قطع رابطه ايران- سوريه؛ هدف نهايي ترامپ

جلال ساداتيان در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:
قطع رابطه ايران- سوريه؛ هدف نهايي ترامپ
توافق نظامي با سوريه تاثيري بر روابط ايران و ترکيه ندارد
آرمان ملي – عليرضا پورحسين: توافق امضاشده نظامي ميان ايران و سوريه مي‌تواند اراده را براي همکاري مشترک در زمينه مقابله با فشارهاي آمريکا بالا ببرد. توافق امضاشده ميان ايران و سوريه اولين گام در راستاي شکست قانون سزار است. سوريه همواره عنوان کرده بود که گزينه‌‌هاي زيادي براي شکست قانون سزار وجود دارد و به نظر مي‌رسد و امضاي توافق ايراني اولين گام در اين راستا باشد. پنتاگون در واکنش به توافق نظامي جديد ميان ايران و سوريه سريعا موضع‌گيري کرد و اعلام کرد که به‌رغم اين توافق همکاري جديد ميان ايران و سوريه در زمينه دفاعي، ماموريت نيروهاي آمريکا امروز در سوريه به همان گونه‌اي است که در سال 2014 بود و آن امکان‌پذير کردن شکست داعش است. کارکنان نظامي آمريکا به اجراي عمليات شکست داعش در سوريه همراه با نيروهاي کهنه‌سرباز بومي در شمال‌شرقي سوريه و حوالي مقر نظامي التنف ادامه خواهند داد. واکنش پنتاگون به اين همکاري در پي اين مطرح مي‌شود که سردار سرلشکر پاسدار محمد باقري، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در سفر به سوريه با علي ايوب، وزير دفاع اين کشور ديدار و طرفين در زمينه گسترش‌ همکاري‌هاي نظامي توافقنامه امضا کردند. توافق‌نامه همکاري ايران و سوريه بر گسترش همکاري‌ هاي نظامي و امنيتي در زمينه‌ فعاليت نيروهاي مسلح و ادامه هماهنگي‌ها تاکيد دارد. توافقي که به نظر مي‌رسد در منطقه نيز با واکنش‌هايي همراه باشد. در راستاي بررسي اين مسائل «آرمان ملي» گفت‌وگويي با جلال ساداتيان، سفير سابق ايران در بريتانيا داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.


توافق نظامي ايران و سوريه در اين برهه زماني چه نتايجي در پي خواهد داشت؟
ايران سال‌ها است که با دولت سوريه و بشار اسد همکاري نزديکي دارد و در حفظ استقلال و تماميت ارضي اين کشور در سال‌هاي اخير نقش بسزايي ايفا کرده و دولت اين کشور نيز بارها به اين امر اشاره کرده و به‌خاطر آن بارها از ايران تشکر کرده است. اين حوزه زماني گسترش پيدا کرد که تروريسم داعش در اين کشور رخنه کرد و روسيه نيز براي مبارزه با اين گروه تروريستي وارد اين عرصه شد و با يک همکاري گسترده بخش اعظمي از سوريه از حضور داعش پاک شد و اين همکاري گسترده بود که توانست بشار اسد را بر خاک سوريه بار ديگر مسلط کند. البته همچنان وضعيت ادلب مشخص نيست و آن نيز به علت حضور ترکيه در بخشي از شمال ترکيه به بهانه حضور کردها در آن منطقه است که تصور مي‌کند آنها از پ‌.ک‌.ک حمايت مي‌کنند. حضور ترکيه در شمال سوريه و عراق اين وضعيت را پيچيده‌تر کرده است و از سوي ديگر قطعا آمريکا تلاش خواهد کرد تا اين حمايت‌هاي ايران از سوريه را قطع کند و حتي در اين راستا شاهد بوديم که رژيم صهيونيستي به مراکزي که احتمال مي‌داد ايران حضور دارد حملاتي انجام داد تا ايران را به واکنش وادار کند و اين واکنش منجر به يک جنگ شود. اين توافق نظامي به نحوي يک توازن در تمامي اين مواضع ايجاد خواهد کرد.
