از شعار زدگی دوری کنید، برنظارت بیافزایید

آفتاب یزد-گروه سیاسی: مجلس یازدهم درحال کمتر از یک ماه دیگر آغاز به کار خواهد کرد که بسیاری از نمایندگان مجلس آتی چهره‌هایی جدید خواهند بود. این مجلس که با اکثریت مطلق اصولگرایان تشکیل خواهد شد موضوعات مهمی را در آینده باید از سر بگذاراند. به ویژه با توجه به شرایط ویژه کشور و چالش‌هایی که در ابعاد اقتصادی و معیشتی وجود دارد و شعارهایی که برخی از نمایندگان مجلس آتی داده‌اند موضوع اهمیتی زیادی دارد. در همین حال چند عضو فعلی مجلس توصیه‌هایی را به جانشین‌های خود داشته اند که شاید مهمترین آن دوری از شعارزدگی، تاکید بر بعد نظارت و البته عدم تسویه حساب‌های سیاسی است. در همین زمینه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی مهمترین ضعف مجلس دهم را نظارت دانست و گفت: نمایندگان در مجلس یازدهم اقدامات نظارتی را سرلوحه کارشان قرار داده و از برگزاری جلسات متعدد و پراکنده کاری
پرهیز کنند.
ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح اقدامات مجلس دهم در روزهای پایانی عمر خود گفت: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه به پایان عمر مجلس دهم باقی مانده است نمایندگان باید در وهله اول بررسی لوایح وطرح‌های ناقص را به اتمام برسانند، طرح‌ها و لوایحی که ساعت‌ها برای بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی وقت صرف شده و قطعا تعیین تکلیف آن امری ضروری است. نباید تصور کرد که می‌توان بررسی این موارد را به مجلس بعدی موکول کرد چون عملا امکان این کار بر اساس قانون وجود ندارد.
وی در توصیه به نمایندگان مجلس یازدهم افزایش اقدامات نظارتی را ضروری خواند و توضیح داد: نظارت بر اجرای قانون یکی از وظایف مهم نمایندگان است که نباید مغفول بماند. توصیه‌ام به نمایندگان مجلس یازدهم افزایش نظارت‌هاست که در این صورت جلوی بسیاری از تخلفات و مشکلات و اشتباهات گرفته می‌شود. به گفته سروش، ضعف مجلس دهم در انجام وظایف نظارتی‌اش بود به طوری که در نظارت‌ها کم‌رنگ بود؛ انتظار می‌رود مجلس آینده این ضعف را نداشته باشد. نماینده تهران در پایان تاکید کرد: اگر نمایندگان در مجلس یازدهم می‌خواهند بعد از چهارسال کارنامه موفقیت آمیزی داشته باشند هر کدام یک یا دو موضوع مهم را در دستور کار قرار داده و با تمرکز بر آن به اتمام برسانند؛ لذا برگزاری جلسات متعدد و پرداختن به موضوعات متنوع تنها آنها را از هدف دور می‌کند و نمی‌توانند بعد از چهار سال دستاوردی داشته‌باشند. همچنین یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به نماینده‌های مجلس یازدهم توصیه می‌کنم که از سر دادن شعار فاصله گرفته و تقویت بعد نظارتی را فارغ از امیال و اراده‌های شخصی در اولویت قرار دهند.


جلال میرزایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اولویت‌هایی که مجلس دهم در یک ماه باقی مانده باید در دستور کار خود قرار دهد بیان کرد: این روزها در دستور کار مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده لایحه مناطق آزاد که شورای نگهبان برای بار دوم به آن ایراد گرفته است، طرح اصلاح قانون انتخابات قرار دارد. اما این که تا چه اندازه بررسی این طرح‌ها و لوایح برای کشور راهگشا است باید بررسی شود. به نظر می‌رسد که هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی باید با دولت صحبت کرده و در این مدت باقی مانده طرح‌ها و لوایح حیاتی که می‌تواند به توسعه کشور، حل مسائل و انسجام ملی کمک کند بپردازد. وی در ادامه اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد مجلس دهم باید سنجید که این مجلس با چه شعار و چه وعده‌ای بر سر کار آمد جریان اصلاحات در ابتدای کار شعار امید، آرامش، رونق اقتصادی و حمایت از سیاست‌های تنش زدایی در روابط خارجی و همچنین حمایت از اهالی فرهنگ و ادب و نهادهای مدنی را سر داد و اکثریت مجلس در این حوزه کوتاهی نکردند.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر این مجلس بیشترین تعامل را با دولت داشت و در سال ۹۶ وزرای دولت رای اعتماد از مجلس گرفتند و هیچ گاه مجلس به دنبال سنگ اندازی بر سر پای دولت نبود و در مواردی که پای امنیت ملی و منافع ملی به میان آمد مجلس کوتاهی نکرد. به عنوان مثال پس از تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا مجلس یکدست لباس سپاه بر تن کرد.
