تصویر دپوی خودروها فتوشاپی است!

در پی انتشار گزارش 19 شهریور 1399 در خصوص گرانی خودرو با عنوان «5 موج گرانی خودرو در 6 ماه!»، ایران خودرو با ارسال  جوابیه ای  به دفتر روزنامه  با اشاره به این که مطالب کذبی در این گزارش بیان شده که در صورت بی پاسخ ماندن آن ممکن است موجبات تشویش افکار عمومی را فراهم سازد، با اشاره به بخشی از گزارش مزبور تاکید کرده است:
در خبر آمده بود که «به تازگی تصویری عجیب از دپوی محصولات ایران خودروی بابل در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که بازتاب زیادی داشته، هر چند مدیرعامل ایران خودروی بابل گفته خودروهای دپو شده نقص فنی دارند اما برخی کارشناسان معتقدند ایران خودرو منتظر است   با توجه به اجازه افزایش قیمت در هر سه ماه این خودروها را پس از افزایش قیمت ترخیص کند. البته برخی هم معتقدند حجم زیادی از این خودروها متعلق به تعهدات قبلی است.» به استحضار می رساند:
1- تصویر فتوشاپی است: متاسفانه تصویری که مبنای تهیه مطلب و تیتر روی صفحه اول شده   نه تنها مربوط به گذشته است بلکه دستکاری شده و فتوشاپی است و جای تاسف این جاست که همکاران رسانه ای ما به سبب سرعت در فرایند کار، این موضوع را تشخیص نداده اند.
2-  روند تولید و تامین رو به بهبود است: از ابتدای سال جاری تاکنون با تولید روزانه 140 دستگاه خودرو، بیش از 13 هزار و 930 دستگاه خودروی پارس در سایت این خودروی مازندران تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد افزایش داشته است.


3-  افزایش تولید: امسال قرار است 35 هزار دستگاه پارس تی یو 5 و پارس سال در این سایت تولید شود.
4-  مشکلات ناشی از تحریم ها: با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های گسترده علیه صنعت خودرو و وارد نشدن قطعات با فناوری پیشرفته، دو هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه و نه نقص فنی! در پارکینگ های اطراف شرکت ایران خودروی مازندران (خزر) نگهداری می شود. این در حالی است که سال گذشته در همین زمان، حدود شش هزار خودروی ناقص در کف کارخانه وجود داشت.
5-  تحویل خودروی مشتریان مطابق برنامه انجام می شود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده ، این در حالی است که به دلیل محدودیت های ترافیکی اعمال شده در این استان که به سبب مسافرت های تابستانی مردم است، ارسال خودروهای تولیدی این سایت با مشکلاتی مواجه شده است.
6-  نگهداری خودروها در پارکینگ تا زمان ارسال عادی است: شایان ذکر است که خودروها پس از خروج از خط تولید و آماده شدن پلاک و مدارک خودرو توسط پلیس راهور ناجا و همچنین تجاری سازی و طی مراحل بعدی تا ارسال به مشتریان راهی پارکینگ می شوند. طبیعی است که روزانه 140 دستگاه خودرو تولید می شود و هر خودرو دست کم تا 15 روز در پارکینگ توقف می کند. لذا توقف بخشی از خودروها در پارکینگ عادی است.
7-  ما در کنار مردم هستیم: حقیقت آن است که خودروسازان تمام توانشان را مصروف تولید و عرضه محصول به بازار کرده اند و در دوران سخت تحریم برای رونق و حتی جهش تولید بی امان در تلاش و تکاپو هستند. خودروسازان و جهادگران صنعت، خود را در کنار مردم می بینند و با تمام توان برای عبور از بحران می کوشند.
8-  منافی ارزش ها: پرواضح است که نگه داشتن این حجم از خودرو نه تنها غیراقتصادی است بلکه با ارزش های اعتقادی ما نیز در تعارض است و هرگز اجازه نمی دهیم رفتارهای غیرمنصفانه، تصویر مجموعه ای را که شبانه روز و علی رغم همه محدودیت ها و تحریم ها برای برافراشتن پرچم تولید در سخت ترین روزهای تاریخی این ملت از جان مایه می گذارد، مخدوش سازد.

