برکناری پر ابهام آقای سخنگو

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: انگار به صدا و تصویرش در رسانه ملی عادت کرده بودیم که حوالی ساعت 2 و نیم عصر برایمان اخبار مربوط به کرونا را بگوید و امید بدهد که شرایط رو به بهبود است؛ روز گذشته به یکباره خبر برکناری او منتشر شد، برکناری که هیچکس دلیلش را نمی داند! بلافاصله پس از آن هم جایگزین سخنگوی وزارت بهداشت معرفی شد و
هیچ کس نفهمید کیانوش جهانپور چرا دیگر قرار نیست هر روز ساعت 2 و نیم بعد از ظهر در قاب تلویزیون اخبار کرونایی بگوید. تنها واکنش جهانپور به گمانه زنی‌ها در خصوص برکناری اش توئیتی همراه با عکس سردار دلها حاج قاسم سلیمانی بود، او در این توئیت نوشته بود:« یکی مرد جنگی به از صد هزار....» همین جمله کوتاه ابهام در خصوص برکناری جهانپور را بیش از پیش به رخ می کشد.
> پشت پرده استعفای جهانپور
جهانپور که طی 111 روز گذشته در رسانه ملی با عنوان سخنگوی وزارت بهداشت از او یاد می شد حال انگار جایگاه دیگری دارد چرا که «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام انتصاب «سادات لاری» به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرده است که «تاکنون هیچکس به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب نشده و کیانوش جهانپور به عنوان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در طول مدیریت بیماری کرونا از طرف روابط عمومی خبررسانی بیماری کرونا را به عهده داشته است.» این در حالی است که در بخش دیگری از این پیام آمده است: «از آنجا که هر‌گونه اظهار نظر سخن گو دیدگاه رسمی دستگاه و وزیر مربوطه تلقی می‌شود لذا قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است با من هماهنگی و از


هر گونه سیاسی کاری پرهیز کنید.» همین عبارت کوتاه نشان می دهد که مسائل پشت پرده ای در برکناری کیانوش جهانپور وجود دارد که هیچکس نمی خواهد درباره آن‌ها به میان بیاید.
> حواشی آقای سخنگوی پیشین
شاید بتوان گفت یکی از پر رنگ ترین حواشی جهانپور در سمت سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع« شوخی تلخ چین با جهان» باز می گردد که واکنش‌های زیادی را هم به همراه داشت؛ فروردین ماه بود که او در نشست خبری خود دریافت اطلاعات اشتباه در مورد بیماری کرونا از کشور چین را یک شوخی تلخ خواند و این آغاز چالشی جدید برای دستگاه دیپلماسی کشور بود. جهانپور گفته بود:« بسیاری در تمام جهان
فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنز است و مرگ و میر کمتری دارد و همه موارد مبتنی بر اطلاعاتی
بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد چون بسیاری از داده‌های چین در مورد ویروس کرونا نادرست بود.» دقایقی بعد از اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت، چانگ هوا سفیر چین در تهران، کیانوش جهانپور را ناآگاه از نشست‌های خبری دولت چین تلقی کرد و پیشنهاد کرد برای حصول نتیجه، اخبار را با دقت بیشتری بخواند. جهانپور نیز در پاسخ به سفیر چین، در صفحه توییتر خود نوشت: «وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم روزانه دو کنفرانس خبری نشست تخصصی و نشست سخنگو را هر روز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می‌کند که تقریبا کم نظیر است و برای سفرای محترم و اصحاب رسانه و همه کشورها به ویژه کشورهای دوست قابل استفاده خواهد بود.» اما نماینده دولت چین در ایران باز هم با ادبیاتی نادرست در پاسخ به جهانپور نوشت: «آقای عزیز، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش‌های بزرگ مردم چین احترام بگذارید.» با این حال اظهار نظرهای جهانپور به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد به طوریکه برخی از کاربران دلواپس شبکه‌های اجتماعی به حمایت از سفیر چین پرداخته و خواستار برکناری جهانپور شدند، او نیز خطاب به تمام کاربران دلواپس گفت: «ما تلاش می‌کردیم سیاست را به سلامت گره نزنیم. به هرحال ما نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم. اما تلاش می‌کنیم حوزه سلامت رنگ و بوی سیاسی نگیرد. البته به معنای این نیست که سیاست را نفهمیم. بلکه سعی می‌کنیم سیاست را وارد کار ویژه خود نکنیم. از دیروز و در پی اظهارنظر بنده این موضوع مطرح است؛ باید اصول دیپلماسی را مدنظر قرار دهیم، اینکه افراد به این نتیجه رسیدند که دیپلماسی اهمیت دارد باعث خوشحالی است.» لازم به ذکر است که حواشی پیرامون این موضوع به همین جا ختم نشد و تا مدت‌ها بازخورد‌های آن ادامه داشت.
