امیدواران و نا امیدان به بورس

واژه «بورس» ترند نخست توئیتر فارسی شده است
آفتاب یزد- گروه شبکه: اوضاع نابسامان و بی‌ثبات اقتصادی باعث شده که مردم اندک سرمایه‌ای هم که دارند را هر طور که شده حفظ کنند. عده‌ای سکه و دلار می‌خرند و عده‌ای دیگر در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما از آنجا که سوء مدیریت چه در بازار ارز و چه در بازار بورس حرف اول را می‌زند باعث شده که با نوسانات قیمتی روبه‌رو باشند. اکنون مدتی است که بازار بورس با ریزش عجیبی مواجه است به طوری که شاخص کل بورس در معاملات صبح دیروز با بیش از 53هزار واحد ریزش به عدد یک‌میلیون و 849هزار واحدی رسید. شرایط بازار و شکستن خطوط حمایتی توسط شاخص کل بورس نشان می‌دهد که اقبالی برای جمع‌آوری صف‌های فروش وجود ندارد. از این رو ممکن است بازار همچنان مسیر نزولی خود را ادامه دهد. ادامه این ریزش نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت. به گزارش برنا خروج نقدینگی به شدت در بازار مشهود است و حجم بالایی از نقدینگی هم در صف‌های فروش گیر کرده است و با آزاد شدن آن خروج نقدینگی از بازار جدی‌تر خواهد شد.
> واکنش کاربران
اکنون این موضوع به بحث اول کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و واکنش‌های متفاوت آنها را در پی داشته است به طوری که واژه «بورس» ترند نخست توئیتر فارسی شده است.


یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «با همین فرمون بورس کاری خواهد کرد که سهامداران از ته دل گریه کنند»
یکی دیگر از کاربران گفته است: «سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران مانند این است که به امید صید مروارید دست در گونی پر از مار بکنی. هر چه زودتر از این بازار آشفته و حبابی خارج شوید»
دیگری نوشت:« بورس به زیر ۲میلیون بازگشت و منفی شد... همه فروشنده شده‌اند، هیچکس خریدار نیست و باز هم مردم بازنده‌ این بازی شدند »
دیگر کاربر اینطور می‌نویسد:« کاری که وعده‌ گشایشِ روحانی با بورس کرد، بایرن با بارسا نکرد؛ جهانگیری با دلار نکرد!»
فرد دیگری می‌نویسد:« خوشحالی از سقوط بورس در اصل خوشحالی به خاطر از دست رفتن سرمایه بخشی از جامعه که به چشم مال اندوز به اونها نگاه می‌کنید نیست. بورس از اواسط سال ۹۷ نقش سیل بندِ نقدینگی رو بر عهده گرفته و امروز در سخت‌ترین مقطع این وظیفه قرار داره. این سد بشکنه ابعاد وخامت ماجرا فقط...»
کاربران دیگر نوشته اند:« این حجم از ریزش و سقوط در ۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده. قبل از اینکه همه فروشنده باشند و خریداری در کار نباشد از بورس خارج شوید تا مالباخته نشوید»،«روحانی گفت با توافق هسته‌ای تمام تحریم‌ها لغو می‌شود؛ با برجام تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه ایران اعمال شد. گفت گشایش اقتصادی در راه است، بازار سرمایه و بورس به طور کم سابقه‌ای قرمز شده و میلیون‌ها نفر متضرر شدند! میلیونها نفری که کل سرمایه شان در این بازار کمتر از 10میلیون بوده»، «به نظرتون آینده بورس چجوری میشه با این مدیریت فشل دولت؟ من که اصلا خوش بین نیستم»، «به خاطر همین مردم از وعده گشایش اقتصادی روحانی تن و بدنشون لرزید!»، « حجم پولی که تو بورس وارد شده چندین برابر پولیه که پارسال تو دلار و سکه سرمایه‌گذاری شد! بابا ملت ماشین وخونه فروختن سهم خریدن! اگه بورس باهمین فرمون پیش بره شمار بیماران بورسی بستری شده از بیماران کرونایی بیشتر میشه! آقای مجلس یه کاری بکنید دیگه »، «بذارید من بهتون بگم مسئولان سازمان بورس و کارشناسان بازار و... بعد از این ریزش سنگین چی میگن: ۱. نوسان جزو ذات بازار است ۲. تازه واردها اقدام به فروش هیجانی نکنند ۳. غیر مستقیم وارد بازار شوید عامل سقوط بازار فروش حقوقی‌ها بود نه تازه‌واردها!»، «اینهمه دوستان و کارشناسان گفتند که پول‌های خود را در بورس به کار نیندازید، شرکت در بورس یک کار تخصصی است و کار هر کسی نیست، امروز دیدم کاربرانی داد و فغان می‌کنند که سرمایه ما را بلوکه کردند و حق برداشت نداریم! به این همشهریان چه
باید گفت»، « از این به بعد فقط با شرایط سود داشتن شرکتها میتوان سود کرد دیگه کیلویی نمیشه فقط خرید با شایعه سهامو برد بالا»، « بورس قبرستان پول‌های خرد است. پول‌های بزرگ باید قیمت‌ها رو حداقل ۵۰درصد بیارن پایین تا بتونن ۱۰۰درصد سود بگیرن. توصیه من فرار به سمت سهم‌های کوچک هست. پولهای بزرگ مجالی ندارن اونجا این روزها»، « حواسمان بیشتر از گذشته به آینده نیازهای مالی و اجتماعی فرزندان این مرز و بوم باشد، سرگرم حواشی رسانه‌ای نشویم، حساب شده، با برنامه و کسب مشاوره از منابع متخصص و رسمی اقدام سرمایه‌ای کنیم، چون اوضاع حاکی از آن است که بورس برای گشایش اقتصادی دولت فرش قرمز پهن کرده است!»
اما در این میان کاربرانی بودند که این ریزش قیمت بورس را طبیعی و مقطعی دانسته و گفته‌اند: «شما یا تو بورس نبودی یا اصلا نمی‌دونی بورس چیه سال‌های قبل هم چنین اتفاقاتی افتاد. ریزش و نوسانات بورسی طبیعیه و قطعا بورس برمی گرده»،«از سرخپوشی بورس نگران نشوید روند ۲۰ساله نشان می‌دهد که در مجموع، روند بازدهی بورس رو به رشد و پرسودترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. اما بورس بازان حرفه‌ای با ایجاد ترس، سهامداران عادی را به وحشت انداخته و از رفتارهای هیجانی آنها، سودهای کلان کسب می‌کنند!»، « با ریزش‌های اخیر بورس، تیزها و گرگ‌های بازار آماده‌اند سهام تازه‌کارهای هیجان‌زده را به قیمت نازل بخرند این غیرقانونی نیست ولی روش کاپیتالیست‌های بی‌مرام است بازاری اصیل ایرانی، جوانمرد است وهرگز از اضطرار مشتری‌اش سوءاستفاده نمی‌کند سران بورس، فکری به حال اخلاق در بازار کنند»، « چند روزه بورس را منفی می‌کنند تا سهاماشون رو بفروشند پول رو از بورس بکشن بیرون ببرن به سمت بازار دلار، بعد قیمت دلار رو میارن پایین. قیمت ارز و ثابت نگه داشتن تا مردم سهامشون رو بفروشن ».