هیچ کشوری نمی‌تواند ۶ ماه فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعطیل کند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مقابله با ويروس کرونا با بيان اينکه مردم و دولت بايد همکاري خوب و دقيق داشته باشند، اظهار کرد: اگر اينگونه باشد در برابر مشکلات کرونا سريع‌تر عمل مي‌کنيم و عبورمان راحت‌تر است اما اگر جز اين باشد موفقيت ما دچار مشکل مي‌شود. حسن روحاني گفت: عادي‌انگاري اين ويروس و کروناهراسي هر دو ما را دچار مشکل مي‌کند. اگر فکر کنيم که ديگر اين ويروس را پشت سر گذاشته‌ايم که ما را دچار مشکل مي‌کند و اگر هم فکر کنيم بايد همه کارها تعطيل شود باز هم به مشکل مي‌خوريم. وي يادآور شد: تعطيلي کسب و کار و فعاليت اقتصادي در طولاني‌مدت قابل اجرا نيست و هيچ کشوري در دنيا نمي‌تواند شش‌ماه اين کار را ادامه دهد و مردم هم نمي‌پذيرند. اما راه درست در ادامه فعاليت‌هاي اقتصادي يا فرهنگي فقط منحصر به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي است و هيچ راه دومي وجود ندارد. روحاني تاکيد کرد: تجمعات به‌طور کلي در وضعيت امروز غيرقابل قبول است. چه عزا، چه عروسي، چه سمينار، چه جشنواره. همه اينها مضر است و حتي اگر براي کنکور هم وزارت بهداشت مشکلي داشته باشد براي آن تمهيدات بيشتري در نظر مي‌گيريم.
رئيس‌جمهور با اشاره به محدوديت‌هايي که کشورهاي ديگر براي ادامه حيات اقتصادي جامعه ايجاد کرده‌اند، گفت: اين راحت‌ترين کار است که همه‌جا را تعطيل کنيم و فردايش مردم بيايند از تعطيلي و بيکاري و گرسنگي شکايت کنند. البته ما بايد در چارچوب حرکت کنيم. حتما بايد در پروتکل‌هاي بهداشتي حرکت و اين موارد را رعايت کنيم. هرگونه مراسمي را در تمام شهرهاي کشور ممنوع کنيم و اصلا اجتماعي شکل نگيرد. مگر با جمعي محدود و چندنفره. رئيس هيات دولت با تاکيد بر اهميت فاصله‌گذاري اجتماعي گفت: اين موضوع در کنار استفاده از ماسک در همه مراکز اقتصادي و صنعتي و مراکز عمومي کاملا لازم و ضروري است. ما بايد مراقبت‌هاي بهداشتي فردي و اجتماعي را به عنوان يک اصل خدشه‌ناپذير بدانيم.
روحاني با بيان اينکه همه رسانه‌ها، هنرمندان و استادان به صحنه آيند و به مردم بگويند راهي جز رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي نيست، اظهار داشت: ما حدود يک ماه با اين‌ ويروس در ابتداي شيوع آن جنگيديم و از 25 اسفند فوتي‌هاي ما سه‌رقمي شد و محدوديت‌ها آغاز شد و از 26 فروردين باز مرگ‌ومير سه‌رقمي به دورقمي کاهش يافت و اين دوماه ادامه پيدا کرد اما از 25 خرداد بازهم سه‌رقمي شديم و اميدواريم که تا 25 تير اين شرايط به پايان برسد. وي افزود: ما از ابتداي شيوع کرونا براي مواد شست‌وشو، مواد ضدعفوني‌کننده و مواد غذايي دچار مشکل نشديم، درحالي‌که در اروپا و آمريکا اين اتفاقات رخ داد. ما نه يک ساعت قطع آب و برق و تعطيلي پمپ‌بنزين داشتيم و نه يک ساعت قحطي موادغذايي پيش آمد و اين يعني همه تلاش کردند.
رئيس‌جمهور با قدرداني از تلاش‌هاي وزارت اقتصاد، بانک مرکزي و سازمان برنامه و بودجه در واردات موارد موردنياز بهداشتي به کشور، اظهار کرد: ما در ساخت واکسن کرونا مشغول تلاش هستيم و کناره نگرفتيم. به اندازه توان خود کار مي‌کنيم و کشوري نيستيم که بگوييم حالا که تحريم هستيم گوشه‌اي بنشينيم و منتظر بمانيم تا اگر واکسن توليد شد به ما هم بدهند.


روحاني تصريح کرد: بخش اعظم جامعه ما هيچ‌وقت به تبليغات دشمنان توجه نکرده و حالا هم توجه نمي‌کند. کسي نبايد بيماري‌اش را مخفي کند. اين کار ظلم به ديگران است. اگر مبتلا شديم به اطلاع اطرافيان برسانيم. برخي مي‌گويند روي‌مان نمي‌شود بگوييم، يعني چه؟ اينجا ديگر موضوع شرم‌کردن وجود ندارد. بايد بگويند و از محل کار مرخصي بگيرند. وي تصريح کرد: هرکس از ساعت هفت‌ونيم تا چهارده و سي دقيقه کار کرد، يعني ساعت آن روزش را پر کرده است. پس ديگر نبايد کسي جز اين عمل کند و از کارمندان ساعت بيشتري براي حضور بخواهد.