حکم اعدام برای افشاکننده مسیر تردد سردارشهید سلیمانی

آقایان بدون هماهنگی وعده آزادی زندانیان اتباع بیگانه را به دیگران ندهند
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً آقای میرسلیم یکی از نمایندگان مردم تهران در ادعایی گفته که یکی از روسای سابق کمیسیون‌های مجلس، ۶۵ میلیارد تومان رشوه برای انجام یکسری کار‌ها اخذ کرده است؛ اولاً آیا برای این ادعا از وی تاکنون سند و مدرکی اخذ شده است و موضع دستگاه قضا در این ادعا چیست و آیا در گذشته رسیدگی به این پرونده شروع شده است، گفت: بلافاصله بعد از اعلام این موضوع از سوی آقای میرسلیم، حسب الامر ریاست قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور، از او دعوت کرد و هم مطالب وی را شنیده و هم اسناد و مدارکی که آقای میرسلیم ادعا می‌کند که مرتبط با ادعای اخذ رشوه از ناحیه رئیس سابق یکی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است، دریافت شده است. دستور رسیدگی جدی به این موضوع صادر و سازمان بازرسی کل کشور مشغول بررسی این ادعا و اسنادی که گفته می‌شود مرتبط با این موضوع است، می‌باشد. وی ادامه داد: این موضوع جدید است و هنوز بررسی‌ها مراحل آغازین خود را طی می‌کند و در پایان رسیدگی و اقدامات سازمان بازرسی نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد. اسماعیلی تاکید کرد: قوه قضاییه بار‌ها اعلام کرده که اگر افراد از جرمی مطلع می‌شوند، بهتر است به جای رسانه‌ای کردن، آن‌را به قوه قضاییه اعلام کنند؛ اما وقتی موضوع واجد اهمیت، رسانه‌ای هم می‌شود، هم ورود می‌کند و هم نسبت به بررسی موضوع اقدام می‌نماید. در بررسی این موضوع هم با جدیت اقدام خواهد شد.
> متولی موضوع زندانی و زندانیان، قوه قضاییه است
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آزادی «مایکل وایت» و نقش قوه قضاییه در آزادی او و وجود شاکی خصوصی برای وی در ایران گفت: موضوع آزادی «مایکل وایت»، زندانی تبعه آمریکا در جمهوری اسلامی ایران، یک اقدام انسان دوستانه در چارچوب ضوابط و مقررات قضایی و با عنایت به مصالح عمومی کشور به لحاظ ورود کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور بوده است.وی ادامه داد: قوه‌قضاییه به لحاظ پیشنهادی که در این خصوص واصل شده بود و از طرف دیگر اینکه مساعدت ما به استخلاص برخی از هموطنان بی‌گناه ما در زندان‌های آمریکا از جمله دکتر سیروس عسگری که بی‌گناهی او از قبل ثابت شده بود، اما اجازه خروج از آمریکا را نمی‌دادند و هم آقای دکتر طاهری که در زندان آمریکا بود، کمک می‌کرد،


با توجه به تعامل و هماهنگی بین قوا و نظر کارشناسی دبیرخانه شورای
عالی امنیت ملی، ارفاقات و تخفیفات قانونی را بعد از آنکه نسبت به جلب رضایت شاکی خصوصی اقدام شد، صورت داد. سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: این پرونده شاکی خصوصی داشت و با پرداخت غرامت از ناحیه محکوم این پرونده به شاکی خصوصی، رضایت شاکی جلب شد. بعد از جلب رضایت شاکی خصوصی به لحاظ برخی از بیماری‌های قبلی که این محکوم آمریکایی داشت و قبل از بازداشت مبتلا به بیماری ایدز و اچ آی وی مثبت بود، لذا احتمال آن داده می‌شد که به لحاظ بیماری، برای او حادثه‌ای اتفاق بیفتد. البته این جزو افتخارات نظام قضایی و زندانبانی ماست که به فردی که دارای یک بیماری بسیار خطرناک و از بین برنده قوای ایمنی بدن مانند ایدز است و علاوه بر آن دارای بیماری‌های متعددی هم بوده، به گونه‌ای خدمات زندانبانی ارائه شد که نه تنها بیماری او در زندان تشدید نشد، بلکه روند بهبودی را طی کرد و نهایتاً با برخورداری از ارفاقات قانونی از زندان آزاد شد. اسماعیلی با بیان اینکه متولی موضوع زندانی و زندانیان، قوه قضاییه است، گفت: اصلا امکان پذیر نیست بدون هماهنگی قوه قضاییه در مورد زندانیان مذاکره و مباحثه شود تا چه برسد به تبادل؛ از همین جا اعلام می‌کنم که آقایان در بخش‌های مختلف جایگاه خودشان و جایگاه قوه قضاییه را بدانند و از ناحیه قوه قضاییه و بدون هماهنگی با این قوه، وعده آزادی همه زندانیان اتباع بیگانه را به دیگران ندهند.وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری در مورد زندانیان با قوه قضاییه است؛ البته قوه قضاییه در این موضوع مصالح ملی و امنیت کشور و نظرات کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و بخش‌های کارشناسی دولت را مورد لحاظ قرار داده و خواهد داد.