ايالات‌متحده در اين عرصه چه واکنشي نشان خواهد داد و اين توافق تا چه ميزان مي‌تواند کارشکني‌هاي آمريکا را خنثي کند؟
ترامپ به‌خوبي مي‌داند هر جنگي براي اين کشور تبعات سنگيني براي او در پي خواهد داشت و اگر حتي امروز برنده انتخابات باشد به‌واسطه چنين جنگي قطعا پيروزي در انتخابات را از دست خواهد داد. به همين علت شاهد هستيم که فشارهاي اقتصادي را بر سوريه افزايش داده است تا اين کشور به سمت کشورهاي عربي هم‌پيمان آمريکا در منطقه پناه ببرد تا از اين طريق ايالات‌متحده بتواند امنيت رژيم‌صهيونيستي را برقرار کند. اين مسيري که آمريکا آن را در قبال سوريه در پيش گرفته است. با دو هدف منزوي کردن ايران و به زانو درآوردن سوريه طي مي‌شود. طبيعتا ايالات‌متحده به دنبال اين است که همچون عراق تظاهراتي در سوريه به راه اندازد و شعارهايي عليه ايران در اين کشور سر داده شود. به همين جهت قانوني شدن و مکتوب شدن حضور مستشاري ايران در سوريه مي‌تواند تا حدود زيادي اين توطئه‌ها را خنثي کند. هرچند در گذشته نيز ايران همواره با اجازه دولت سوريه در آن منطقه حاضر بوده است.
آيا برخي کشورهاي منطقه به دنبال برهم زدن اين توافق خواهند بود؟
حتما اين توافق با مخالفت‌هايي در منطقه همراه خواهد بود اما اثر آنچناني بر روابط ايران و سوريه وارد نمي‌کند. قطعا برخي کشورها در ادامه جنجال‌هاي سياسي به‌خاطر اين توافق به راه خواهند انداخت. قطعا گروه‌هايي راه خواهد افتاد تا تبليغات گسترده عليه اين توافق منتشر شود. دشمنان هر دو کشور بيکار نخواهند نشست. مهم اين است که مجموعه حاکميت سوريه با اين توافق موافق است و به اين باور رسيده‌اند که به حمايت ايران نياز دارند. سوريه يا بايد به سمت غرب حرکت کند و يا وضعيت ارتباط خود با ايران را حفظ کند که به نظر مي رسد ارتباط با ايران را ترجيح داده است. کشورهاي عربي منطقه قطعا بر عليه اين توافق موضع خواهند گرفت. در ماه‌هاي اخير شاهد بوديم که برخي کشورهاي عربي روابط خود را با سوريه به سمت تعديل کردن پيش برده بودند اما تحريم‌هاي سزار اين روند را با مشکلاتي همراه خواهد کرد و مجددا سوريه را با دشواري‌هايي مواجه مي‌کند. در اين راستا روابط ايران و ترکيه طبق گفته‌ها مورد خدشه قرار نمي‌گيرد؛ زيرا روابط ايران و ترکيه بر پايه اصول مختلفي شکل گرفته است و در جريان اين رابطه مستحکم صرفا در خصوص سوريه اختلافاتي وجود دارد و قطعا مشکلي بين ايران و ترکيه به‌وجود نمي‌آيد. ايران درک مي‌کند که ترکيه نگران حاکميت خود به دليل اعمال‌نفوذ کردهاي شمال سوريه است. آمريکا در اين زمينه به کردها پشت کرد و شاهد بوديم زماني که ترکيه به اين مناطق حمله کرد هيچ کمکي به کردها نکرد. مجموعا بايد گفت که اين توافق دشمنان زيادي دارد اما بين ايران و ترکيه به علت درک متقابلي که وجود دارد مشکلي پيش نخواهد آمد.