جنون زیبایی...

مجید ابهری‪-‬ شاید گرفتاری‌های روزمره زندگی نظیر گرانی، ترافیک و اکنون قرنطینه و کرونا حوصله ای برای ما باقی نگذاشته تا در هنگام عبور ومرور در خیابان‌ها به اطراف خود وچهره‌های برخی شهروندان مخصوصا خانم‌ها دقت کنیم. البته باورهای دینی نیز از دلایل اصلی این خیره نشدن به چهره بعضی از شهروندان مونث است. به هر حال وبه هر دلیل این مقدمه را از آن جهت عرض کردم تا وارد مقوله ای دشوار اما گسترده شوم. حضور ویروس موذی کرونا درجامعه اکثریت شهروندان رامجبور به استفاده از اقلام حفاظتی وبهداشتی نموده که یکی از اصلی ترین اقلام بهداشتی ماسک می‌باشد که تاکید فراوانی بر استفاده از آن شده است. خانم‌های جوان بیش از همه از ماسک دلخور هستند ودلایل وبهانه‌هایی برای قهر از آن اعلام می‌کنند. گرما، دشواری تنفس و... از دلایل اعلام شده می‌باشند. اما درصد قابل توجهی از خانم‌ها وبرخی مردان جوان در هر حال ماسک را تا نوک بینی خود می‌کشند وبه راه و کار خود ادامه می‌دهند.البته قبل از ورود کرونا و استفاده از ماسک این پژوهش من شروع شده بود و هنوز هم ادامه دارد. اگر کمی‌دقت کنیم اکثریت قابل توجهی از دختران جوان شبیه هم شده اند .
گویی بر صورت درصد کثیری از دختران وپسران جوان شابلون گذاشته و بخشی از صورتشان را نقاشی کرده اند. پس از تفکر فراوان و تعمق بسیار وپرس وجو فهمیدم؛ علت آن جراحی‌های زیبایی مخصوصا بینی در این عزیزان می‌باشد.رینو پلاستی یا جراحی پلاستیک و زیبایی همچون ویروسی فراگیر به جان برخی از فرزندان ما افتاده و به عنوان تبی فراگیر دامنگیر جوانان شده است.
تبلیغات گسترده برای جراحی‌های زیبایی از روکش دندان وکاشتن نگین برآنها ، جراحی گونه ،
ایجاد فک اسبی، بینی خوکی تا الگو گیری از چهره فلان هنرپیشه یا خواننده داخلی و فرنگی، بازار پر رونقی برای این بخش از پزشکی ایجاد کرده است. بسیاری از پزشکان متعهد ومتخصص از قبول بسیاری از این تغییرات امتناع کرده واما بعضی دیگر که توجهی به تقدس حرفه پزشکی نداشته، پول مانیفست اصلی کارشان است که اینگونه سفارشات را پذیرفته وانجام می‌دهند. یکی از دوستان سالمند تعریف می‌کرد وقتی از سفر برگشته و وقتی دخترش با نوه‌هایش به دیدار او آمده بودند، بیچاره پیر مرد هنگام گشودن درب دچار تردید شده و دوباره در را بسته برگشته بود.


دق الباب مجدد دوباره پدر را به در کشانده بود واین بار دختر با اعتراض می گوید: بابا چرا در را می بندی که تازه بنده خدا به اشتباه خود پی برده و می گوید تو چرا عوض شدی؟واقعا تو فلانی هستی؟
دوست مبهوت من می گفت: آخه بینی دخترم درست شکل بینی من بود اما انگار دوسه تا دماغ از او جدا کردند! چشمهایش درشت شده، دندانهایش سفید شده و موهایش بلند. گفتم دوست من امروز به مدد فنون وتکنیک های جدید، پیر را جوان وجوان را پیر می کنند . امروز جراحی زیبایی تبدیل به یک رقابت نفس گیر شده و برخی با قرض وفروش طلاجات وغیره، خود را به دست جراحان زیبایی می سپارند. اما بشنوید از سوی دیگر که دختران جوان و برخی بانوان بعد از جراحی زیبایی مخصوصا بینی دچار پشیمانی شده اند. دریک پژوهش که در بنیاد علوم رفتاری وابسته به دفتر صیانت از تحکیم خانواده توسط این حقیر وتعدادی از دانشجویان مقطع دکتری روانشناسی صورت گرفت اصلی ترین نتیجه تحصیل شده این بود که: دختران اصلی ترین دلیل عدم ازدواج را زشتی چهره ومخصوصا بینی خود قلمداد کرده و دست به رفع مانع می‌زنند. متاسفانه بعد ازبهبودی و گذشت چند سال گشایشی صورت نگرفته واز شاهزاده زرین کمر خبری نشد که نشد. از اینجا گریه ناامیدی و گوشه گیری شروع شد. به عنوان یک رفتارشناس ایرانی بارها و بارها عرض کردم و باز معروض می‌دارم؛ بعد از گسترش شبکه های ماهواره‌ای و فضای مجازی چهره های روتوش شده وتصاویر گوناگون در صفحات بعضی از جوانان نقش بسته و بازدیدکنندگان را به فکر وادار می‌کنند. اصلی ترین ویروس واگیر کننده؛ «سندروم خود زشت پنداری» است که گریبانگیر افراد شده از اینجا به بعد عقدی استوار بین فرد و آیینه بسته شده و نظر خواهی :آیا دماغ من زشت وبزرگ است؟ که در نهایت به تصمیم جراحی ختم می گردد. جراحی پلاستیک که اسم مصطلح جراحی های زیبایی است امروز در تمام بخش های بدن قابل اجرا بوده است .عجیب است که اکثریت رسانه های تصویری، نوشتاری و گفتاری در این زمینه‌ها کمتر حرف می زنند و گاهی خود نیز به یک بلندگوی تبلیغی تبدیل می شوند.