ورود مجلس برای تثبيت به بورس

گرچه معاملات بازار سرمايه در دو روز گذشته روند متعادل‌تري را نسبت به چند هفته قبل پيگيري مي‌کند، اما همچنان شاهد موجي از بي‌اعتمادي و مهم‌تر از آن فروش سنگين برخي حقوقي‌ها در تعدادي از نمادهاي بزرگ هستيم. اين در حالي است که پيش‌تر و طي جلسات مکرر مسئولان بورسي با حقوقي‌ها آنها مکلف به حمايت از بازار سهام شدند و اين فروش‌ها دامنه هيجان در روند معاملات را بيش از پيش از افزايش دهد. به علاوه اگر قرار است حمايتي هم از بازار سرمايه شکل بگيرد، نبايد اين اقدام را به چند نماد شاخص‌ساز محدود کرد بلکه انتظار مي‌رود دامنه اين حمايت شامل تمامي نمادها شود. گفتني است در شرايطي که قيمت دلار در چند روز اخير به شکل قابل توجهي افزايشي بوده، انتظار مي‌رود بازار سرمايه هم متاثر از اين مهم، روند رو به رشدي را پي بگيرد. همچنين محمدباقر قاليباف- رئيس مجلس- هم روز گذشته در جلسه علني مجلس اظهار کرد: ما کمک‌هاي لازم به دولت براي تثبيت بورس را انجام مي‌دهيم و اقدامات مفيد مي‌تواند به عمق‌بخشي، تثبيت، هدايت نقدينگي و حفظ اموال مردم کمک کند.
حرکت نوساني روزگذشته شاخص کل
معاملات روز گذشته بازار سرمايه در حالي پايان يافت که از ابتدا روند متعادلي بر خريد و فروش‌ها حاکم بود. به طوريکه که نماگر بورس تهران در يک ساعت ابتدايي معاملات، با رشد 10 هزار واحدي همراه شد و سپس با افزايش عرضه، نزديک به 15 هزار واحد افت کرد؛ همچنين در پايان نيز با افت بيش از 5هزار واحدي به قله يک ميليون 578 هزار واحد رسيد. در ميان نمادها بورسي «کگل»، «فولاد» و «فارس»که براي ساعاتي با فشار فروش همراه بودند، توانستند بيشترين تاثير مثبت و در مقابل «فملي»، «حکشتي» و «رمپنا» بيشترين اثر منفي را بر شاخص کل داشتند. شايان ذکر است، تعداد قابل توجهي از نمادهاي شاخص‌ساز براي دقايقي تا آستانه صف فروش هم پيش‌روي کردند که حمايت حقوقي‌ها مانع از شکل‎گيري آن شد. نکته قابل تامل آن است که معاملات در گروه‌هاي بانکي به شکل بهتري پيگيري شد و اکثر نمادهاي اين گروه در نهايت با رنگ سبز و در برخي با تشکيل صف خريد به کار خود پايان دادند. گفتني است برخي ديگر از نمادهاي بزرگ همچون«خودرو»، «خساپا» و گروه پالايشي که در روزهاي گذشته عامل بيشترين افت شاخص کل بودند، از هفته گذشته تا کنون متوقف هستند و به عقيده کارشناسان زيرمجموعه‌هاي آنها و بالاخص گروه خودرويي که متاثر از همين موضوع متحمل افت بيشتر شده‌اند، با بازگشايي ليدرها وضعيت به مراتب بهتري را دنبال خواهند کرد.
يک اقدام مفيد


وليد هلالات، کارشناس بازار سهام، در گفت‌وگو با«آرمان‌ملي» نسبت به رفع محدوديت بانک‌ها در بازار سهام و تاثير آن بر روند معاملات مي‌گويد: نکته اصلي آن است که اگر از بازار سهام حمايت نشود، آيا منابعي که از آن خارج مي‌شوند به سپرده‌هاي بانکي مي‌رود يا در بازارهاي موازي هزينه مي‌شود! اگر بتوان اينگونه در نظر گرفت که به دليل عدم حمايت نقدينگي خارج شده از بازار سهام به سمت سپرده‌هاي بلندمدت بروند، پس نيازي به حمايت بانک‌ها از بازار سرمايه نيست. ولي به فرض تقويت بازارهاي موازي، بهتر است براي جلوگيري از تورم مستقيم حاصل شده با خروج پول از بازار سرمايه، راهکار خوبي اتخاذ شود. در واقع خود بانک‌ها با سرمايه‌گذاري مي‌توانند نسبت به شکل‌گيري چنين بحراني مفيد باشند. به هرجهت اقتصاد ما تورمي است و بحث اصلي آن است که کدام روش مي‌تواند بهترين باشد؛ بنابراين به عقيده من اين مي‌تواند اقدام خوبي هم براي حمايت از بازار و هم براي مقابله با تورم باشد. او با تاکيد بر اينکه اختصاص يک درصد از صندوق توسعه ملي به منظور حمايت بلندمدت از بورس است، ادامه مي‌دهد: اين صندوق متشکل از منابع ريالي است، در واقع اين منابع به صورت بلندمدت در بانک‌ها تلقي مي‌شود که تخصيص آن به هر نقطه‌اي از اقتصاد، فقط تبديل شدن شبه‌پول به پول است و دقيق‌تر اثر خاصي روي ترازنامه بانک مرکزي ندارد. آنچه که در مورد اين يک درصد قابل توجه است، استفاده از منابع ريالي است که همانند خروج پول سپرده شده توسط مردم از بانک‌ها و خريد سهام خواهد بود. گفتني است، زماني‌که بحراني به وجود مي‌آيد نقش صندوق توسعه ملي پر رنگ مي‌شود و نمي‌توان انتظار داشت در شرايط کنوني اين صندوق کنار بايستد. هلالات در خصوص فروش سنگين سهم توسط برخي حقوقي‌ها در بازارسهام آنهم به رغم وعده‌هاي حمايتي، مي‌افزايد: ما دو طيف حقوقي داريم، تعدادي از آنها همچون صندوق‌ها نهادي هستند و در مقابل تعدادي ديگر هستند که شخص حقيقي مالک آنها است. به طبع اگر فروشنده‌ها گروه دوم را شامل مي‌شود، (به طور مثال شرکتي که کد معاملاتي گرفته است) در رديف اشخاص حقيقي تلقي مي‌شود. اما گروه اول(نهادي‌ها) بايد از حمايت کنند و جلوي فروش آنها گرفته شود. اين مساله فراحوزه‌اي است و انتظار مي‌رود آنها نه تنها نفروشند بلکه ميزان خريد خود را افزايش دهند. اين کارشناس بازار سرمايه ادامه مي‌دهد: با توجه به تغييري که در نرخ ارز به وجود آمده است، مي‌توان انتظار تورم شديدي در قيمت کالاها داشت، به تبع آن بورس هم مي‌تواند گزينه سرمايه‌گذاري باشد. به عبارت دقيق‌تر بازار سرمايه در نقطه جذابي قرار دارد و در شرايط کنوني نبايد فروشنده باشيم.