مدیر پرتوان، محبوب، موفق و کارآفرین شرکت پرداخت الکترونیک سداد در میان ابراز احساسات و بدرقه کم نظیر کارکنان این شرکت خداحافظی کرد!

نخبه کشی با بی سلیقگی!
آفتاب یزد: ضرب المثلی فوتبالی وجود دارد که می گوید به ترکیب برنده نباید دست زد، یعنی ترکیب بازیکنانی که
توانسته اند موفق باشند و پیروزی بدست آورند را نباید برای بازی های بعد تغییر داد. این گزاره البته در سایر بخش ها هم می تواند مورد
توجه باشد جایی که مدیری موفق بوده و توانسته با همکاری کارکنان بهره وری را ضمن بهبود خدمات افزایش دهد هم اگر آن مدیر عوض شود جای تعجب است. البته هرچند چنین امری تعجب برانگیز می تواند باشد اما در ساختارهای مدیریتی کشورمان چنین مواردی را کم نمی بینیم! آخرین مورد آن مربوط به شرکت پرداخت الکترونیک سداد است. شرکتی که در سال های اخیر توانست به خوبی بستر لازم برای پرداخت های حضوری، اینترنتی و موبایلی را فراهم کند و به عبارتی عصای دست بسیاری از فروشگاه های آنلاین و کسب و کارهای سنتی باشد. به تازگی محمدمهدی صادق، مدیرعامل جوان و موفق که در صنعت پرداخت به عنوان


بنیانگذار پرداخت الکترونیک سداد شناخته شده و از بدو تاسیس این شرکت در سال 93 تاکنون سمت مدیرعاملی آن را
عهده دار بوده است درمیان ابراز احساسات قدرشناسانه و مشایعت
کم نظیر کارکنان سداد به دوره شش ساله مدیریت خود پایان داد
و از پرداخت الکترونیک سداد خداحافظی کرد. کارکنان بخش های مختلف سداد در مشایعتی جمعی و صمیمانه با ابراز قدردانی وتقدیم شاخه های گل به ایشان، مدیر عامل محبوب خود را به گرمی بدرقه کردند. گفتنی است مهدی‌علی آقایی که پیش از این عضو غیرموظف هیئت مدیره شرکت پرداخت الکترونیک سداد و رئیس اداره کل توسعه سیستم‌های بانک ملی ایران بود، به‌عنوان سرپرست این شرکت از سوی اعضای هیئت مدیره منصوب شد.
محمدمهدی صادق مقاطع تحصیلی کارشناسی وکارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار را در دانشگاه شریف با موفقت طی نمود و برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه امیر کبیر رفت . وی از سال 1383 همزمان با تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف طراحی و اجرای پروژهای موفقی را در یکی از مهمترین شرکت های کامپیوتری در کارنامه خود دارد او یکی از کشف استعدادهای
علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد است که از سوی دکترهمتی رییس کل بانک مرکزی کنونی که در سال 1392 مدیرعامل بانک ملی بود بمنظور ساماندهی به زیرمجموعه های انفورماتیکی بانک ملی دعوت به همکاری گردید. کارنامه صادق نشان می دهد او توانست تحولاتی مهم را ایجاد کند.
در جریان مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات و شرکت پرداخت الکترونیک سداد درسال 98اعلام شد : شرکت پرداخت الکترونیک سداد به عنوان بازوی اجرایی بانک ملی در حوزه پرداخت که از سال ۹۳ کار خود را آغاز کرده تا بهمن 98 در بیش از ۷۰۰ هزار نقطه کشور به مشتریان خدمات‌رسانی می‌کند و تراکنش‌های این شرکت از سال ۹۵ که حدود 870 میلیون بوده تا پایان سال ۹۸ این عدد به ۲ میلیارد تراکنش می رسد.
گفتنی است شرکت سداد در چهار حوزه دارندگان کارت در قالب اپلیکیشن، مشتریان خرد، مشتریان تجاری و سازمان‌ها به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد، این شرکت در کنار انواع فعالیت های خود در بیش از ۲۰ هزار نقطه تسهیل کننده ارایه خدمات دولتی به مشتریان می باشد که بارزترین آن راه‌اندازی سرویس غیرحضوری عوارض خروج از کشور، کارت ملی هوشمند، کلیه سرویس های ارایه شده در دفاتر پلیس +۱۰ و پرداخت عوارض جاده‌ای و... است.
از دیگر اقدامات این شرکت در دوره مدیریت مهندس صادق ارایه خدمات و کمک های انسان دوستانه به زلزله زدگان، آسیب دیدگان از سیل و… بود. شرکت پرداخت الکترونیک سداد از نخستین روز وقوع زلزله استان کرمانشاه اقدام به ارسال محموله‌هایی شامل اقلام اساسی و مورد نیاز هموطنان در مناطق زلزله‌زده کرد. در تیر 97 نیز شرکت پرداخت الکترونیک سداد جایزه ملی مسئولیت اجتماعی دریافت کرد.
