واکنش ایران به یک فرضیه

حسن هانی زاده‪-‬ وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر خواهان عدم تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران شد و گفت: می‌خواهیم اطمینان یابیم که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت .
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در مورد برجام مدعی شد: ما هر آنچه از ابزار دیپلماتیک در اختیار داریم را به کار خواهیم گرفت تا مانع فروش تسلیحات توسط چین و روسیه به ایران شویم.
آمریکا مدت هاست که دراین راستاروش های مختلفی را به کار گرفته است ، حتی سخن از بازگشت به برجام در چارچوب راه اندازی مکانیسم ماشه و تلاش برای تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران نیز در رسانه ها مطرح شده است .
به هر روی در سه ماه آینده تحریم های تسلیحاتی ایران به پایان می رسد و ایران قادرخواهد بودبا جهان درمسائل تسلیحاتی همکاری داشته باشد، براساس قوانین موجود، بسیاری معتقدند آمریکا نمی تواند پیش نویس قطعنامه ای علیه ایران را برای مانع شدن ازاین موضوع به سرانجام برساند ازهمین رو به انگلیس و فرانسه فشار می‌آورد تا چنین قطعنامه ای را تهیه کنند،احتمال اینکه با توجه به شرایط موجود انگلیس و فرانسه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت تحت تاثیر آمریکا بخواهند فشارهای بیشتری علیه ایران اعمال کنند وجود دارد اما اینکه آن ها بخواهند مسیری را طی کنند که به نابودی برجام بیانجامد بعید است .


از سویی آمریکا با ترفند بازگشت به برجام ممکن است خود بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کرده و منتظر اروپا نماند و یاپیش نویس قطعنامه را به سرانجام برساند ، دراین جا نقش چین و روسیه به عنوان دو عضو ثابت شورای امنیت برای وتوی چنین قطعنامه ای مطمئنا خودش را نشان میدهد. در مجموع به نظر می‌آید در حال حاضر بازگشت به برجام و ادامه تحریم های تسلیحاتی ایران بیشتر یک پروپاگاندای انتخاباتی برای ترامپ است که تمام برگهای برنده خود را در 2020 از دست داده است .
بحران‌سازی در منطقه و فشار به ایران نیز در همین راستاست . اما اگر آمریکا به هردلیل موفق به این شود تا تحریم های تسلیحاتی ایران لغو نشود ،
ایران نیز قاعدتا سیاست خروج گام به گام و تدریجی از برجام را ادامه خواهد داد و این احتمال وجود دارد که در آخرین مرحله از ان پی تی خارج شود ولی خروج ایران از ان پی تی به مصلحت نیست و دست آمریکایی ها را برای هر گونه اعمال فشار بازتر می کند . ایران بهتر است همان سیاست کاهش تعهدات و افزایش غنی سازی اورانیوم را طی کند .