رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین!

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم از کادر درمان تشکر کنند که حداقل آن استفاده از ماسک است، اظهار کرد: وقتی کادر درمان ببیند که مردم هم رعایت می‌کنند، روحیه بیشتری می‌یابند. همچنین خود دولت هم قرار است کادر درمانی برگزیده را در سراسر کشور پیدا کنند و از آنان تقدیر به عمل آورند.
حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: همه به این نتیجه واحد رسیده‌اند که راه مقابله با کرونا جز پیشگیری نیست و حالا نیز دارو و درمانی قطعی برای آن نداریم، پس جز پیشگیری و قطع زنجیره‌ ابتلا چاره‌ای وجود ندارد. در جامعه باید یک درک مشترک از این بیماری ایجاد شود. روحانی یادآور شد: هرجا رعایت‌ها کم شود در هفته‌های بعد شاهد افزایش ابتلا و بعد هم درگذشت افراد هستیم. حالا چون این بیماری و شیوع آن طولانی شده، رعایت اصول بهداشتی هم سخت‌تر شده ولی مردم نباید از این پروتکل‌ها خسته شوند. این بیماری فقیر و غنی نمی‌شناسد و ممکن است از افراد جامعه تا بالاترین مقام کشور را مبتلا کند.
وی با بیان اینکه در هر کشوری که انضباط اجتماعی بالاتر بوده مقابله با کرونا موفقیت‌آمیزتر بوده است، اظهار کرد: امروز نسبت به تهران بزرگ تصویب کردیم که همه کادر اداری ما در کشور چه عمومی دولتی چه عمومی غیردولتی و نیز همه کسانی که کسب‌وکار در دست دارند، اگر خودشان رعایت نکردند باید با او برخورد شود و از قبل هم مشخص کردیم که چه برخوردهایی انجام می‌شود و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. روحانی ادامه داد: اصنافی هم که به مردم خدمات می‌دهند خودشان باید رعایت کنند و اگر که رعایت نشود تذکر و در نهایت پلمب را در نظر داریم که در تهران شدیدتر انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین فردی که در بانک، اداره یا مغازه می‌آید و اصول بهداشتی را رعایت نکند نباید خدمتی دریافت کند، اگر خدمتی داده شد آن صاحب مغازه آن صاحب بانک یا اداره جریمه خواهد شد. رئیس‌جمهوری افزود: مورد دیگر که قرار شد وزارت کشور و وزارت بهداشت و کمیته‌های امنیت اجتماعی و بهداشتی ستاد با هم نهایی کنند این است که نسبت به فردی که از خانه خارج می‌شود و ممکن است کارمند اداری هم نباشد یا صاحب کسب و کار هم نباشد اما  باید پروتکل‌ها را مراعات کند نیز مقرراتی در نظر گرفته شود تا اگر مراعات نکرد و ماسک نزد - که الان تاکید ما فعلا بیشتر بر استفاده از ماسک است - حتماً جریمه شود. روحانی درباره شیوه‌نامه جریمه کردن و برخورد با افرادی که در جامعه ماسک نمی‌زنند، گفت: اولا با خود فرد نباید برخورد شود، ممکن است در شناسایی از او سوالاتی پرسیده شود و مشخص شود که او کیست که این تخلف را انجام داده تا به وی اخطار داده شود. وی افزود: اما میزان جریمه افرادی که در جامعه ماسک نمی‌زنند در جلسه بعدی ستاد مشخص و نهایی می‌شود و زمانی که در تهران بزرگ همه این مراحل را نهایی، اجرا و عملیاتی کنیم، این رویه برای موارد دیگری که مدنظر است،  الگو و نمونه می‌شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ رفت‌وآمدی برای راهپیمایی اربعین در عراق وجود ندارد، یادآور شد: مرزهای کشور با عراق به طور کامل بسته است. اما طبق گزارش فرمانده نیروی انتظامی متاسفانه تعدادی از زائران توسط افرادی اغفال شده‌اند که این - به تعبیر ما - قاچاقچیان پولی از افراد می‌گیرند و آنها را به آن طرف مرز می‌برند و پس از آن وسط راه رها می‌کنند و مشکلات و خطرات جانی برای بعضی از آنان ایجاد کرده‌اند. روحانی تاکید کرد: هیچ‌کس به سمت مرزهای غربی کشور حرکت نکند، این کار قانونی نیست، نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و نیروهای مرزدار، استانداران و وزارت کشور همه در این زمینه احساس مسئولیت کنند و از جان مردم حفاظت کنند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امسال راهپیمایی نمادین اربعین در داخل کشور هم نداریم، تصریح کرد: در برخی سال‌ها این راهپیمایی در کشور برگزار می‫شد اما امسال در ایران راهپیمایی در روز اربعین نداریم و عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر انتشار خبر ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به کرونا بر اقتصاد ایران را بررسی کرد اقتصاد روی نمودار ترامپ سجاد زند استاندارد دوگانه در ماجرای قره‫باغ تحرک انتخاباتی جبهه اصولگرایی برای 1400 مرور شد آماده‌باش اصولگرایان برای رقابت داخلی برخی نمایندگان از ادبیات برخی همکارانشان نسبت به دولتی‌های انتقاد کردند ادب مرد به ز مجلس اوست! درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر چیست؟ جنگ بی پایان قره‌باغ دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟ نوسان‌گیری دولت از بازار دلار و بورس بلاتکلیفی شبکه نمایش خانگی و داستان نظارت بر آن ادامه دارد آتش‌بس یا آتش زیر خاکستر؟ فرمانده عملیات مبارزه با کرونای پایتخت اعلام کرد تصمیمات قاطع برای تعطیلی یک هفته‌ای در تهران رئیس‌جمهوری از تعیین سازوکار جریمه عدم رعایت پروتکل‌های کرونا در تهران خبر داد راهپیمایی اربعین؛ نه در مرزهای غربی نه به طور نمادین! سخنگوی وزارت خارجه خبر داد هشدار تهران نسبت به تعرض طرفین درگیری قره‌باغ به خاک ایران مذاکرات صلح دوحه به منزل مقصود می‫رسد؟ کرونا بر علیه ما و یا با ما! چرا آگاهی‌رسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