کودکان مهمان و مسئله درمان

بابک خطی‪-‬ خوشبختانه آخرین نسخه از قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۹۹/۲/۳۱ که تمام افراد زیر۱۸ سال تمام را پوشش میدهد در دسترس همگان قرار گرفته است.
طبق بخش سوم مورد ج از ماده ششم این قانون، وزارت بهداشت باید به تخصیص بیمه سلامت برای همه کودکان ساکن ایران -و نه الزاما دارای ملیت ایرانی - اقدام نماید.
از طرف دیگر، این قانون در قسمت دوم از مورد ج ماده ششم به طور مصرح بر اختصاص خدمات درمانی به کودکان کار تاکید دارد، خدماتی که در قسمت سوم در مورد تمام کودکان ساکن ایران صدق می‌کند. این بخش از قانون حمایت از اطفال و نوجوانان چنین می‌گوید:
«وزارت بهداشت و درمان مکلف به پذیرش و درمان فوری اطفال و نوجوانان آسیب دیده در تمام مراکز بهداشتی درمانی، همراه با ارسال موارد مشکوک به آزار به مراجع قضائی و بهزیستی است.»


اما متاسفانه و علیرغم وجود قوانین مصرح، درصورت گذر از هفت‌خوان رستم پذیرش بیماران کودک اتباع که اکثرا افغان هستند و گذراندن مراحل بهبود، در مرحله ترخیص از آنان تعرفه سه برابر معمول اخذ می‌شود.
مسئله‌ای که با بررسی واحدهای مربوطه تعدادی از بیمارستان‌ها تایید شده و تعداد زیادی از فعالان پیگیری امور و حمایت از کودکان کار نیز بر آن صحه گذاشته‌ اند.مسئله‌ای که نه تنها زیرپا گذاشتن قسمت دوم از موردج ماده ششم قانون حمایت از کودکان و نوجوانان،که به طور مصرح بر اختصاص خدمات درمانی به کودکان کار تاکید دارد، تلقی میشود،از نظر وجدانی و انسانی نیز اقدامی موجب شرمساری است.حتی در صورت نبود هیچ قانونی نیز،عقل و انسانیت بر گرفتن تعرفه معمول و نه سه برابر معمول از اتباع حکم می‌کند و در هر حال درخواست پرداخت سه برابر تعرفه معمول درقامت هیچ منطقی نمی‌گنجد.به واحدهای مرتبط در این موضوع و قسمت‌های نظارتی وزارت بهداشت اطلاع داده و تاکید می‌گردد که قانون‌های فوق‌الذکر در بیمارستان‌های تحت پوشش آن‌ها به طور غیرانسانی زیر پا گذاشته می‌شود و نیاز به تصحیح و مراقبت جدی دارد. در صورت نبودن عزم در وزارتخانه در حل مشکل،احتیاج به ورود مقام قضائی و برخورد قانونی با این سلسله‌ی غیرقانونی است.