«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ



کیمیا نجفی
اخیرا ماجرای ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا و روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از هر مساله دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است. با مثبت شدن تست کرونای ترامپ حاشیه و جنجال بسیاری به وجود آمد و این تنش‌ها باعث شد تا بازارهای مالی این کشور با ریزش مواجه شود. در این میان عده معتقدند آتش این جنجال‌ها دامن بازارهای داخلی ایران را خواهد گرفت، حال باید منتظر ماند و دید که این خبر چه تاثیری بر بازارهای داخلی ایران دارد؟
رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری از مثبت شدن تست کرونای خود و همسرش خبر داد و آنطور که گفته می‌شود آنها برای طی کردن مراحل درمان خود در کاخ سفید قرنطینه شده‌اند. پس از آن، سی ان ان نیز از احتمال خطرساز بودن کرونا برای دونالد ترامپ خبر داد و همین مساله کافی بود تا بازارهای جهانی دست‌خوش تغییراتی شوند. سقوط بورس آمریکا، اولین واکنش به خبر کرونا گرفتن رئیس جمهوری آمریکا بود. بازارهای سهام آسیا و کاهش ارزش واحدهای پولی استرالیا و نیوزلند در برابر دلار نیز از دیگر پیامدهای منتشر شدن خبر کرونایی شدن ترامپ است. از سوی دیگر بازار جهانی نفت نیز شاهد تغییراتی بود. بهای معاملات نفت برنت در پی انتشار خبر کرونا ترامپ یک دلار و 47 سنت معادل 3.6 درصد کاهش یافت و به 39 دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. اما وضعیت برای طلا به گونه‌ای دیگر بود چراکه این فلز گران‌بها در مسیر افزایش قرار گرفت. به گفته برخی از کارشناسان به دلیل افزایش نااطمینانی ناشی از خبر کرونا ترامپ، طلا بر خلاف بازار نفت و بورس با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. حال مهم‌ترین پرسش این است که چرا بازارهای اقتصادی به سرعت نسبت به اخبار گوناگون به ویژه خبرای سیاسی از خود واکنش نشان می‌دهند؟ مرتضی افقه، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تاثیرپذیری اقتصاد جهانی از هرگونه اتفاق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به «ابتکار» گفت: بازارهای جهانی از هرگونه اتفاق سیاسی تاثیر می‌پذیرند و هیچ راهی برای کاهش این اثرگذاری وجود ندارد. اشتباه بسیاری از اقتصاددانان این است که گمان می‌کنند روابط اقتصاد در خلا برقرار است، البته که این‌گونه نیست و ما باید بدانیم که اقتصاد ارتباط بسیار تنگاتنگ با تاریخ جامعه، ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد. این در حالی است که اقتصاد یکی از شاخه‌های علوم انسانی بوده، بنابراین هر آنچه که به انسان مربوط است اقتصاد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.


این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش به احساس ناامنی به دلیل بیمار شدن رئیس جمهور قوی‌ترین اقتصاد جهان اشاره کرد و در‫این‌باره گفت: آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان است و هر اتفاقی که در ساختار سیاسی و اقتصادی آن رخ دهد قطعا اثر آن به اقتصاد جهان منعکس می‌شود. همانگونه که رکود 1929 آمریکا بلافاصله اثر خود را بر دیگر کشورها به خصوص کشورهایی که وابستگی بیشتر به آمریکا داشتند، گذاشت. بنابراین طبیعی است که وقتی رئیس جمهور قوی‌ترین اقتصاد دنیا دچار بیماری شود شوکی روانه بازارهای جهانی شود، از سوی دیگر آمریکا در آستانه انتخابات بوده و همین مساله نگرانی‌ها را نسبت به تغییرات چند برابر می‌کند. وی اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم اگر پیش‌بینی شود که متغیرهای اقتصادی آمریکا با کرونایی شدن تراکپ دچار مشکل خواهد شد، قطعا متغیرهای اقتصادی در سطح جهانی نیز با تغییراتی همراه می‌شود.