وی در ادامه تاکید کرد: بررسی برخی از لوایح از قبیل FATF، برجام و استانی شدن انتخابات مجلس کوتاهی نداشت و هر آن چه در توانش بود انجام داد. عملکرد این دوره از مجلس باید در مقایسه با دوره قبل و دوره بعد سنجیده شود آن گاه است که می‌توان نمره‌ای به عملکرد این مجلس داد.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان دوره بعدی بیان کرد: بنده به عنوان یک شهروند عادی که تجربه نمایندگی دارم به نمایندگان دوره بعد توصیه می‌کنم که از شعار سردادن فاصله بگیرند چرا که تاریخ مصرف شعار زود به اتمام می‌رسد. مجلس آینده باید به سمت تقویت کمیسیون‌ها رفته و در تصمیم گیری‌ها از نظرات صاحب نظران و کارشناسان مستقل غیر از مرکز پژوهش‌ها نیز استفاده کنند. از سوی دیگر انتظار می‌رود مجلس آینده در حوزه نظارت گام جدی تری بردارد.
وی افزود: انتظار می‌رود مجلس یازدهم از تجارب مجالس گذشته حتی تجربه‌های ناموفق آنها دست گرفته و در بعد نظارتی با جدیت بیشتری ورود کند. این که براساس سلیقه و میل شخصی در یک حوزه نظارت کلید بخورد به جایی راه پیدا نمی‌کند. باید اجازه دهند تا بعد نظارتی فارغ از امیال و اراده‌های شخصی پیش رود و هیئتی کارشناسی و مستقل برای دنبال کردن تحقیق و تفحص‌ها ایجاد شود. نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار می‌رود مجلس یازدهم با بررسی دقیق و کارشناسی در مواردی که لازم است که به بحث تحقیق و تفحص ورود کند و در نهایت نتیجه روشن و شفافی ارائه کند تا اعتماد عمومی نیز افزایش یابد. از نظر بنده اگر قرار باشد اصلاحی در کشور صورت بگیرد در گام اول بعد نظارتی مجلس باید قوی‌تر از بعد قانون‌گذاری آن شود.
علاوه بر این نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در کنار همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، نماینده‌ای که هنوز وارد مجلس نشده شخص رئیس‌جمهور را مورد خطاب قرار می‌دهد و تنش ایجاد می‌کند. بنابراین مشخص است برنامه آنان برای مجلس یازدهم چیست. برای اینکه بتوان مجلس و کشور را در آینده کنترل کرد، از همین حالا باید گفت که در این شرایط کشور، زمان تسویه حساب سیاسی نیست.
علی ساری، نماینده مردم اهواز درباره مجلس یازدهم به ایرناپلاس می‌گوید: افرادی که برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا و انتخاب شدند، همگی با یک گفتمان مشخص آمدند. وقتی سخنرانی این افراد در جای‌جای کشور را نگاه کنید می‌بینید که صحبت‌های انتخاباتی آنها بخشی از یک پازل است.
ساری همچنین معتقد است: این افراد ایده‌ها و طرح‌هایی را برای کشور مطرح می‌کنند اما باید گفت که بدون حل مسائل سیاست خارجی، ما از حل مشکلات داخلی ناتوان هستیم.
این نماینده مجلس اضافه می‌کند: در دنیای امروز همه کشورها به روابط بین‌المللی احتیاج دارند. بنابراین نمی‌توان بخش‌های مربوط به سیاست خارجی و تحریم‌ها را با یک بام و دوهوا، حل کرد. الان تحریم‌ها بسیاری از امور داخل کشور را تحت تاثیر قرار داده است. درحال حاضر اکثر افرادی که نیاز به داروهای ویژه بیماری‌های خاص دارند، زندگی‌شان نابود شده است.
او همچنین تصریح می‌کند: درحال حاضر نمایندگان مجلس یازدهم با این طرز تفکر آمدند که می‌توانند یک سری از مشکلات را بدون حل مسائل سیاست خارجی حل کنند. درواقع کسانی که اشراف دارند و بر روی این افراد تاثیر دارند باید کاری بکنند تا در سال‌های پایانی دولت دوازدهم، تنش ایجاد نشود.
ساری با بیان اینکه دوره خوبی برای تسویه حساب سیاسی نیست، اضافه می‌کند: یکدستی و یکپارچگی مجلس هم می‌تواند آسیب‌زا باشد و هم می‌تواند فرصت باشد. در بعضی از موارد، وقتی یکپارچگی وجود داشته باشد، خطای نمایندگان نشان داده نمی‌شود. چراکه همه از یک شیوه به آن موضوع نگاه می‌کنند. درصورتی که وجود اختلاف نظر در میان نمایندگان به تعدیل فضای سیاسی کشور کمک می‌کرد.