اما این تنها حاشیه ی آقای سخنگو نبود،
در پی انتشار آمار جانباختگان کرونا برخی از اعضای شورای شهر آمار وزارت بهداشت را زیر سوال بردند؛ محمدجواد حق‌شناس، ناهید خداکرمی و چندین عضو شورای شهر تهران گفته بودند:
« روزانه در تهران بین ۷۰ تا صد نفر براثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند و به‌همین‌دلیل آمار رسمی وزارت بهداشت محل بحث است.» مشابه این سخنان را رئیس شورای شهر تهران در آخرین روز فروردین سال جاری هم اعلام کرد که آغازگر حاشیه‌های جدید شد.
محسن‌هاشمی در جلسه شورای شهر آمار رسمی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا را غیرواقعی خواند و گفت:« اعضای شورای شهر نگران‌اند که این آمار تصور عادی‌شدن شرایط را ایجاد کند و زمینه اتخاذ تصمیماتی درباره رفع محدودیت‌ها شود.» این سخنان رئیس شورای شهر با واکنش جهان‌پور همراه شد و او در گفت‌وگو با رکنا دراین‌باره گفت: «ما مسئول این نیستیم که آمارها را به کسی اثبات کنیم. در دوره انتخابات هم بعضی آمارها را قبول نداشتند. پیش‌تر درباره یکی از اعضای شورای شهر گفتیم ایشان متخصص تولد است، بهتر است درباره تخصص خود صحبت کند تا مرگ‌ومیر. ایشان در پاسخ ما گفتند: «ما آمار پاس کرده‌ایم». البته منظور من شمارش نیست. همه ما سوم ابتدایی شمارش را خوانده‌ایم. چهارم و پنجم ابتدایی نیز تمرین کردیم. نیاز نیست که دانشگاه رفته باشیم؛ ولی عرض کردم که دوستان در حوزه‌ای اظهارنظر کنند که تخصص آن را دارند. درباره علت فوت، هیچ‌کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم درباره تخصص این افراد جست‌وجو کردم و دیدم سابقه شمارش و آمار دارند و درباره انتخابات اظهارنظر داشتند!».
او در این گفت‌وگو که موج‌ انتقادها را نیز
در پی داشته، گفته بود: «درباره همین تخصص شمارش آرای انتخاباتی هم، مثلا جایی گفته بودند ما آمار را قبول نداریم یا قبول داریم یا کم و زیاد است. دیگران را هم به واسطه همین حرف به اشتباه انداختند و خانه‌نشین کرده‌اند. باز هم تاکید می‌کنم، در این جمع کسی را ندیده‌ام که درباره علت فوت تخصصی داشته باشد؛ بنابراین پاسخی هم برای آن ندارم؛ چون این اظهارنظر از جنس علت فوت نیست... ؛ ولی من جز آمار انتخاباتی یا تولد چیز دیگری در این دوستان ندیدم.»
پس از این سخنان جهان‌پور، «محمد علیخانی»، عضو شورای شهر تهران، در توییتی با انتقاد از سخنگوی وزارت بهداشت نوشت: «جهانپور
در پی اعتراض اعضای شورای شهر تهران درباره آمار کرونا، آنها را همان مدعیان شمارش آرای ۸۸ نامیده‌است. عارضم‌ که پنهان‌کردن دم خروس در جایی که مضحکه ملت شده‌اید، به هر شیوه‌ای اگر ممکن باشد، با پله‌کردن انتخابات ۸۸ نه‌تنها ممکن نیست؛ بلکه مدت‌هاست از مد افتاده است». دراین‌باره برخی کاربران نزدیک به جریان محافظه‌کار هم در شبکه‌های اجتماعی به اظهارنظر پرداختند و توضیحات جدید سخنگوی وزارت بهداشت را تلاشی برای پاک‌کردن اثر سخنان خود درباره چین اعلام کردند.
> آیا سیاسی کاری‌ها دست از سر
وزارت بهداشت بر می دارد؟
وقتی به این حواشی توجه کنیم آن وقت است که متوجه خواهیم شد متن پیام انتصاب سادات لاری به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، که از طرف سعید نمکی تنظیم و نوشته شده است، آن جا که به پرهیز از اظهار نظر‌های شخصی و سیاسی کاری اشاره دارد، چه مواردی را مد نظر قرار داده است. در هر صورت نگاهی گذرا به
آن چه که طی 111 روز گذشته اتفاق افتاده، نشان می دهد برکناری جهانپور پشت پرده ای دارد که هیچکس حتی خود آقای سخنگوی پیشین هم نمی خواهد درباره آن صحبت کند و ترجیح می دهد با توئیتی پر ابهام ناگفته‌ها را خاک کند. حالا اما سخنگوی جدید هر روز بدون هیچ حاشیه و اظهار نظر شخصی تنها به بیان آمار روزانه خواهد پرداخت اما سوال اینجاست که آیا تحت این شرایط سیاسی کاری‌ها دست از سر وزارت بهداشت بر می دارد؟