مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟

مذاکرات صلح بین افغانستانی دولت و گروه طالبان در ۲۲ شهریور ماه با سخنرانی عبدالله عبدالله، ملابرادر و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه آغاز شد و اکنون در بیست‌ودومین روز آن، هیچ نشانه ای از پیشرفت مشاهده نمی شود.
به گزارش ایرنا، ۲۲ روز بحث بی‎نتیجه برسر چارچوب مذاکرات صلح افغانستان بیانگر دوری دیدگاه‌های هیات دولت و گروه طالبان در دوحه است که اکنون زلمی خلیل‌زاد نیز برای شکستن این بن بست به دوحه رسیده است.
هرچند برخی اعضای هیئت دولت افغانستان از نتیجه گفت‌وگوهای صلح ابراز رضایت می‌کنند و باور دارند که به طرف صلح در حال پیشرفت با هیات طالبان هستند اما برخی آگاهان معتقدند که گفت‌وگوی دوحه با بن بست مواجه شده است.
«فوزیه کوفی» یکی از نمایندگان هیات دولتی افغانستان در مذاکرات دوحه در‫این‫باره گفت، مواردی که باید شش ماه بعد در جریان مذاکرات صلح مطرح می‫شد، اکنون مطرح شده و می‫تواند یک سنگ بنای خوبی برای آینده مذاکرات باشد و این گفت‌وگوها مطابق هدف پیش می‫رود.


وی به رسانه‌های افغانستان گفته است که هرچند از بعد فنی بحث‌های کنونی زمانگیر شده و باعث ناراحتی مردم گردیده است اما ما در مسیر درست حرکت می‌کنیم.
«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم گفته است که طالبان به روند فعلی مذاکرات خوشبین و به حل مشکلات باقی مانده امیدوار هستند.
وی بر این باور است که برای حل بحران ۴۰ ساله افغانستان نیاز است که بحث‌های مهمی انجام شوند، اما تاکید می‌‫ورزد که دو طرف برای به ‌نتیجه رساندن این مذاکرات باید حوصله و تحمل داشته باشند.
سخنگوی طالبان اضافه کرده است که اگر عجله داشته باشیم و بخواهیم همه کارها در ۲۰ روز حل شوند، به هدف نخواهیم رسید و ما به کسی اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما مداخله کنند.
با تداوم اختلاف‌ها بر سر ایجاد کار شیوه مذاکرات صلح و عدم پیشرفت هیئت‌های دو طرف، زلمی خلیل‌زاد نیز برای حل این اختلاف‌ها وارد دوحه شده است. هیئت‫های دو طرف تائید کرده‫اند که خلیل‌زاد پس از رسیدن به قطر با هیئت‫های دو طرف بحث و تبادل نظر کرده‌اند.
اما در افغانستان افزون بر اینکه شماری بر بن بست این مذاکرات باور دارند، برخی می‫گویند که بن‌بست کنونی ناشی از مداخلات خارجی بوده و آنها در زمان لازم این بن‌بست را خواهند شکست.
«کریم خرم» سیاست مدار و از اعضای سابق حزب اسلامی افغانستان باور دارد که بن‌بست کنونی در دوحه مصنوعی است و حل این موضوع در تاریخ مشخصی صورت می‫گیرد اما نگفته است که چه زمانی این بن‫بست حل خواهد شد. «محمد علم ایزدیار» معاون مجلس سنای افغانستان هم می‌گوید که بن‌بست گفت‌وگوی صلح دوحه نشان می‫دهد که متاسفانه ما مردم افغانستان بدون فشار خارجی‌ها نمی‌توانیم به یک نتیجه برسیم.
تلاش‌های صلح افغانستان همزمان شده‌است با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بسیاری‌ بر این باورند که نتیجه انتخابات آمریکا برای مذاکرات صلح افغانستان نیز تعیین کننده خواهد بود.
همزمان با مذاکرات دوحه، جنگ در مناطق مختلف این کشور به شدت ادامه دارد و دو طرف از وارد کردن تلفات به نیروهای مقابل خبر می‫دهند.
در ادامه این اختلافات، شنبه یک خودرو بمب‫گذاری شده در مقابل ساختمان شهرستان «غنی خیل» استان ننگرهار منفجر شده است که در آن ۱۵ نفر کشته و ۳۲ تن دیگر زخمی شده‫اند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای 1400 مرور شد آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی برخی نمایندگان از ادبیات برخی همکارانشان نسبت به دولتی‌های انتقاد کردند ادب مرد به ز مجلس اوست! درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟ جنگ بی پایان قره‌باغ دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟ نوسان‌گیری دولت از بازار دلار و بورس بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟ فرمانده عملیات مبارزه با کرونای پایتخت اعلام کرد تصمیمات قاطع برای تعطیلی یک هفته‌ای در تهران رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین! سخنگوی وزارت خارجه خبر داد هشدار تهران نسبت به تعرض طرفین درگیری قره‌باغ به خاک ایران مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟ کرونا بر علیه ما و یا با ما! چرا آگاهی‌رسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