تناقضاتی که مردم را سر در گم می‌کند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: مشکلات مربوط به ویروس کرونا کم بود، این روز‌ها حواشی مربوط به اجرای طرح ترافیک نیز به آن اضافه شده و مسئولین با تناقض گویی‌های خود بیش از هر زمان مردم را دچار سردرگمی‌کرده اند؛ یک روز شهرداری تهران و اعضای شورای شهر می‌گویند از هفته آینده طرح ترافیک اجرایی خواهد شد و روز بعد استانداری اعلام می‌کند تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک اجرایی نخواهد شد! این در حالی است که از همان روزهای ابتدایی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بود تا پایان دوره کرونا به هیچ وجه
طرح ترافیک به اجرا گذاشته نخواهد شد اما مسئولان مدیریت شهری همچنان ترافیک را بهانه کرده اند تا این طرح را دوباره به اجرا در آورند چرا که خزانه مدیریت شهری خالی است و شهرداری همچنان به دنبال کسب در آمد است!
> احتمال اجرای طرح ترافیک
دهم اردیبهشت ماه بود که مناف‌هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:


« هم اکنون در همه نقاط تهران به جز محدوده مرکزی به لحاظ ترافیک وضع مساعدی داریم، اما در محدوده مرکزی تهران به سبب حضور اصناف و کارکنان دولت مشکلاتی ایجاد شده است. به همین منظور روز گذشته طرحی را در وزارت کشور برای هماهنگی هر چه بیشتر ارائه کردیم که طرحی مشترک میان شهرداری تهران، شورای شهر و راهور است که بر اساس آن بنا داریم ساعت طرح ترافیک اصلاح شود، بطوریکه ساعت اجرای طرح‌های ترافیکی از ۸ تا ۱۶ در نظر گرفته شود که اگر کارکنان دولت قبل از ۸ صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و چون قبل از ساعت ۱۶ هم خارج می‌شوند باز هم مشمول نخواهند شد. مقرر شد دوربین‌ها، شهروندان عادی را هم نگیرند و خروج از محدوده طرح ترافیک تا پیش از ساعت ۱۶ را آزاد کردیم تا دوربین‌ها ثبت تخلف نکنند و شرایط قیمت را هم ۵۰ درصد و ۷۰ درصد تخفیف در نظر گرفتیم تا بتوانیم جلوی سفرهای زائد را بگیریم و سفرهای ضروری انجام شود.»
> طرح ترافیک در تهران اجرا نخواهد شد
همین موضوع سبب شد تا زمزمه‌هایی از اجرای دوباره طرح ترافیک از روز شنبه(13 اردیبهشت) به گوش برسد تا اینکه بعد از ظهر روز جمعه محمد تقی زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با تاکید بر اینکه در تصمیم ستاد مقابله با کرونا مبنی بر عدم اجرای طرح ترافیک در تهران تاکنون تغییری ایجاد نشده است، گفت:« ۱۳ اردیبهشت ماه طرح ترافیک درپایتخت اجرا نخواهد شد. هیچ تصمیمی‌برای اجرای طرح ترافیک که قبلا توسط ستاد ملی مقابله با کرونا عدم اجرای آن تصویب شده بود، اتخاذ نشده ست.»
> گمانه زنی درباره اجرای طرح
گمانه زنی درباره اجرای طرح ترافیک همچنان ادامه داشت تا اینکه عمار سعیدیان فر مدیر ساماندهی محدوده طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: «اجرای طرح ترافیک به شکل جدید و با بسته پیشنهادی شهرداری و شورای شهر تهران منوط به تصویب در ستاد مقابله با کرونا‌ی شهر تهران است. اگر ستاد مقابله با کرونا با بسته پیشنهادی موافقت و آن را تصویب کند، این طور نیست که ما بخواهیم ظرف مدت یک یا دو روز آن را اجرایی کنیم و نیاز به زمان یک هفته‌ای دارد. ستاد مقابله با کرونا‌ می‌تواند در زمان تصویب بسته پیشنهادی شورای شهر و شهرداری تهران، برای کنترل ترافیک پایتخت یکی از بند‌های آن را تصویب نکند.»
> بررسی طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه طرح ترافیک روز شنبه اجرا نمی‌شود، گفته بود:
«در هفته پیش رو در ستاد ملی مقابله با کرونا که احتمالا رئیس جمهور هم در آن حضور
خواهد داشت، تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص خواهد شد.»
وی ادامه داد: «در جلسه‌ ستاد مدیریت کرونا کلانشهر تهران که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد موضوع بسته پیشنهادی طرح ترافیک که با توافق سه‌جانبه، شهرداری، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و پلیس راهور جهت اجرا نهایی شده است مورد بحث قرار گرفت. بسته پیشنهادی طرح ترافیک در دوران کرونا نهایی شده و از سوی‌هاشمی‌رییس شورای شهر به ستاد مقابله با کرونا ارسال شده است. قرار است این بسته هفته آینده در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، به سرانجام برسد و تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص شود و حمایت‌های لازم انجام و اجرای طرح به تصویب برسد. در طرح ترافیکی که قرار است هفته آینده احتمالاً اجرا شود همه جوانب در نظر گرفته شده است.»
> مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا
حکم مصوبات شورای امنیت ملی را دارد
حواشی مربوط به اجرای دوباره طرح ترافیک سبب شد تا روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد، او مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را حکم مصوبات شورای امنیت ملی دانست و تاکید کرد:
« رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک نباید در کلانشهرها از جمله تهران اجرایی شود.»
وی ادامه داد: «. با توجه به این دستور و مصوبه احتمال دارد که در خصوص اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک تجدیدنظر شود که البته این موضوع نیز باز از طریق ستاد ملی کرونا و دکتر نمکی اعلام می‌شود؛ یعنی بعد از چند روز از اجرای طرح الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی‌به ویژه مترو در خصوص اجرای طرح ترافیک در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری و از سوی دکتر نمکی اعلام می‌شود.»
> طرح ترافیک منجر به استفاده بیشتر از
حمل ونقل عمومی‌می‌شود
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این خصوص گفت:« حمل ونقل عمومی‌جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد، اما وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی‌می‌روند. موضع وزارت بهداشت در مورد طرح ترافیک با هماهنگی دستگاه‌های دیگر اعلام می‌شود. از طرفی برداشتن طرح ترافیک باعث افزایش ترافیک و کمبود پارکینگ در سطح شهر شده است. در مورد دوران کرونایی نه وزارت بهداشت می‌تواند به تنهایی نظر بدهد و نه دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در این زمینه مسئول هستند. در نتیجه در مورد طرح ترافیک باید با خرد جمعی تصمیم گیری شود.»
> طرح ترافیک از ابتدای اجرا اثربخشی نداشت
با این همه برخی اعضای شورای شهر نیز روز گذشته در خصوص طرح ترافیک اظهار نظر‌هایی داشتند که با واکنش‌های بسیاری همراه بود، الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح ترافیک است گفته بود: « لغو طرح ترافیک در پایتخت در حال حاضر ضروری است و با توجه به اینکه گزارشی مبنی بر افزایش مراجعه بیماران بدحال مبتلا به کرونا در پایتخت داشته‌ایم، هر چه بتوانیم در جهت رعایت فاصله اجتماعی اقدام کنیم در پیشگیری از شیوع این بیماری موفق‌تر خواهیم بود. اولویت در حال حاضر کمک به رعایت هر چه بیشتر فاصله اجتماعی است نه بحث‌های ترافیکی که با توجه به کمبود اتوبوس و واگن مترو در ناوگان حمل و نقل عمومی‌باید شرایط را برای استفاده از خودروی شخصی جهت رفت و آمد در سطح شهر مورد توجه قرار دهیم.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما بسته مقابله با ترافیک تهران در شرایط کرونایی که توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر جهت ارسال به ستاد کرونا تهیه شده است را تایید و امضا کرده‌اید؟ گفت: «من هیچ درخواستی در این زمینه را تایید نکرده و امضایی هم نداشته‌ام. باید این مسئله در صحن شورا مطرح شود که در صورت رای مثبت اکثر اعضای شورای شهر تبدیل به مصوبه خواهد شد و آن زمان می‌توان اعلام کرد جمع‌بندی نهایی در مورد لغو یا اجرای طرح ترافیک میان اعضای شورای شهر حاصل شده است.»
فخاری تصریح کرد: «من بارها در مورد نواقص طرح ترافیک جدید در صحن شورای شهر تذکر داده‌ام و در سال 96 نیز در مورد این مسئله و اینکه طرح جدید ترافیک آثار مثبت چندانی ندارد و سبب کاهش آلودگی هوا نمی‌شود صحبت کرده‌ام. اجرای طرح ترافیک جدید به طور کلی در پایتخت توجیه چندانی ندارد
و باید بازنگری شود. همچنین برای در نظر گرفتن
حلقه‌های ترافیکی باید الگوهای مالی و محاسبات متفاوتی را در نظر گرفت. به نظرم طرح جدید ترافیک که اجرای آن از سال ۹۶ بسیار هم بحث‌بر‌انگیز بوده کارآیی ندارد و نیاز بود دوره‌ای آزمایشی اجرا شود و اثربخشی آن مورد ارزیابی قرار گیرد.»
> سردرگمی‌مردم
یک بار دیگر اجرای طرح ترافیک به هفته بعد موکول شد و مسلما هفته بعد هم طبق روال گذشته مردم با سردرگمی‌صحبت‌های متناقض مسئولان مواجه خواهند شد. در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور بسته پیشنهادی طرح ترافیک که علیخانی، عضو شورای شهر از آن صحبت می‌کند و آن را توافق سه‌جانبه، شهرداری، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و پلیس راهور می‌داند، به گفته الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تا کنون در صحن علنی شورا مطرح نشده و درباره آن رای گیری صورت نگرفته است؟ الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر که طرح ترافیک جدید را بدون اثر بخشی می‌داند چرا پیش از این و در زمان اجرایی طرح مذکور درباره آن صحبت نکرده بود؟ از طرف دیگر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که به گفته استاندار حکم مصوبات شورای امنیت ملی را دارد چرا توسط برخی از نهاد‌ها رعایت نمی‌شود؟