کرونا بر علیه ما و یا با ما!

سورنا یوشی زاده- دنیای امروز، دنیای راه حل‌های به دور از کلی گویی و سخنان صرفا دهن پر کن است. یعنی دقیقا کاری که غرب حدودا در اواخر قرن هجدهم عملی کرد و به راه حل‌های اساسی جهت پیشرفت سطح زندگی، بهداشت، ثروت، علم و... رسید.
ارائه راه حل برای انجام هر کاری یعنی فرمولیزه کردن آن مساله و این بدین سان خود را بیشتر نمایان می‌سازد. درحقیقت اگر قضیه را از حالت فرضیه صرف درآورده و تبدیل به نظریه‌ای اثبات شده کنیم از همه مهم‫تر درمورد مسائل انسانی و اساسی بشر، همانطور که برحسب ریاضیات و علوم دیگر به مسائل علمی و فنی فائق آمده و هر روز سبب پیشرفت جدیدی در علوم قابل اندازه گیری و محاسباتی شده‌است در علوم انسانی نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. به این معنی که هر چقدر از کلی‌گویی فاصله گرفته و به دادن راه حل دقیق‌تر برسیم؛ هم در سطح زندگی، بینش و رفاه بشر تاثیرگذار بوده‌ایم و هم به فرمول‌های تقریبا دقیق‌تری که قابل تکثیر و آموزش دادن اصولی به لایه ها و نسل های بعدی است، رسیده‌ایم.
واقعیت این است که دوران مدرن و مخصوصا ابتدای سال 2020 جنبش و تغییراتی اساسی در همه زمینه‌های علمی، اقتصادی، پزشکی، جامعه‌شناسی و ... شروع شده‌است که بی‫شک آثارش سال‌ها و دهه‌ها پابرجا خواهد ماند. همانطور که بریتانیا که خود را نماد انقلاب صنعتی و شروع جنبش‫های جدید می‌داند پس از حدود 90 سال اقتصادش یک سوم کوچک‫تر شده و این یعنی فاجعه‌ای که پشت اخبار زرد تا حدودی مخفی نگه داشته می‌شود.
به شکلی که انگار جامعه‌ای مشغول الک شدن و تصفیه شدن و حتی شکل و ماهیت خیلی از مشاغل صورت جدیدی پیدا کرده است.


کمپانی های ساختار محوری با ظرفیت بالای چند ده هزار کارمند کاملا به انحطاط رفته و ساز و کار دور کاری را برگزیده‌اند و گویی پاندومی کوید‌19 اهرم فشار اساسی بر پیکره بسیاری از مشاغل و فعالیت های اجتماعی بوده تا جایی که شاید دهه ها زمان میبرده تا ماهیت و فعالیت آنها به شکل کنونی تبدیل شود ولی گویی همه اتفاق‌ها در کمتر از چند ماه و حدود یک سال در حال تغییرات بنیادی است.
فارغ از تاثیرات بنیادی و حتی مصیبت‫های وارده پاندومیکی این ویروس که دیگر انگار قسمتی از سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی‌مان شده اند و یا خود رسوم و آدابی را وارد زندگی روزمره کرده ولی فرصت‫های نهفته‌ای هم در اعماق آن در حال نمایان شدن است.
به یاد اصطلاح معروف «به جای لعنت کردن بر تاریکی، بهتر است شمعی روشن کنیم» حال به دور از تئوری‌های توطئه و درست و غلط بودنشان و منشاء و شروع همه گیری کوید-19 و اتفاقات ناگوار احساسی، اجتماعی و اقتصادی که بشر در حال تجربه کردن آن در چهارگوشه این کره خاکی است در شرایط موجود و حتی آینده نزدیک بهتر است به دنبال راه حل معیشتی و سبک زندگی بگردیم.
شاید اکنون بهترین دوره برای شروع تغییرات بنیادی در خودمان و اطرافیان مان باشد. اما باید در نظر داشت که تغییر درد دارد و این شکل اصلی از ذات طبیعت است یعنی از فرمی به فرم دیگر تغییر حالت دادن در هر صورت با مشقاتی همراه است و این همه گیری با توجه به آلام و مصائبی که همراه خویش داشته حتما پیامی در پس پرده دارد و آن تغییرات در سبک زندگی است.
همه می دانیم که وضعیت اسف بار اقتصادی در کل دنیا مستولی شده و گریبان حتی ابرقدرت‌های پر ادعا را هم گرفته چه برسد به تحریم شدگان و حتی اقتصادهای ضعیف‌تر و راه حل اصولی و فردی و اجتماعی نه تنها می‫تواند این بحران را پشت سر بگذارد بلکه شاید نشانه ای برای شروع مجدد و دنیای جدید با سبک زندگی متفاوت باشد و همانطور که در این اوصاف چند ده میلیارد دلار ثروت به چند شرکت پیشرویِ دنیا افزده شد به طبع خیلی از مشاغل هم در ورطه نابودی و یا ورشکستگی قرار گرفته‌اند و بهتر است فرزند زمان خویش خود باشند و نه قربانی!
راه حل در این پاندومی اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی و...فقط و فقط تغییر در سبک زندگی و نوع نگرش خودمان است، می‫دانیم که حرف سنگین و ثقیلی به نظر می‫رسد ولی هزاران هزار فرصت جدید در حال متولد شدن است و به جای پافشاری روی کلی گویی و نصیحت‌های کهنه بهتر است تغییر کنیم، با خودمان رو راست باشیم و به جای چشم دوختن به کمک دولت‫ها و حکومت‌ها و نهادهای اجتماعی از خودمان شروع کنیم و با دقت‌تر محیط اطراف مان را بررسی کرده و مدل معیشتی، کاری و سبک زندگی مان را وارد مرحله جدیدی کنیم. مطالعه در زمینه کسب و کارهای جدید، انطباق شرایط خود با وضعیت موجود در جهان، استفاده از روش‫های نوین و الگو برداری از افرادی که حتی با وجود دغدغه های جهانی به درستی عمل می کنند و برای ایجاد پیشرفت اجتماعی لحظه‫ای درست از تلاش برنمی دارند، می تواند شروعی برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی مان باشد. به تازگی بسیاری از روش های مرسوم کسب و کارجای خود را به سیستم های مدرن داده اند و متدهای سنتی در حال دگرگونی هستند از این رو بهتر است با فاصله گرفتن از عملکردهای کهنه، با دنیای جدید تجارت و سبک زندگی آشتی برقرار کنیم و از سرعت تحولات به وجود آمده عقب نمانیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای 1400 مرور شد آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی برخی نمایندگان از ادبیات برخی همکارانشان نسبت به دولتی‌های انتقاد کردند ادب مرد به ز مجلس اوست! درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟ جنگ بی پایان قره‌باغ دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟ نوسان‌گیری دولت از بازار دلار و بورس بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟ فرمانده عملیات مبارزه با کرونای پایتخت اعلام کرد تصمیمات قاطع برای تعطیلی یک هفته‌ای در تهران رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین! سخنگوی وزارت خارجه خبر داد هشدار تهران نسبت به تعرض طرفین درگیری قره‌باغ به خاک ایران مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟ کرونا بر علیه ما و یا با ما! چرا آگاهی‌رسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