زنگنه:نمایندگان ادوار استخدام نمی‌شوند

آفتاب یزد- گروه سیاسی: «ارتزاق از سفره نفت»، موضوعی بود که روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس تازه نفس یازدهم مطرح شد. علیرضا
بیگی، نماینده مردم تبریز در حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت از نمایندگانی سخن گفت که «به دلیل رای نیاوردن یا رد صلاحیت، وزارت نفت را تبدیل به حیاط خلوت خود کرده اند» چرا که بنا بر برخی ادعاها،20 تن از وکلای ادوار پیشین مجلس، هم اکنون در وزارتخانه نفت و زیر مجموعه‌های آن مشغول به کار هستند و 8 نفر از نمایندگان مجلس دهمی نیز به آن‌ها پیوسته‌اند و با شماره‌های پرسنلی مناصب جدید خود، بهارستان را ترک کرده‌اند. این در حالی است که وزیر نفت در پاسخ به نماینده مردم تبریز اظهار داشت که «تحت فشار است اما به هیچ وجه تن به این کار ( استخدام نمایندگان) نخواهد داد».
فشار و فساد دوکلید واژه‌ای هستند که تاکنون زمامدار وزارتخانه نفت به هنگام سخن گفتن در مورد ادعای جذب نمایندگان مجلس به زبان‌آورده است.اما وی تاکید نموده که تاکنون تن به این خواسته‌ها نداده است.
> منظور از فشار


اما منظور زنگنه از فشار چیست؟احتمال آن می‌رود که فشار‌های وارد آمده بر زنگنه از سوی نمایندگان، استفاده از ابزارهای پارلمانی چون طرح سوال، تذکر، استیضاح و جمع‌آوری امضا بوده باشد. چرا که وزیر نفت در زمره وزرایی به شمار رفته که نه در مجلس نهم و نه در مجلس دهم همسو با نمایندگان نبوده است. از زنده کردن دوباره ماجرای کرسنت گرفته تا جمع‌آوری‌های چندباره امضا برای استیضاح او، انتقاد از خروج شرکت توتال از فاز 11 پارس جنوبی، تعلل بر فعال ساختن بورس نفت، توقف خط لوله صلح، برداشت 500 هزار بشکه‌ای عربستان از میدان مشترک نفتی و برداشت 35 هزار بشکه‌ای توسط ایران و درگیری‌های ایجاد شده بر سر بنزین سهمیه‌بندی شده از جمله مواردی بوده که موجب جدال میان نمایندگان و وزیر نفت شده است. از همین رو به نظر می‌رسد زنگنه از فشار سخن می‌گوید.
> نفت، ضامن آینده نماینده
آن‌طور که جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم، به آفتاب یزد گفته است انجام فساد و ایجاد فشارهای گوناگون از سوی گروهی از نمایندگان به وزرای اقتصادی دولت‌ها برای گرفتن صندلی‌های ریاست امری مرسوم و رایج بوده است.
او در این باره می‌گوید:« امتیاز دهی و امتیاز‌گیری که در همه مجالس به وقوع پیوسته هم خلاف قانون است هم خلاف شرع. به خاطر می‌آورم استیضاح وزیری را در مجلس ششم که کنسل شد و نمایندگان استیضاح‌کننده با گرفتن امتیازاتی از استیضاح وزیر منصرف شدند..»
جلالی زاده ادامه می‌دهد:« موجبات فساد در درون یک سیسستم تنها رشوه خواری یا اختلاس کردن نیست. افرادی که فاقد تخصص لازم هستند وارد کمیسیون‌های مجلس می‌شوند و بعدها از طریق آن کمیسیون خود را به وزارتخانه‌ای تحمیل می‌کنند یکی از موارد مشخص فساد هستند. واضح بگویم کسی که با رانت نماینده بودن به وزارتخانه‌ای پولساز برود، ایجاد فساد کرده است. برخی نمایندگان را می‌شناسم که برای حضور در کمیسیون خاصی چندین ماه صبر می‌کنند تا آینده خود را تضمین کنند.»
> توضیح وزارت نفت
با این حال به گفته کسری نوری، مدیر روابط عمومی وزارت نفت، از سال 95 تا کنون استخدام تازه‌ای صورت نگرفته است و نمایندگانی که به تازگی جذب این وزارتخانه شده‌اند، « از سال‌ها قبل به استخدام وزارت نفت درآمده بودند یا از دستگاه‌های دیگر به این وزارتخانه منتقل شدند».