاين صددرصد موفقيت‌آميز نبوده اما شروع خوبي براي تکامل اين طرح در آينده به حساب مي‌آيد.
فرصت مجلس مجازي
پس از نامه وزير بهداشت به رئيس مجلس در اسفند ماه سال گذشته جلسات خانه ملت نيز تا اطلاع ثانوي تعطيل شده است. اما اين تعطيلي موجب شده خلاقيت جديدي که پيش از اين در دولت شاهد و ناظر آن بوديم اين بار در خصوص جلسات مجلس روي دهد. برگزاري جلسات به صورت ويدئو کنفرانس و آنلاين پيشنهادي بود که در اين شرايط مي‌توانست حداقل مجلس را از انفعال خارج کند اما برگزاري يکي دو جلسه آنلاين با حضور کم‌فروغ نمايندگان نشان داد که نمايندگان چندان رويکرد مثبتي نسبت به اين اتفاق جديد و ارتباط ديجيتالي ندارند. هر چند مسائلي از قبيل آماده نبودن زير‌ساخت‌ها، عدم‌آشنايي نمايندگان با اين بستر و چارچوب و کمبود سرعت اينترنت در کشور همه مزيد بر علت شده تا بهارستان ‌نشينان آنطور که بايد و شايد نتوانند از فرصت مجلس مجازي همانند صحن علني بهره ببرند. در اين راستا چندي پيش محمدعلي وکيلي عضو هيأت‌رئيسه مجلس نيز در خصوص دلايل به حد نصاب نرسيدن جلسات مجازي گفت: «برخي از نمايندگان به اينترنت متصل نشدند و مجموعه‌اي از مشکلات دست به دست هم داد تا ما به لحاظ عددي به نصاب لازم براي اينکه جلسه را به صورت ديجيتالي اداره کنيم و اطمينان حاصل شود که تعداد لازم را براي راي‌گيري و تصميم‌گيري‌هاي کلان داريم، فراهم نشد؛ اين عوامل دست به دست هم داد تا تصميم گرفته شود هفته آينده نشستي علني و حضوري داشته باشيم». اينکه شرايط کشور حساس و خطير است و بايد تا حد امکان تابع شرايط و مقررات بود به جاي خود اما اين مساله نيز باعث نمي‌شود نمايندگان از فرصت فراهم شده براي گرد آمدن در بستر اينترنت و تشکيل جلسات و تصميم‌گيري‌ استفاده نکنند.
ضرورت تشکيل جلسات آنلاين


يک نماينده تهران در خصوص عدم‌‌تشکيل مجلس در شرايط فعلي اظهار داشت: اين موضوع به عنوان يک مطالبه ماه‌هاست که مطرح مي‌شود و همکاران نيز کم و بيش پاسخ‌هايي دادند اما سرعت انعکاس و انتشار صحبت‌هاي ما به مراتب کمتر از تبليغاتي بوده که عليه مجلس صورت گرفته است. پروانه سلحشوري به «آرمان ملي» گفت: متاسفانه محيط مجلس بسيار آلوده و بسته است. آيا زندگي يک نماينده مجلس به‌اندازه ساير افراد جامعه ارزش ندارد؟ هفته قبل که ما جلسه مجازي داشتيم و رئيس مجلس نيز حضور داشتند اما اکنون شاهديم که خود آقاي لاريجاني هم مبتلا شده است. وي ادامه داد: من اساسا مخالف برگزاري جلسات در صحن علني مجلس هستم اما ضرورت دارد که جلسات به صورت مجازي و آنلاين به طور مرتب تشکيل شود. اتفاقا جلساتي که به صورت مجازي برگزار شد و من توانستم آنلاين شوم کار سختي نبود و راي‌گيري هم انجام داديم و همکاران با قيد قرعه به صحبت پرداختند. اما آنچه مايه تعجب بود اينکه وقتي در يک محيط قرنطينه مي‌توان جلسات را تشکيل داد چرا نمايندگان حضور پيدا نمي‌کنند و تعجبم از اين بود که چرا همکاران در اين جلسات حضور نداشتند و حتي عده‌اي به شدت مخالف بودند که چرا جلسه علني برگزار نمي‌شود. اين عضو فراکسيون اميد مجلس بيان کرد: اگر ما شفافيت و صداقت داشته باشيم به راحتي با مردم در ميان مي‌گذاريم که شرايط صحن علني براي جلسات مناسب نيست و مي‌توان اين جلسات را با ويدئو‌کنفرانس برگزار کرد. سلحشوري تصريح کرد: اکنون مجلس خاصيت آنچناني ندارد و به نظرم اگر همکاران نيز مي‌گويند جلسه‌اي تشکيل شود نه به‌خاطر اينکه خيلي مي‌‌توانيم کاري انجام دهيم بلکه به اين علت است که مردم اين حرف‌ها را نزنند.
عدم‌آشنايي نمايندگان
يک نماينده تبريز در خصوص برگزاري جلسات مجلس به صورت مجازي اظهار داشت: آخرين باري که اين جلسه به طور مجازي برگزار شد حداکثر 131 نفر توانستند وصل شوند و در برخي شهرستان‌ها با کاهش سرعت اينترنت روبه‌رو بوديم و سيستم نيز اشکالاتي داشت. شهاب‌الدين بي‌مقدار به «آرمان ملي» گفت: در اين موقعيت ديديم که ضروري است مجلس نيز به فکر مردم باشد. در اين راستا نامه‌‍‌‌اي به رئيس مجلس نوشتيم و درخواست کرديم که جلسه صحن علني مجلس برگزار شود. در هجدهم يا نوزدهم فروردين با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري صندلي‌هاي نمايندگان جلسه علني برگزار خواهد شد. وي در اين خصوص‌ که مطرح مي‌شود با توجه به عدم حضور بسياري از نمايندگان در دوره بعدي چندان تمايلي براي ادامه کار ندارند، بيان کرد: اين‌گونه حرف‌ها صحت ندارد. ما از همان ابتدا درصدد بوديم که جلسات خود را برگزار کنيم اما وزارت بهداشت مصلحت نديد، گرچه يک جلسه اضطراري با حضور 80 تا 90 نفر از نمايندگان مجلس برگزار شد و بحث‌هاي زيادي صورت گرفت و موثر بود. مباحثي مثل فاصله‌گذاري اجتماعي، تعطيلي‌ها و قرنطينه مسائلي بودند که در همان جلسه مطرح شد. البته خود من نامه‌اي به وزير کشور نوشتم و گفتم مذاکرات همان جلسه مجلس را بگيريد و اگر به همان‌ها عمل کنيد مشکلات کشور حل خواهد شد. بي‌مقدار در خصوص عدم‌تمايل بخشي از نمايندگان به شرکت در مجلس مجازي به‌طور آنلاين تصريح کرد: اين مساله بيشتر به دليل عدم‌آشنايي برخي نمايندگان با اين سيستم است. خود من بار اول نتوانستم حضورم را ثبت کنم. البته اين راه خوبي است و مي‌شود آن را تکميل کرد.