کرونایی شدن رئیس جمهوری آمریکا نمی‌تواند بازارهای داخلی را بیش از این آشفته کند
افقه در پاسخ به این پرسش که آیا خبر کرونایی شدن رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند بازارهای داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر، گفت: با انتشار خبر کرونایی شدن ترامپ گمانه‌زنی‌هایی درخصوص احتمال تغییرات و یا آشفتگی بیشتر بازارهای داخلی ایران شکل گرفته است. میزان تاثیرپذیری بازارها اقتصادی ما از بیماری رئیس جمهوری آمریکا به این بستگی دارد که نگاه فعالان اقتصادی کشور به این مساله چگونه باشد. البته من معتقدم این اتفاق نمی‌تواند بازارهای داخلی را بیش از این آشفته کند چراکه ترامپ عامل تحریم‌ها بوده و هر اتفاقی که باعث حذف ترامپ چه از طریق انتخابات و چه توسط این بیماری شود می‌تواند باعث کاهش و یا توقف تحریم‌ها شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین این اتفاق یک شوک کوتاه-مدت برای بازارهای داخلی ما به حساب می‌آید و بعید می‌دانم که کرونایی شدن ترامپ پیامدهای مخرب و منفی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.
ناامنی بازارهای ایران پیش از انتشار خبر کرونایی شدن ترامپ شروع شده است
هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی نیز با اشاره به خبر کرونایی شدن ترامپ و تاثیر آن بر بازارهای داخلی به «ابتکار» گفت: اخیرا گفته شد که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده و در پی انتشار این خبر نگرانی‌ها برای آشفتگی بازارهای داخلی شدت گرفت. من تصور نمی‌کنم که این اتفاق بتواند تاثیری را برای ما به همراه داشته باشد چراکه ناامنی بازارهای ایران پیش از بازارهای جهانی و همچنین پیش از انتشار خبر کرونایی شدن ترامپ شروع شده است.
این تحلیلگر اقتصادی به بررسی روند بازارهای اقتصادی درپی انتشار خبر بیماری رئیس جمهوری آمریکا پرداخت و در این‌باره گفت: بازارهای جهانی پس از شنیدن این خبر به سرعت از خود واکنش نشان دادند، نرخ دلار در بازارهای جهانی کاهشی شد، بورس آمریکا ریزش کرد، نفت با کاهش قیمت روبه‌رو شد و این در حالی است که طلا در مسیر افزایشی قرار گرفت. البته باید بدانیم هنگامی که یک ریسک جدید وارد بازارها می‌شود قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند.
واکنش سریع بازارهای جهانی نسبت به ریسک‌های
رستمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تنش‌های ایجاد شده ادامه داد: آمریکا نزدیک به انتخابات بود، بیماری ترامپ در این فضا به میان آمد و باعث تنش و افزایش ریسک شد. گاهی اوقات اتفاقی باعث تغییر سیاستمداران آمریکا می‌شود و ممکن است که این تغییر فرصتی را برای بازارهای اقتصادی فراهم کند، اما اتفاقی همانند کرونایی شدن رئیس جمهوری آمریکا را نمی‌توان به ضرر و یا سود بازارها دانست. هنوز مشخص نیست که این بیماری تا چه حد ترامپ را در معرض خطر قرار داده و این درحالی است که پرونده برگزاری انتخابات آمریکا بلاتکلیف مانده است. بنابراین بازارهای جهانی نسبت به ریسک ایجاد شده به سرعت از خود واکنش نشان دادند اما بعید می‌دانم که بازارهای ایرانی نیز چنین واکنشی را از خود نشان دهند. این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: برای هرگونه پیش‌بینی درخصوص وضعیت بخش‌های اقتصادی باید منتظر بمانیم تا ببینیم که بازارهای‌ داخلی کشور کدام مسیر را برای ادامه راه انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر مساله انتخابات آمریکا نیز مطرح بوده و نتیجه آن می‌تواند تا حدودی وضعیت بازارهای ایران را تعریف کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای 1400 مرور شد آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی برخی نمایندگان از ادبیات برخی همکارانشان نسبت به دولتی‌های انتقاد کردند ادب مرد به ز مجلس اوست! درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟ جنگ بی پایان قره‌باغ دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟ نوسان‌گیری دولت از بازار دلار و بورس بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟ فرمانده عملیات مبارزه با کرونای پایتخت اعلام کرد تصمیمات قاطع برای تعطیلی یک هفته‌ای در تهران رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین! سخنگوی وزارت خارجه خبر داد هشدار تهران نسبت به تعرض طرفین درگیری قره‌باغ به خاک ایران مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟ کرونا بر علیه ما و یا با ما! چرا آگاهی‌رسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