سیل مردمی برای تشییع پیکر فقیه نواندیش

آرمان ملي: پيکر آيت‌ا... صانعي مرجع تقليد و از علماي برجسته قم با وجود اعلام خانواده ايشان مبني بر عدم برگزاري مراسم تشييع روز گذشته پس از طواف دادن به دور حرم حضرت معصومه (س) در قبرستان شيخان قم به خاک سپرده شد. با وجود شرايط ويژه به‌وجود‌آمده به‌واسطه ويروس کرونا، جمع زيادي از دوستداران و مقلدان آيت ا... صانعي بدون توجه به رعايت پروتکل‌‌هاي بهداشتي در صفوف به‌هم‌فشرده به تشييع پيکر ايشان پرداختند که در نوع خود قابل تامل بود. در اين مراسم علما و روحانيون بسياري از جمله آيت‌ا... سيدحسن خميني حاضر بودند که آيت‌ا... شبيري زنجاني به اقامه نماز بر پيکر آيت‌ا... صانعي پرداخت.
تشييع و تدفين
مراسم تشييع و خاکسپاري مرحوم آيت‌ا... العظمي يوسف صانعي از مراجع تقليد و استادان فقه حوزه علميه پيش از ظهر يکشنبه (23 شهريور) در مسجد امام حسن عسکري قم برگزار شد. پيکر آيت‌ا... صانعي پس از طواف‌ دادن به دور حرم حضرت معصومه، براي اقامه نماز ميت توسط آيت‌‌ا... موسي شبيري زنجاني به مسجد امام حسن عسکري منتقل شد. طبق وصيت آن مرحوم، پيکر وي در کنار مرقد زکريا بن‌آدم(ع) در قبرستان شيخان قم، به خاک سپرده شد. مراسم تشييع در حالي برگزار شد که با وجود اعلام و تاکيد خانواده مرحوم صانعي بر عدم برگزاري مراسم عمومي به‌دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، ديروز جمع زيادي از دوستداران و مقلدان اين مرجع تقليد در مراسم تشييع حضور يافتند. آيت‌‌ا...صانعي صبح شنبه - 22 شهريورماه پس از يک روز بستري‌ شدن در بيمارستان نکويي قم به‌دليل شکستگي استخوان لگن و دست، در 83سالگي درگذشت. آيت‌ا... صانعي در اسفند 1358 به‌عنوان يکي از شش فقيه شوراي نگهبان قانون اساسي منصوب شد که پس از حدود سه سال، در 19 دي 1361 از آن شورا کناره‌گيري کرد و در همان تاريخ از طرف بنيانگذار جمهوري‌اسلامي به‌عنوان دادستان کل کشور منصوب شد؛ مسئوليتي که در ارديبهشت 1364 از آن نيز استعفا داد اما با استعفايش موافقت نشد و البته چندي بعد، آيت‌ا... محمد موسوي‌خوئيني‌‌ها جايگزين وي شد. وي در اولين دوره مجلس‌ خبرگان رهبري در آذر 1361 به‌عنوان نماينده منتخب تهران راي آورد. آيت‌‌ا... صانعي پس از کناره‌گيري از کليه مناصب حکومتي به قم رفت، درس خارج فقه را ادامه داد و براي اولين‌بار رساله توضيح‌المسائل خود را در سال 1372 منتشر کرد. وي از مراجع تقليدي بود که احکام فقهي نويي به‌ويژه درباره حقوق زنان و حقوق غير‌مسلمانان دارد.
پيام‌هاي تسليت


رئيس قوه قضائيه در پيامي درگذشت آيت‌ا... صانعي را تسليت گفت. در پيام آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي آمده است: آن مرحوم که از شاگردان و ياران حضرت امام (ره) در دوران انقلاب اسلامي بود، پس از انقلاب نيز تصدي مسئوليت‌هاي قضائي از جمله دادستاني کل کشور را بر عهده گرفته و منشا خدمات در دستگاه قضائي بود. آيت‌ا... جوادي‌آملي در پيامي ارتحال آيت‌ا... حاج شيخ يوسف صانعي را تسليت گفت. در متن پيام اين مرجع تقليد شيعه آمده است: اين سانحه سنگين و اسفبار را به حوزه علميه و برادر بزرگوار ايشان حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ حسن صانعي و شاگردان و علاقه‌مندان و بيت مکرّم ايشان تسليت عرض نموده و علوّ درجه و غفران آن فقيه راحل از خداي سبحان مسالت مي‌شود. حضرت آيت‌ا... نوري همداني با صدور پيامي درگذشت آيت‌ا... صانعي را تسليت گفت. در پيام آيت‌ا... نوري همداني آمده است: ارتحال آيت‌ا... آقاي حاج شيخ يوسف صانعي (ره) را که از شاگردان امام راحل و عظيم‌الشأن بوده و در دوران مبارزات آن رهبر فقيد حضور داشته و ساليان متمادي در حوزه علميه کرسي تدريس فقه و اصول داشته‌اند و شاگرداني تربيت کردن به برادر گرامي‌شان و آقازادگان محترم و همه وابستگان و علاقه‌مندان تسليت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان رحمت و مغفرت براي آن مرحوم مسالت مي‌نمايم. رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در پيامي درگذشت آيت‌ا... صانعي را تسليت گفت. در پيام سرلشگر باقري آمده است: درگذشت عالم بزرگوار آيت‌ا... حاج شيخ يوسف صانعي از شاگردان و ياران وفادار حضرت امام خميني(ره) در دوران نهضت اسلامي که پس از پيروزي انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در دستگاه قضا عهده‌دار نقش‌ها و مناصب مهم و مختلف از جمله دادستان کل کشور بودند را به بيت مکرم ، شاگردان و علاقه‌مندان وي تسليت عرض مي‌نمايم. همچنين آيت‌ا... رشاد در پيامي درگذشت آيت‌ا... صانعي را تسليت گفت. در پيام آيت‌ا... رشاد آمده است: آن مرحوم از فقيهان نوگرا و متفاوت‌انديش روزگار ما بود و بجِدّ دغدغه‌ عصري‌سازي فقه را داشت، و اين مهم را در پذيرش پيش‌انگاره‌ها و هنجارهاي عصري و عرفي‌سازي و تصرف در موضوعات احکام جست‌وجو مي‌کرد، هرچند اين رويه مي‌توانست لوازم و پياوردهاي تامل‌برانگيزي داشته باشد.