> حکم اعدام برای افشاکننده مسیر تردد سردارشهید سلیمانی
وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده است یکی از جاسوسان سازمان سیا اخیرا به اعدام محکوم شده، آیا صحت دارد، گفت: اخیرا فردی به نام آقای سید محمود موسوی‌مجد فرزند سیدکاظم که هم به سرویس موساد و هم به سرویس سیا وصل شده بود و در قبال اخذ دلار‌های آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و بویژه حوزه نیرو‌های مسلح از جمله سپاه پیروزمند قدس و اطلاعاتی را جمع‌آوری و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. یکی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بود که با حکم دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد. اسماعیلی ادامه داد: شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور اخیرا این حکم را تایید کرده و به زودی حکم این فرد اجرا می‌شود و هم او به سزای اعمالش خواهد رسید و هم اربابان او قاطعیت و صلابت و اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را مشاهده
خواهند کرد.
> آخرین وضعیت پرونده سقوط هواییمای اوکراینی
اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواییمای اوکراینی و متهم یا متهمان این پرونده نیز اظهار کرد: در مورد این پرونده، بخش قضایی پرونده به عهده قوه قضاییه و مشخصا سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.وی ادامه داد: به محض وقوع حادثه، دستور رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی جدی به این موضوع صادر شد. در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و دادسرای نظامی شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده تعیین و اقدامات متعدد در خصوص معاینه محل و تحقیقات محلی و دستور لازم برای حفظ اشیای باقیمانده در صحنه سقوط صادر گردید.اسماعیلی ادامه داد: گروه‌های کارشناسی متعدد بالغ بر ۷ گروه کارشناسی و ۱۲ گروه بررسی سانحه، کار بررسی این حادثه را آغاز کردند. از ناحیه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان و شهدای این حادثه می‌توانند به سازمان قضایی مراجعه و هم در بعد حقوقی و هم در بعد کیفری ادعا و شکایاتشان را مطرح کنند.سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: تاکنون قریب به ۷۰ خانواده مراجعه و ادعا‌های خود را نزد بازپرس پرونده مطرح کرده‌اند. همچنین گروه‌هایی از خانواده جانباختگان و شهدای سقوط این هواپیما، ملاقات‌هایی با دادستان نظامی و رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران و رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح کشور داشتند. جلسات مفصل چند ساعته برگزار و حرف‌ها و سخنان آن‌ها شنیده شده است.اسماعیلی گفت: در این پرونده تا کنون ۶ نفر از عوامل ذیربط بازداشت شده‌اند که در روز‌های اخیر سه نفر از متهمان بازداشت شده با قرار تامین آزاد شدند و سه نفر دیگر کماکان در بازداشت هستند. خود تداوم بازداشت این افراد با گذشت قریب شش ماه از وقوع حادثه بیانگر اهتمام، جدیت و قاطعیت مراجع قضایی در رسیدگی به این پرونده است.وی افزود: بخش‌های دیگر کارشناسی این پرونده باید توسط سازمان‌های ذیربط انجام و نواقص پرونده تکمیل شود. به طور قطع قوه قضاییه و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با صلابت در جهت احقاق حقوق همه جانباختگان این حادثه و خانواده آن‌ها اقدام خواهد کرد.
> آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی
به گزارش میزان، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی گفت: قبلاً اعلام کردم این پرونده در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است و در دادسرای نظامی برای این پرونده کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است.
در فرآیند رسیدگی به پرونده تا امروز در دادگاه، قریب به ۴۰ جلسه برگزار شده است و جلسات پایانی دادگاه طی هفته‌های آتی برگزار خواهد شد و پرونده به مرحله صدور حکم خواهد رسید.وی تاکید کرد: دو نفر از متهمان این پرونده کماکان بازداشت هستند و تعدادی هم با قرار تامین آزادند؛ اما در جلسات دادگاه شرکت می‌کنند.