پاسخ روزنامه خراسان
با توجه به آن چه در جوابیه ایران خودرو آمده، برای روشن تر شدن اذهان عمومی، ذکر چند نکته الزامی است که در ادامه آن را می خوانید.
نکته اول: اولین نکته ای که در جوابیه ایران خودرو به چشم می خورد، ادعای فتوشاپی بودن تصویر منتشر شده است. این در حالی است که ویدئویی از همین محل دپوی خودروها موجود است و همین تصویر منتشر شده در روزنامه هم در تاریخ 18 شهریور در خبرگزاری صدا و سیما، مشرق، الف و... منتشر شده و باعث  تعجب است که در جوابیه ایران خودرو از این تصویر به عنوان یک تصویر جعلی و فتوشاپی یاد شده است. در همین صفحه، تصاویر خبرگزاری صداوسیما که زوایای دیگری از این محل را نشان می دهد، مشاهده می کنید. ضمن این که صداوسیما در بخش خبری ساعت 14 روز پنج شنبه نیز فیلمی از همین محل دپوی خودروها را پخش کرد. بنابراین ادعای فتوشاپی بودن این تصاویر عجیب است. همچنان که روز گذشته نیز فیلمی از دپوی خودروها  در جاده کرج به تهران در فضای مجازی  منتشر شده که از نظر تعداد خودروهای دپو شده عجیب به نظر می رسد.
نکته دوم: ضمن این که باید یادآوری کنیم ، در صفحه اول هم منبع عکس ذکر شده و هم در شرح آن نوشته ایم که «تصویری از دپوی محصولات ایران خودروی بابل که اعلام شده محل نگهداری خودروهای معیوب است.»
نکته سوم: باید به این نکته هم اشاره کرد که  در مقدمه گزارش نوشته بودیم ، این تصویر در شبکه های اجتماعی پربازدید شده و همچنین ضمن اشاره به واکنش مدیرعامل ایران خودرو که گفته بود، «خودروهای دپو شده نقص فنی دارند» از دو ادعای مطرح شده درباره این تصویر نوشتیم که یکی ادعای عمدی بودن نقص ها برای گران تر فروخته شدن و دیگری هم باور برخی از کاربران بر دپوی تعهدات قبلی ایران خودرو در این پارکینگ است.
 توضیحات جدید قائم مقام ایران خودرو
جدای از آن چه نوشتیم روز گذشته  فیلمی از گفت وگوی قائم مقام ایران خودروی کشور در محل دپوی خودروها در بابل با خبرنگار صدا و سیما منتشر شد که در آن وی دلیل نگهداری خودروها در پارکینگ بابل را کمبود قطعات حساسی همچون  ایربگ، زاپاس، مدولاتور، پمپ هیدرولیک، صندلی سمت شاگرد و شیشه بالابر  بیان می کند و می افزاید: قطعاتی که کسری داریم قطعاتی هستند که یا مواد اولیه اش نیست یا برخی از آن ها به دلیل فناوری بالا یا احیانا به دلیل این که در داخل کشور تولید نمی شود، مجبوریم از خارج تهیه کنیم، قطعاتی مثل کاتالیست، ای سی یو، سیستم کنترل ایربگ یا سامانه کنترل موتور که قطعات الکترونیک و ریزی مثل آی سی، ترانزیستور و دیود را به همراه دارند که صنعت الکترونیک ما قادر به تولید آن نیست یا هنوز تولید داخلی نشده است که این موضوع به صنعت خودرو هم ارتباطی ندارد. در عین حال در بخشی از این گفت و گو خبرنگار چند خودرو را انتخاب می کند و از قائم مقام می خواهد که قطعات کسری خودرو را اعلام کند که قطعات ناقص این خودروها از رله، ایربگ، مودولاتور(سیستم ترمز) و پمپ هیدرولیک بود تا صندلی سمت شاگرد و شیشه بالابر! مواردی که به نظر می رسد برخی از آن ها همچون شیشه بالابر و صندلی فناوری چندان پیچیده ای نیاز ندارد که نتوان آن را تهیه کرد.