از دستاوردهای مهم شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال 1398 افزایش چشمگیر سهم بازار این شرکت در حوزه پرداخت های بدون توسل به اقدامات بازارشکنانه بود .راه اندازی وگسترش کیف پول "ایوا "و پرداخت های مبتنی بر" کیوآرکد" در پایان سال 1398 از جمله دستاوردهای اخیر این شرکت است و این امکان را برای کاربر فراهم می کند که تمام تراکنش های آنلاین خود را با استفاده از اپلیکیشن "ایوا "از محل کیف پولش انجام دهد. صادق در جریان معرفی دستاوردهای شرکت سداد در سال 98 اعلام نمود : امیدواریم با فراگیر شدن این کیف پول، بخشی از تراکنش های خرد آنلاین فعلی را به کیف پول منتقل کنیم ودر کنار کیف پول که مهم ترین دستاورد اخیر ما به شمار می رود، توسعه و افزایش سهم بازار شبکه کارت خوان ها محقق شود.
محمدمهدی صادق در جریان معرفی دستاوردهای سداد اعلام نموده بود :ارائه سرویس های شخصی سازی شده پرداخت به مشتریانی که نیاز به شخصی سازی سرویس دارند ،مهم ترین ارزش افزوده ارایه شده به مشتریان سداد محسوب می شود و این خدمت، انواع گزارش ها، اطلاعات تکمیلی تراکنش ها، انتقال در لحظه اطلاعات تراکنش ها به ذینفعان، انواع استعلام های برخط و نظایر آن را در اختیار مشتریان می گذارد وتوانسته ایم
سرویس ها را برای مشتریان بیشتر از سایر شرکت های مشابه پرداخت ، شخصی سازی کنیم. خاطرنشان می سازد برنامه کاربردی ایوا یکی دیگر از ابتکارات محمد مهدی صادق است که به طور رایگان برای بانک ملی طراحی شده و در حال حاضر تعداد کاربران آن از چندین میلیون گذشته است.
‏nسرمایه ای که از دست می رود!
در واقع شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ابتکارات ،پشتکار و مدیریت محمدمهدی صادق در سال های اخیر توانست در جبهه های مختلفی موفقیت کسب کند. از یک سو در ارایه خدمات به روز به مشتریان و ایجاد نوآوری در بخش پرداخت ها و تسهیل استفاده همگان ازفناوری های نوین، از سوی دیگر اهتمام به انجام وظایف اجتماعی خود از جمله کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و... و با کارآفرینی خلاقانه وبهینه با حدود 1500 کارمند به اشتغال زایی کمک کند اما او که در
سال 98 بیشترین بهره وری را ایجاد کرده بود در سال 99 به نظر
می رسد با کج سلیقگی مدیران بالا دست کناره گیری از مسئولیت را ترجیح داد. درحالی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد با
همت و پیگیری صادق تاسیس شده و امروز به مرز پختگی رسیده خبرهای رسیده به آفتاب یزد حکایت از این دارد که این شرکت سالانه صدها میلیارد تومان درآمد داشته و سود خالص فراوانی را نصیب بانک ملی کرده و ارزشی که هم اکنون این شرکت برای بانک ملی ایجاد کرده بیش از ۱۰۰ برابر رقم سرمایه گذاری اولیه این بانک روی این شرکت دانش بنیان است. عجیب آنکه با وجود چنین موفقیت هایی علیرغم اینکه این شرکت به عنوان یک سرمایه ارزشمند بانک ملی محسوب می شود این بانک اما به سراغ عقد قرارداد با شرکت های دیگری رفته، قراردادهایی که به اصطلاح گفته می شود مبلغ ندارد! در چنین شرایطی اما بانک ملی، شرکت دانش بنیان خود را مورد کم توجهی قرار داده است تا جایی که مدیر توانمند آن بالاخره عطای کار را به لقا بخشیده است! آنطور که به «آفتاب یزد» خبر رسیده و کلیپ هایی نیز منتشر شده کارمندان این شرکت با از دست دادن مدیر خود بسیار متاسف شده اند؛ مدیری که به گواه همکارانش فردی پاکدست در عرصه اقتصادی بوده است موضوعی که خود در وضعیت فعلی کشور ویژگی بسیار مهمی است. محمدمهدی صادق در سال های اخیر توانسته بود علاوه بر اینکه با خدمات خود مشتریان را راضی نگه دارد، سود سرشاری را نصیب سهام داران خود کند و البته کارمندان فعالی را نیز با منش و رویه مدیریتی خود جذب کرده بود. عجیب انکه براساس اخبار رسیده به «آفتاب یزد» شرکت پرداخت الکترونیک سداد با خوشبینانه ترین قضاوت با نوعی حسادت و بی مهری از سوی برخی عناصر در بانک ملی مواجه شده است.
نکته مهم این است که نخبگانی مانند مهندس صادق به سادگی می توانند با قبول پیشنهادهای مختلف خارجی از کشور خارج شوند اما از دست دادن این سرمایه ها چه ضربه ای به اعتماد جوانان و البته مدیریت کشور می زند؟ به نظر می رسد درک مدیری توانمند که توانسته در همه ابعاد موفقیت هایی را بدست آورد برای برخی مدیران بالا دستی دشوار است و با اقداماتی
نا درست موجب می شوند سرمایه انسانی به عنوان مهمترین سرمایه کشور از دست برود.